THE OTHERS - TÍ DRUHÍ |
THE OTHERS - TÍ DRUHÍ |
Skôr, či neskôr si ťa nájdu...
Ostrov v Jersey, rok 1945. Druhá svetová vojna skončila, ale Gracin manžel sa nevrátil z frontu. Žije sama v odľahlom viktoriánskom sídle, len so svojimi deťmi, ktoré vychováva v duchu hrozivých príkazov a zákazov, vychádzajúcich z jej striktného náboženstva.
Jej syn a dcéra okrem toho trpia aj zvláštnou chorobou: nemôžu byť vystavení priamemu dennému svetlu. Traja noví sluhovia sa tak musia naučiť prvé nevyhnutné pravidlo - v dome treba udržovať neustále pološero, žiadne dvere sa nesmú otvoriť, kým nie sú zatvorené predošlé. Ale prísny poriadok Gracinho domu zrazu niečo naruší a ona, jej deti a všetci okolo nich budú musieť urobiť rozhodujúci a osudový krok.
REŽISÉROVE POZNÁMKY:
Moja prvá spomienka na pocit strachu a mrazenia v chrbte v kine ma paradoxne privádza k môjmu detskému snu - snívanie je koniec-koncov podobné pozeraniu filmu. V tomto sne strašné vytie, z ktorého vstávali vlasy dupkom, ohlasovalo, že sa niečo desivé blíži po chodbe do obývačky, kde som sa chúlil na pohovke do vystrašeného klbka.
Nemal som vtedy viac ako 5 rokov a keď o tom teraz rozmýšľam, rovnako ako o fakte, že moje detstvo bolo vlastne plné strachov - strach z tmy, strach z polootvorených dverí, strach zo skríň, vlastne strach zo všetkého, čo mohlo skrývať niekoho alebo "niečo" - je to vlastne zvláštne, že som sa stal režisérom a scenáristom mysterióznych filmov a nadšeným fanúšikom tohoto žánru.
Prečo nám strach spôsobuje také potešenie? Čo je fascinujúce na tom, keď musíme prejsť v kine cez všetko to peklo? Myslím, že nepriechodné strieborné plátno, ktoré najmä v prípade hororov drží diváka pevne na strane hľadiska, mení chvenie na možno nepríjemný, ale zároveň ukľudňujúci pocit, ktorý má každopádne obrovskú intenzitu.
Pre filmového tvorcu je nebezpečne jednoduché prekročiť mieru a uprostred striekajúcej krvi a špeciálnych efektov zmeniť želané chvenie na číry odpor. Byť názorný je ďaleko povrchnejšie ako naznačiť, či dokonca vynechať. Pre mňa je priestor pre predstavivosť podstatou úzkostí, posadnutostí, čo dokonca paranoí, ktoré sú latentne prítomné v kolektívnom vedomí. Zobuďte ich a prenesiete diváka späť k najtmavším zákutiam jeho detstva...k spomínanému chveniu.
Myslím si, že mnohé strašidelné príbehy, najmä zo žánru "gotického hororu" - kategórie, do ktorej tento film môže patriť - majú tendenciu k nábožensky zameranej, moralistickej interpretácii, takmer vždy sa spájajúcej s ľudskou hriešnosťou. Indivíduum, ktoré porušuje zákony prírody a prekračuje božské hranice; strašidelný dom, ktorý je očistený od kliatby len ak sa roztrhne na tisíce kusov; vo všeobecnosti stereotypy Dobro versus Zlo.
Vo filme TÍ DRUHÍ som sa pokúsil uchopiť túto tému z opačného uhla. Snažil som sa dosiahnuť maximálnu možnú jednoduchosť deja a dramatických efektov (včítane špeciálnych efektov) v kontraste s komplexnosťou charakterov. Nie sú tu ani zlí ani dobrí. Len ľudia, ktorí sa snažia nájsť zmysel v danej situácii.
Tento film, plný dlhých temných chodieb, je moja pocta nikdy neodhalenej bytosti, ktorá sa blížila po chodbe v mojich detských snoch.
A.A.
