RESIDENT EVIL 2 : NEMESIS

RESIDENT EVIL 2 : NEMESIS

9.0

článok



Paul W.S. Anderson láme svoje predsudky i námietky hráčov počítačových hier o solídne stelesnenie interaktívneho formátu na striebornom plátne. Jeho pokračovanie Resident Evila je najlepšou konverziou počítačovej hry v podobe filmu...

Aká je doteraz najlepšia sfilmovaná počítačová hra? Super Mario Bros (1993)? OK, povedzme, že tento šplech som nepočul. Streetfighter (1994)? Mno, jedine ako voda na plyn všetkým odporcom bijúcim sa do pŕs, že poč. hry, to je samé násilie a pod. Mortal Kombat (1995) - noo, tu by sa už dalo ako-tak zapolemizovať o pravdivosti prvenstva. Atmosféra, boje, hrdinovia akoby vystrihnutý z monitoru... hmm... Čo takto Final Fantasy (2001)? No, jasné, veď to nebola žiadna konverzia poč. hry, ale len vytvorenie filmu s revolučnou technológiou, megarozpočtom a následným finančným debaklom. A čo Resident Evil (2002)? No, blížime sa k určenému cieľu, blížime... A čo takto Resident Evil : Nemesis? Bingo, máme favorita. Pre začiatok našej cesty najlepším filmom na báze počítačovej hry vám však odporúčam všimnúť si meno režiséra - P. W. S. Anderson stál za Mortal Kombatom i oboma RE filmami. Môže niekto redefinovať žáner lepšie?
    
O čom to bude, Paulie?
    
Nič sa zďaleka nekončí. William Birkin (skvelý Jason Isaacs - viď. Patriot alebo Harry Potter II) nariadil znovu otvoriť Úľ, no tým priviedol ďalšie rozšírenie T-vírusu. Došlo tak k rozšíreniu kontaminácie v celom Racoon City, kde (ako si mnohí fanúšikovia pamätajú) ostala trčať Alice (alias Milla Jovovich a jej prekliato krátka suknička, uhmmm...). Otázka T-vírusu a hľadanie po jeho stopách resp. vzniku, zániku, získaní, vakcíne a pod. ostáva v centre pozornosti. Alice sa však snaží aj utiecť z kontaminovaného Racoon City, no táto úloha je neľahká... Ale nebortí sa s ňou len ona. Ďalšie sličné slečny a herné charaktery, menovite Jill Valentine, Claire Redfield a akýsi sedlák Carlos Oliviera driemu na opačnom konci mesta, aby sa stretli s rovnakou úlohou.

Resident Evil 2 : Nemesis Resident Evil 2 : Nemesis Resident Evil 2 : Nemesis

Now, get the hell outta there!
    
Nebude to však vôbec jednoduché! Pretože zombíci sú, samozrejme, rozfliaskaní po celom meste a znovu sú hladní. A aby celá nemŕtva skvadra nebola nedostatočná, prichádza nová hrozba (a rozhodne nie skrytá). Matt Addison (viď. prvý film RE) sa už stihol stransformovať do podoby nezastaviteľného netvora menom Nemesis. Avšak Nemesis neslúžil len na absolútnu likvidáciu všetkého živého (a pre istotu i neživého, keď je toľko zombíkov naokolo), pretože sleduje svoj vlastný cieľ... Ten ostáva však veľmi dlho skrytý... takmer až do záverečnej tretiny filmu...

Run, baby, run!
    
Excelentným prvkom nového Resident Evil je definitívne hororová atmosféra. Prvému dielu bola vytýkaná absencia poriadneho napätia v momente, keď už komplex ukázal všetkých starých i nových známych, no Nemesis zachádza oveľa ďalej. Jeho minulý triumf (klaustrofobické prostredie Úľa) nahradili exteriéry Racoon City a verte mi, vďaka filmovej výprave, som mal z nich skľúčenejší pocit ako v Úli. A nielen ja, ostatní novinári na premiére nedokázali obsedieť tiež len tak na svojom sedadle. Strach nás skľúčil dokonale.
    
