SLZY SLNKA |
SLZY SLNKA |
V Nigérii padne demokratický režim a moc v krajine uchopí bezohľadný diktátor. Ostrieľaný veterán námornej pechoty USA A.K. Waters (Bruce Willis) dostáva zdanlivo rutinnú úlohu - zachrániť z krajiny členku organizácie Doktori bez hraníc Dr. Lenu Kendricksovú (Monica Bellucciová), ktorá sa v odľahlej dedine stará o obete zúriacej občianskej vojny. Keď však Waters so svojou jednotkou do dediny dorazí, lekárka je ochotná opustiť ju len pod podmienkou, že Watersovi muži sa postarajú o prevoz dedinčanov na blízku hranicu. Ak by ich nechali napospas osudu, skoro by sa stali obeťami početnej armády rebelov.
Waters podlieha prísnemu veleniu svojho nadriadeného dôstojníka, kapitána Billa Rhodesa (Tom Skerritt), na rozkaz ktorého nesmie do vojenského konfliktu nijako zasahovať. Keď sa ale stane so svojimi mužmi svedkom brutálneho zaobchádzania rebelov, získa si ho Dr. Kendricksová na svoju stranu. Vojaci sú ochotní vystaviť sa najvyššiemu riziku a previesť dedinčanov cez hustú džungľu.
V priebehu presunu je však Watersov tím, zložený z expertov na nepozorovaný pohyb a kamufláž, neúnavne prenasledovaný armádou rebelov. Veľmi skoro sa ukáže, že objektom ich prenasledovania je jeden z utečencov - člen bývalej vládnucej rodiny v Nigérii, z ktorej on jediný prežil. Waters a jeho malá skupina vojakov stojí pred neľahkým rozhodnutím, či je život jedného muža cennejší než životy ich samotných a ostatných utečencov, ktorých záchranu považujú za svoju morálnu povinnosť.
O FILME
"Scenár k filmu Slzy slnka ma oslovil, pretože zo začiatku pôsobí ako obyčajný príbeh o záchrannej akcii, ale postupne sa vyvinie v emocionálne silnú ľudskú drámu, ktorá núti k zamysleniu," hovorí vedúci výroby Joe Roth.
"Tento titul sa dotýka statočných činov a neľahkých morálnych rozhodnutí, ktoré boli podstatou filmov ako Zachráňte vojaka Ryana. Je to predovšetkým príbeh o hrdinstve," dodáva producent Ian Bryce.
Slzy slnka sú prvým filmom o zvláštnych jednotkách americkej námornej pechoty Navy SEALs, ktorý sa dočkal plnej podpory a spolupráce od amerického námorníctva a Ministerstva obrany. "Tento film je poctou Navy SEALs a všetkých ľudí, ktorí nás ochraňujú a podnikajú odvážne skutky, bez toho, aby sa o nich hovorilo," hovorí režisér Antoine Fuqua. "Chcel som nakrútiť film, ktorý by ľuďom ukázal, že v armáde existujú muži a ženy, vďaka úsiliu ktorých si môžeme pokojne sadnúť k šálke rannej kávy. Bojujú a umierajú a my nepoznáme ich mená."
"Títo muži sa rozhodli ako ľudské bytosti, nie ako vojaci. A film pojednáva o dôsledkoch ich voľby, ich snahy urobiť správnu vec z pohľadu človeka, nie z pohľadu vojenského dôstojníka," hovorí predstaviteľ hlavnej role Bruce Willis.
Keď začali scenáristi Alex Lasker a Patrick Cirillo v roku 1995 písať scenár, ich hlavnou inšpiráciou bol dobrodružný príbeh Roberta Wiseho The Sand Pebbles so Stevom McQueenom v hlavnej role, ktorý má podobnú tému ako film Slzy slnka a odohráva sa v Číne počas občianskej vojny v dvadsiatych rokoch minulého storočia. Rovnako ako tento film sú i Slzy slnka príbehom odvážneho bojovníka, ktorý sa snaží zachrániť skupinu civilistov. A Bruce Willis v Slzách slnka pri stvárňovaní Watersa nadviazal na McQueenovo excelentné minimalistické herectvo.
"Chcel som v scenári zobraziť súboj vôle medzi tvrdým, zásadovým vojakom Watersom a súcitnou, humanisticky založenou doktorkou Kendricksovou," hovorí Lasker. "Na začiatku sú to dvaja ľudia s veľmi odlišnými názormi na problém. Pod vplyvom okolností sa však obaja menia."