TVORCOVIA:
Alejandro Amenábar
(Režisér)
Narodil sa v Chile, ale veľmi skoro celá rodina ušla pred Pinochetovou diktatúrou do Španielska. Vyrástol v Madride, študoval na Technickej univerzite, ale po viacerých akademických neúspechoch sa rozhodol prestať film študovať a začať nakrúcať, čo bolo presne to, čo chcel robiť. Veľmi známym raným krátkym filmom bol "Himenóptero", komerčný úspech dosiahol filmom "Thesis", ktorý definitívne ukázal, že na obzore je nový významný režisér. Potvrdil to ďalším filmom "Abre Los Ojos" (Open Your Eyes), ktorý zaznamenal úspech aj v USA a v súčasnosti boduje v amerických rebríčkoch jeho remake "Vanilla Sky" s Tomom Cruisom a Penelope Cruz v hlavných úlohách. Odlišuje sa od väčšiny ostatných španielskych režisérov najmä tým, že sa nesnaží zapáčiť publiku stvárňovaním roztomilých domácich slabostí alebo nedávnej histórie, ale trúfa si zabrúsiť do iných sfér a nebojí sa pustiť aj do fantazmagorického, psychologického, či dokonca neo-surrealistického typu
HERCI:
Nicole Kidman
(Grace)
Jedna z najznámejších herečiek, ktoré prišli do Hollywoodu z Austrálie sa v skutočnosti narodila na Honolulu, Hawai. Spolu s rodičmi sa ako trojročná vrátila späť do ich rodného Sydney.
Od malička sa venovala divadlu, ako 16-ročná odišla zo strednej školy a začala sa naplno venovať filmu. Hrala v niekoľkých známych austrálskych celovečerných tituloch, kým sa jej podarilo debutovať v USA filmom "Dead Calm".
Po filme "Dni hromu", v ktorom hrala s Tomom Cruisom sa pár zosobášil na Vianoce 1990. Nicole však nechcela nechať svoju kariéru zaniknúť v tieni hviezdneho manželstva. Pravidelne sa objavovala v hollywoodskych veľkofilmoch po boku známych hviezd. U nás sú známe najmä neskoršie tituly ako "Navždy Batman", "Zomrieť pre" "Portrét dámy", "Peacemaker".
Koncom 90-tych rokov spolu s Tomom Cruisom strávili nezvyčajne dlhý čas nakrúcaním erotického thrilleru Stanleyho Kubricka "Eyes Wide Shut". Naposledy Kidman zažiarila vo veľmi úspešnom filmovom muzikáli "Moulin Rouge".
Alakina Mann / James Bentley
(Anne / Nicholas)
Deti do filmu TÍ DRUHÍ hľadali filmoví tvorcovia 7 mesiacov, vo viac ako 70 školách po celom Anglicku. Nakrútili viac ako 5000 detí, kým vybrali Alakinu a Jamesa.
Obidvaja sú žiakmi základných škôl v Londýne a nemajú žiadne predošlé herecké skúsenosti. Pred kamerovými skúškami absolvovali niekoľko hereckých workshopov.
Amenábar ocenil ich neskrotené a nekonvenčné čaro, kombinované s nezvyčajnou vnútornou disciplínou a zrelosťou.
KRITIKY:
"Kidman sa vrhla do role, akoby to bola Lady Macbeth na londýnskej scéne, s úžasným výsledkom. Hoci zahrala Grace ako nervóznu a veľmi uzavretú a zošnurovanú ženu, ukázala aj zraniteľnosť a odvahu, keď bolo treba. Podala intenzívny a pôsobivý výkon, ktorý dominuje celému filmu a dodáva mu energiu, bez ktorej by bol stratený."
calendarlive.com
"TÍ DRUHÍ je film o neznámych hrôzach, ktoré sa skrývajú za zatvorenými dverami."
Kenneth Turan, Times
"Je to staromódny psychologický príbeh o duchoch, ktorý nie je až taký desivý ako skôr nákazlivý svojimi strašidelnými situáciami a zvláštnymi postavami. Vnucuje sa porovnanie so Šiestym zmyslom so všetkými jeho silnými aj slabými stránkami, ale tento film má vlastnú atmosféru aj kvalitu."
Screening Room 2001
"Film TÍ DRUHÍ sa vracia k tradícii nízkorozpočtových, klasicky vystavaných hororových filmov, ktoré sa odohrávajú v pološere a ponechávajú najstrašidelnejšie efekty na divákovu fantáziu. Tento jednoduchý, úsporný a osviežujúco staromódny film o strašidelnom dome vytvára napätie prostredníctvom ustavičného hromadenia prvkov, narušujúcich bežný chod vecí - nejasné zvuky, odtiahnuté závesy, nezamknuté dvere - ktoré nahlodávajú psychiku tých na plátne aj v hľadisku."
Scott Tobias, avclub.theonion.com
"Amenábar zručne vytvára atmosféru a napätie, skúsene a rafinovane vedie dej tak, že sa vám ježia vlasy na hlave. Robí zázraky bez toho, aby si pomáhal násilím, kalužami krvi, nahotou alebo chytľavými popevkami na soundtracku."
Todd Anthony, Sun-Sentinel
OCENENIA : nominácia na Európsky film roka - FÉLIX
nominácia na najlepšiu herečku - dráma Zlatý Glóbus
15 nominácii na GOYA AWARDS -najlepší film, herečka...
nominácia na najlepšiu réžiu ZLATÝ LEV MFF Benátky