PRÍBEH PUTUJÚCICH VTÁKOV |
PRÍBEH PUTUJÚCICH VTÁKOV |
Príbeh putujúcich vtákov je príbehom prísľubu - prísľubu návratu. Ak prekonávajú obrovské vzdialenosti často niekoľko tisíc míľ, podstupujú nebezpečenstvá, prekonávajú vysoké pohoria, nekonečné oceány, vyprahnuté horúce púšte, vzdorujú zlému počasiu, všetko je kvôli jedinej nevyhnutnosti - prežiť. Ich migrácia je bojom o život. Počas jari na severnej pologuli odlietajú smerom arktickým krajom, kde sa narodili. Je záhadný zákon prírody, že len v týchto odľahlých končinách sa vedia rozmnožovať.
Niektorí letia nepretržite, dňom i nocou, Iní na etapy, a dosiahnu svoj vzdialený cieľ, svoju zasľúbenú zem, len s obrovským vypätím posledných síl. Na orientáciu používajú astronomické úkazy, slnko a hviezdy. Sú citliví na magnetické pole Zeme ako ručička kompasu. Po prílete z rôznych kontinentov vtáky dosiahnu arktické končiny a roztrúsia sa. Pre človeka je to nehostinná krajina, pre nich zem hojnosti. Mláďatá a vyliahnu rýchlo. Musia a rýchlo naučiť lietať a pripraviť sa na svoju prvú veľkú skúšku - svoje prvé sťahovanie.
Arktické leto čoskoro skončí. Rozľahlé pláne rýchlo zamrznú a ukryjú sa do polárnej noci. Toto je čas na veľký hromadný odlet, jesenné sťahovanie. Mláďatá mali veľmi málo času pripraviť sa, a niekedy bez svojich rodičov odletia po neviditeľných cestách do trópov. Akým zázrakom vedia priletieť na presné miesto, vzdialené tisícky kilometrov, bez toho, že by poznali cestu?
Na južnej pologuli sú ročné obdobia obrátené, na oblohe lietajú iné druhy vtákov. Žiadny kontinent nemá bohatstvo južných morí. Vetrami šľahané ostrovy poskytujú hniezdny úkryt pre morské vtáky. Niektoré druhy prilietajú na pevninu po niekoľkých rokoch lietania po pláňach Antarktídy. Ak albatrosy vedia lietať nad vlnami, tučniaky, ktoré nevedia lietať, preplávajú veľké vzdialenosti. Arktický rybák obecný preletí najdlhší let - dvadsaťtisíc kilometrov. Na severnej pologuli okrídlení poslovia ohlasujú novú jar. Opäť vykonali nebeskú cestu, a napriek prekážkam dodržali svoj sľub návratu.
Migračné cesty
Vzdušné cesty sťahovavých vtákov existujú po milióny rokov. Sťahujú sa preto, lebo život sa stáva dočasne obtiažnym na mieste, kde sa narodili, a vtáky odlietajú, aby si našli lepšie miesto. Väčšina týchto letov má severo-južný smer. Keď sa blíži jeseň, vtáky žijúce v severnejších končinách migrujú smerom k pohostinnejším krajom, k trópom a k rovníku.
Štyri hlavné osi sú tieto: Severoamerické vtáky letia smerom k južným štátom USA, do Strednej a Južnej Ameriky, európske a ázijské vtáky mieria do Afriky ponad Stredozemné more, alebo ho obletia cez Španielsko či Stredný východ. Ázijské vtáky na ceste do Indie letia na východ a západ okolo Himalájí, alebo prekonajú priesmyky Strechy sveta, a nakoniec sú aj ázijské vtáky, ktoré letia do juhovýchodnej Ázie alebo až do Austrálie a Tichého oceánu.
Každý druh poletí jednou z týchto štyroch hlavných ciest, a upraví si ju podľa individuálnych podmienok, miesta letu a času návratu. Napríklad európske bociany biele, ktoré zimujú v Afrike, nemôžu preletieť ponad Stredozemné more, zatiaľ čo lastovičky áno, pretože bociany vedia využívať teplé vzdušné prúdy, ktoré neexistujú nad morom. Preto musia letieť cez Španielsko alebo Turecko. Každý druh má svoju vzdušnú cestu, ktorá kopíruje viacmenej verne hlavné štyri transkontinentálne cesty. Tie preto ale majú aj množstvo križovatiek, obchádzok a odbočiek, ktoré sa rozdeľujú a spájajú toľkými spôsobmi, koľko je okrídlených cestovateľov.
Jacques Perrin, réžia a produkcia:
„Pripútaní k zemi, sledujúc vtáky lietať po oblohe, sme sa rozhodli nakrútiť tento film. Museli sme vzlietnuť vyššie, bližšie k vtákom, bližšie ku hviezdam. Ako to ale dosiahnu ? Človek sníval o vtákoch od úsvitu času. Ako sa dá zmeniť tento sen na skutočnosť? Navždy si zapamätám chvíľu, keď sme si uvedomili, že sa nám to podarilo. Kameraman sledoval objektívom pohyb husí, jeho asistent jednou rukou odháňal tie, ktoré sa dostali príliš blízko kamery... So slzami v očiach pozreli na mňa, bez slova, bez pohybu. Ich majstrovstvo a technický výsledok záberov neboli v tej chvíli dôležité. Boli v jednote s letiacimi vtákmi. Čo ak sme sa naučili, že hranice neexistujú, že Zem je jedna, a že môžeme byť voľní ako vtáky?"