"Waters je človek, ktorý vždy len plnil rozkazy a udržoval si emocionálny odstup od smrti a skazy, ktoré ho obklopovali. Považoval to za súčasť svojej práce. Na tejto misii si však prvýkrát uvedomí, aké utrpenie prežívajú ľudia, ktorých sa snažia zachrániť. Prvýkrát vo svojej kariére zažíva vnútorný rozpor. Musí urobiť veľmi závažné rozhodnutie, či sa prikloniť k zásadám svojej práce alebo k humanite, ktorú v priebehu svojej dvadsaťpäťročnej kariéry v armáde stratil," vysvetľuje producent Arnold Rifkin.
Kombinácia tvrdej akcie a ľudských emócií umožňuje filmu pôsobiť na diváka v niekoľkých rôznych rovinách, vysvetľuje Rifkin. "Začínate s úmyslom ľudí pobaviť. Potom dúfate, že sa vám v nich podarí tiež vyvolať emócie a súcit."
I keď je príbeh fiktívny, je pravdivým obrazom súčasného diania. "V tomto prípade ide o nepokoje, ktoré v posledných tridsiatich rokoch ovplyvnili určité oblasti Afriky. Občianske vojny, etnické čistky a iné zverstvá sa len zriedkakedy dočkajú väčšej pozornosti v západných médiách, pretože žurnalisti bývajú často medzi prvými obeťami týchto konfliktov. Toto bola príležitosť ukázať, aké príšerné veci sa počas týchto udalostí dejú," vysvetľuje Bryce.
Doktorka Lena Kendricksová, pôvodom Talianka, sa stala americkou občiankou po sobáši so synom amerického senátora. Po vpáde rebelov do oblasti je jej manžel zavraždený a hlboko ranená Kendricksová odmieta Watersovu záchrannú akciu, ak nepodá pomocnú ruku aj nevinným civilistom. Watersovi sa Kendricksovú podarí oklamať a šikovným trikom ju prepraví do helikoptéry. Keď helikoptéra vzlietne, posádka sa stáva svedkom krutostí, páchaných na civilistoch, ktorí sa proti rebelom nedokážu brániť. Waters, doposiaľ "chlapík, veriaci v svoje vojenské poslanie", pocíti hlbokú morálnu povinnosť brániť nevinných ľudí a aj napriek rozkazom z velenia otáča helikoptéru...
Prítomnosť dvoch hlavných postáv, Watersa a Dr. Kendricksovej, by mnohých tvorcov pravdepodobne zviedla k rozohraniu milostného príbehu. Scenáristi Lasker a Cirillo a Antoine Fuqua však dali prednosť hlbšiemu rozmeru oboch postáv pred klišé motívom lovestory. "Ľudia milujú príbehy o láske, ani ja nie som výnimkou. Ale lovestory musí byť dobre načasovaná a zasadená do vhodného kontextu. No prostredie, v ktorom sa odohráva film Slzy slnka, nie je stvorené pre lásku," vraví režisér Fuqua. To, čo spája obe postavy a dáva ich stretnutiu a filmu ako takému hlbší zmysel, sú ich rozhovory o živote a smrti, ich osobné morálne stanoviská na pozadí etnickej a ľudskej katasrofy. "To, čo som túžil povedať každému, je jednoduché: Vojna nediskriminuje. V bitke umiera každý. Umierajú deti, ženy, umierajú vojaci i Afričania," poznamenáva Fuqua. "Chcel som poukázať na to, že všetci sme si rovní, všetci sme tá istá krv..."
Pre Fuqua, ktorý sa pred nakrúcaním filmu venoval dôkladnému štúdiu súčasných problémov afrického kontinentu, je film akčným dobrodružstvom i drámou ľuďoch, ktorí prežili neskutočné hrôzy. "Aby som získal predstavu, čím všetkým títo ľudia prešli, zohnal som si obrazovú knihu The Silence. Sú tam iba fotografie, žiaden text. Ale je to otrasné svedectvo. Po celý čas nakrúcania som ju mal pri sebe a každý deň pred príchodom na scénu som v nej listoval. Bola obrovským zdrojom mojej inšpirácie."