Nový Resident Evil je predovšetkým o úteku. Survival atmosféra známa z hier je tak zachovaná skvele. Večný nedostatok munície známy z hier sa prejavuje aj vo filme. A ak nedokážu hrdinovia zlikvidovať zombíkov zbraňami, nasleduje útek a dômyselnejšia likvidácia. Verte mi alebo nie, ale prinášané množstvo originálnych likvidačných prostriedkov je veľmi vysoké.
    
Atmosféra hier však graduje aj vďaka ďalším elementom. Tým prvým je pohľad in vitro, resp. kamera často prechádza do očí hrdinov a vy tak môžete vidieť ich hrôzy akoby na vlastné oči (uff, zbožné prianie, aby bol Resident Evil raz aj v IMAX-e ostáva skryté v mojom vnútri aj naďalej). Pamätáte si na postupné otváranie rôznych dverí v hre? Rovnaké zábery uvidíte aj vo filme. Podobne dodržiava atmosféru aj švenkujúca kamera. Je to zvláštny pocit, ale viac ako tretinu času strávite pohľadom z vlastných očí hrdinov. Zvyšok patrí akoby in-game sekvenciám a akčným záberom likvidácie. Áno!!

I wanna create perfect film based on computer game... and cult!
    
Posledným esom v režisérovom rukáve sú tzv. kultové miesta. V prvej časti RE chcel vytvoriť Anderson len výborný prepis počítačovej hry. Tentokrát sa rozhodol posilniť kultovú stránku Resident Evil. Vyvolený krok dosiahol vďaka komunikácii s hráčskymi klubmi v USA i v rodnom Japonsku. Triumvirát tvorcov zložený z pôvodného filmového tímu, herných dizajnérov i fanúšikov sa tak mohol sústrediť na symbiózu filmu a hry oveľa starostlivejšie ako v prípade prvej časti. Filmári priniesli svoju víziu, herní dizajnéri dodali svoje, často originálne a nepoužité nápady (ľudia, uvedomte si, aký talent drieme v Japoncoch a potom pochopíte) a hráči už len prikyvovali resp. určovali smer vývoja projektu. A navyše sa každý snažil o podtón kultu.
    
V novom Resident Evil sa totiž podarilo autorom skĺbiť kultové scény počítačových hier celej série. Čaká vás tak úvodná pasáž z Resident Evil 2, keď stojí hrdina po autonehode v zajatí zombies a horiacich vrakov, nakuknete aj do domu z Resident Evil dva a odhalíte niektoré nepríjemné zákutia a dočkáte sa aj finále z Resident Evil 3 : Nemesis. Okrem toho sa autori rozhodli vytvoriť aj ďalšie, podobné miesta, ktoré majú vďaka divákom a rovnakej koncepcii stať sa tiež kultovými...

Atmosphere in, brain out!
    
Uvedené elementy pomohli novému Resident Evil v kreácii najdôležitejšieho prvku - survival atmosféry. Nechýba však ani paleta trikov, ktorá je oproti pôvodnému filmu RE bohatšia a vizuálne náročnejšia. Model mesta (i niektorých interiérov - domov) je dokonalý a najmä aleje s vŕzgajúcimi dverami alebo scénka s priekopníkom zbraní zo začiatku hry Resident Evil 2 je dokonale sfilmovaná. Ááá, vidíte, ďalší kult.
    
Vizuálne efekty sú skvostné a podporujú výpravu. Čakajú vás skutočne treskúce zbrane a ich efekty, rovnako aj monštrá sú presvedčivejšie (a nejde o prispatý komparz alebo zmutovanú dogu). Palec nahor! Nehovoriac o tom, že vo filme konečne vybuchujú hlavy a vystreľujú sa mozgy! Mno, v Amerike minimálne R, ak nie NC-17. Ale fanúšikovia na projekt určite nedajú dopustiť.

Resident Evil 2 : Nemesis Resident Evil 2 : Nemesis Resident Evil 2 : Nemesis

It's long, it's good!
    