Dominique Gentil, kamera:
„Režisér odo mňa chcel, aby som použil 35 mm film, aby sme nepoužívali žiadne trikové zábery a mali len reálne obrazy. Vyšlo najavo, že aj to najmodernejšie filmové vybavenie nie je vyhovujúce pre takýto druh filmu, a tak sme strávili veľa času úpravami a vylepšeniami kamier, žeriavov či zdvíhacích plôch, aby sme mohli nakrúcať vo vode, v bahne, na zemi i vo vzduchu. Väčšina nakrúcania na zemi prebiehala na nehostinných, drsných miestach, ťažko dostupných miestach... Kameraman často visel vo vrtuľníku či lietadle voľne zavesený vo vzduchu pred pilotom, a museli sme upraviť stabilizačné zariadenia pre kamery, aby sme sa vyhli priveľkému pohybu objektívu. Každý druh vtákov si vyžadoval iný spôsob nakrúcania - kruhový let bocianov sme filmovali z balóna, pelikány z člnov, a časom sme sa naučili kopírovať ich pohyby. Pracovali sme podľa vypracovaného scenára, ale museli sme sa riadiť prirodzeným správaním vtákov. Ovplyvňovalo nás mnoho faktorov - počasie, svetlo, správanie kŕdľov, prítomnosť iných zvierat, a samozrejme naša schopnosť získať žiadaný záber. Technika často spôsobila, že už keď sme sa blížili k cieľu, museli sme zasa začať úplne odznova, a keď bolo všetko pripravené, vtáky prileteli z úplne iného uhla. Po troch týždňoch robinsonovskej existencie na nejakých ostrovoch vo Falklandách, sme sa presunuli do Peru. Kontrast bol obrovský pokiaľ ide o počasie i vtáky. Zanechali sme svojich severských kamarátov - albatrosy a tučniaky, ich skalnatým veterným ostrovom, a tu sme našli vlhkú a bujnú vegetáciu a dravé vtáky. Zlietavali sa každé ráno po stovkách na hlinenom útese rieky Tambopata, a napchávali sa hlinou ! Po veľkých búrkovníkoch na Falklandách, ktorí hniezdili na kopách kamenia, tu boli vtáky, ktoré nemali na práci nič iné, než hltať zem, hoci okolo nich boli v lesoch tony plodov. Na vrchole útesu sme medzi stromami postavili 37 metrovú rozhľadňu úžasným výhľadom, ktorý dával možnosť byť s vtákmi na jednej úrovni vo výške, inde sme sa zasa usadili na maličkom ostrovčeku uprostred rieky, kde sme boli na úrovni vodnej hladiny. Deň pred nakrúcaním však husto pršalo a keď sme sa na ostrovčeku rozložili, voda začala nebadane pomaly, ale stabilne stúpať. Prúd silnel a nakoniec z toho bolo riadne dobrodružstvo. Vtáky prileteli až keď sme už mali vodu po kolená a zariadenie povykladané na dvoch stoličkách. Nechceli sme odísť, vtáky boli stále tam. Voda však bola vážnou hrozbou. Keď prúd nakoniec začal brať náš veľký objektív, musel som sa doslova ponoriť do rieky, aby som ho zachránil."
Philippe Barbeau, zvuk:
Aby film akým „Sťahovavé vtáky" je, mal plnohodnotný dopad na všetky zmysly, musel k nemu byť vytvorený aj dokonalý zvuk. Ten pozostával zo skomponovanej hudby a zostrihaných prirodzených zvukov, zachytených pri nakrúcaní. Práve tie hrajú dôležitú úlohu - zvuky vtákov, ich pohybu, zvuky živlov, mora, vetra, dažďa či búrky dotvárajú prirodzený dojem z filmu a nahradzujú dialógy hraného filmu. Obrazový a zvukový štáb pracovali oddelene, čo si vyžadovalo koordináciu. Kameraman si musel vymieňať rôzne dôležité a veľmi presné informácie ohľadne nakrútených záberov, o správaní vtákov, počasí, prostredí. Napriek absencii tejto synchronizácie, ktorá veľmi komplikovala post-produkciu, jednota sa dá dosiahnuť správnym strihom nahraného zvuku.
Bruno Coulais, autor hudby:
„Debussy povedal, že naučiť sa komponovať a dá lepšie pri sledovaní západu slnka, než pri počúvaní Beethovenovej symfónie. Počas mnohých mesiacov, čo som sníval pri záberoch z tohto filmu, jeho nádhera ma inšpirovala skôr k tichému rozjímaniu, než ku skladaniu hudby. Odkedy vie niekto vyjadriť eufóriu prvého letu, nekonečnú slobodu lietania, vyčerpávajúcej snahy sťahovacieho letu, neuveriteľnej krásy prírody 12 zvukmi? Nepoznám odpoveď na túto otázku, mám iba subjektívne tušenie, moje pocity nie sú určujúce, ale sú úprimné a osobné. Pri komponovaní som najskôr myslel na hlas Roberta Wyatta, ktorý nás svojou krehkosťou a zvláštnosťou zaujal a urobil z tohto filmu niečo iné, ako obyčajný dokument, a takisto na detské hlasy, ktoré nám pripomínali nádhernú rozprávku. Myslel som aj na Nicka Cavea, ktorého pieseň a slová podkresľujú filmové titulky. Na hlasy Bulgarka Quartet a ich virtuozitu, na úžasné basy, ktoré rozochvievali zem. Všetko dohromady to tvorilo hudbu - od orchestra a zvukov detských hračiek, cez zvuky prírody až k rytmickému bubnovaniu krídel a spevu vtákov. Pokúsil som sa vpliesť do hudby zvuky vtákov bez zbytočnej ilustrácie, pretože oni dovoľujú nám, vďačným divákom, vidieť nádheru krajiny a pošetilosť človeka."