Podľa Willisa sa líšia Slzy slnka od ostatných akčných filmov vďaka Fuquovmu zápalu a odovzdanosti projektu. Režisér napríklad trval na tom, aby boli predstavitelia afrických utečencov skutočnými obyvateľmi Afriky, z ktorých väčšina mala podobné skúsenosti, ako postavy, ktoré vo filme stvárnili. Niektorí z nich na vlastné oči videli vyvraždenie svojich rodín. Iní boli vojnou a občianskymi nepokojmi donútení žiť vo vyhnanstve. "Som skutočne rád, že do rolí Afričanov neobsadili hollywoodskych hercov," hovorí Sammi Rotibi, ktorý hrá Arthura Azuka. "Posunulo nás to na úplne inú úroveň. Keď človek počuje ich príbehy... Bolo to také smutné a neskutočné. Dostalo nás to priamo do deja."
"Napriek tomu, že film je fikciou, v Afrike sa odohralo veľa udalostí podobných tejto," podotýka technická poradkyňa Nkeonye Nwankwo. "V priebehu nakrúcania sme zažili mnoho emocionálne silných okamihov. Pri nakrúcaní scény, v ktorej je spálená dedina, sa niekoľko ľudí, ktorí v minulosti boli svedkami podobnej hrôzy, psychicky zrútilo. Plakali celý deň."
Na otázku novinárov, prečo sa rozhodol do filmu obsadiť afrických dedinčanov, Fuqua odpovedá: "Pretože sú hrdinami. Každý deň ráno vstávajú a pokúšajú sa stále znova a znova žiť, aj keď ich životy sú jednou veľkou tragédiou. Hľadíte na týchto ľúdí a vravíte si: ‚Človeče, to sú skutoční hrdinovia, sú tými najstatočnejšími ľudskými bytosťami. Keby som ja mal také ľudské kvality, ako majú oni!' "
Všetci predstavitelia členov vojenskej jednotky pod velením Watersa podstúpili špeciálny vojenský výcvik, aby svoje role mohli stvárniť čo najvernejšie. Ich inštruktorom bol vojenský veterán Harry Humphries, ktorý strávil pri Navy SEALs 16 rokov a ako vojenský technický poradca sa v minulosti podieľal na filmoch ako Čierny jastrab zostrelený, alebo G. I. Jane (oba réžia Ridley Scott).
"Bola to skvelá skupina ľudí, ktorú naviac viedol Bruce Willis," hovorí Humphries. "Dostali sme dva týždne, aby sme sa mohli zamerať na tréning špecifických zručností, ktoré vyžadoval tento film. Všetky zbrane, vojnové taktiky a bojové techniky, s ktorými sa mali herci vo filme stretnúť, po dvojtýždennom tréningu zvládali bez chyby." Počas obdobia nakrúcania zostali herci vo svojich úlohách - aj mimo kameru sa navzájom oslovovali svojimi filmovými prezývkami.
"Dlho som čakal na príležitosť pracovať na podobnom filme," dodáva Humphries. "Ukazuje, že vojaci, slúžiaci v námorníctve, nie sú ako stroje. Sú to ľudské bytosti. Chcem, aby publikum videlo, akí sú v skutočnosti, s akou profesionalitou pracujú a koľko je v nich ľudskosti."
Po precestovaní mnohých lokalít bol ako najvhodnejšie miesto na nakrúcanie vybraný Havaj. "Havaj sme vybrali vďaka podobným klimatickým podmienkam a nadmorskej výške. Dažďový prales je na nerozoznanie podobný tomu africkému," hovorí hlavná výtvarníčka Naomi Shohanová.
Ostrov Oahu ponúkal okrem ideálnych podmienok tiež veľa zaujímavých miest. Medzi mnohé lokácie, kde nakrúcanie prebiehalo, patrí údolie Waikane, džungľa okolo obľúbených vodopádov Manoa, údolie Maunawili a ranč Kualoa, ktorý poslúžil už pri nakrúcaní filmov Jurský park alebo Kód Navajo.
Tears of the Sun (USA, 2003, 118 min.)
Réžia: Antoine Fuqua. Scenár: Alex Lasker, Patrick Cirillo. Kamera: Mauro Fiore, Keith Solomon. Hudba: Steve Jablonsky, Mel Wesson, Hans Zimmer. Hrajú: Bruce Willis, Monica Bellucci, Cole Hauser, Fionnula Flanagan, Johnny Messner, Malick Bowens, Rodney Charles, Nick Chinlund.