Na filmové pomery je Resident Evil : Nemesis dosť dlhý. Samotný Paul W. S. Anderson videl nižšiu kvalitu svojich výsledných projektov v brutálnom zostrihu. Preto poprosil Japoncov i Američanov o pokusne voľnú ruku a popustenie uzdy fantázie a svet môj, div sa! Vyšlo mu to. Ide najmä o to, že koproducentmi tentokrát nie sú Nemci, ale Japonci a tí sú na dlhšie projekty zvyknutí. Pripravte sa preto na pekelnú jazdu, ktorá trvá viac ako dve hodiny. 133 minút je veru aj pre vytrvalcov z multiplexu poriadne sústo, ale ako vám vravím, rozhodne stoja za to.

Hot actors? Ehm... Actresses, hehe?
    
Milla Jovovich je tu znova a jej sukienka je ešte kratšia. Na miesta zvyšných herečiek sa však nanominovali (a úspešne prezentovali) neuveriteľne sexy japonské hviezdičky. Wov! More Japanese chicks, please! Ich fialovo-ružové oblečenie je také vyzývavé (a zaujímavo ladí s krvavočervenými šatami Jovovichovej) a herecký výkon nesporne vysoký. Nemesis si vysoký kredit v Japonsku vydobyl už ich castingom - podobne ako vo filme Tokyo Raiders vsadili šikmookí na miláčikov publika.

Release date!
    
Otázka za tisíc. Kedy film skutočne uvidíme? Mno, na tomto mieste narážame na kameň úrazu. Novinárska projekcia pre vyvolených sa už uskutočnila, ale pozor, film som videl len v japončine s anglickými titulkami (zaujímavá skúsenosť, kto nepozná, nech skúša na uvedených Tokyo Raiders alebo Tigrovi a drakovi Anga Lee). Zvyšok sveta uvidí film v rozličných časových obdobiach. Japonci sa totiž naštvali a rozhodli sa, že premiéra bude nasledovať podľa ich gusta i systému, ktorými nasadzujú aj počítačové hry. Tzn. že najprv bude japonská premiéra a tá je stanovená na jar, no americká premiéra bude nasledovať s takmer ročným (!) odstupom a film bude v hollywoodskych kruhoch uvedený až v roku 2004. Do Európy sa pochopiteľne dostane s ďalším oneskorením v rozhraní niekoľkých mesiacov. Akékoľvek otázky týkajúce sa európskej distribúcie ostávajú nezodpovedané, aj náš SPI Film nedokáže určiť dátum premiéry filmu.
    
Zdá sa, že Japonci vyriešili svoj kultový projekt šikovne. Ich zapojenie prinieslo mnoho dobrého, no za to platíme krutú daň v podobe neskoršieho uvedenia. Podobne ako Princezná Mononoke alebo Cesta do Fantázie, tak aj Resident Evil : Nemesis zarobí kopu prachov najprv v jenoch a potom dolároch. Uznávam, že máte sa na čo tešiť.

VERDIKT: Definitívne najlepšie sfilmovaná počítačová hra. Tajný sen recenzentov (nech to spravia Japonci) sa splnil, Anderson určite zvýši svoj režisérsky post na lepšiu úroveň a fanúšikovia konečne dostanú, čo dlhé roky chceli. Bravo!

HODNOTENIE: 9/10 (nemôžem si poradiť, ale podobne ako pri hrách, aj tu ma otravujú subjektívne drobnosti, prečo nie desať...)

Resident Evil: Nemesis (USA / Nemecko / Francúzsko, 2003, 133 min.)
Réžia: Paul W.S. Anderson. Scenár: Paul W.S. Anderson. Kamera: David Johnson. Hudba: Marco Beltrami. Hrajú: Milla Jovovichová, Eric Mabius, James Purefoy, Jason Isaacs.


autor Michal Korec 1.4.2003
Kinema
9.0
Diváci
9.0
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 46215
02 |
návšt. 13970
03 |
návšt. 6357
04 |
návšt. 5428
05 |
návšt. 4442
06 |
návšt. 4119
07 |
návšt. 3608
08 |
návšt. 3341
09 |
návšt. 2583
10 |
návšt. 2040
REBRÍČEK US
01 |
$28,0 mil.
02 |
$14,0 mil.
03 |
$6,5 mil.
04 |
$5,9 mil.
05 |
$2,7 mil.
06 |
$2,7 mil.
07 |
$2,5 mil.
08 |
$2,4 mil.
09 |
$2,1 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.