PREVIEW: IDENTITA |
PREVIEW: IDENTITA |
Čo ak bola každá voľba, ktorú v živote urobíme, vopred rozhodnutá? Čo ak neexistujú žiadne náhody a naše osudy boli už dávno predurčené?
Uprostred ukrutnej búrky sa schádza desať ľudí, z ktorých si každý stráži svoje tajomstvo. Vodič limuzíny (John Cusack), televízna hviezda 80. rokov (Rebecca DeMornayová), policajt (Ray Liotta), ktorý preváža zabijaka (Jake Busey), prostitútka (Amanda Peetová), mladomanželia (Clea DuVallová a William Lee Scott) a rodina v kríze (John C. McGinley, Leila Kenzleová, Bret Loehr) nachádzajú útočisko v opustenom hoteli, ktorý prevádzkuje nervózny nočný správca (John Hawkes).
Keď však začnú návštevníci jeden po druhom umierať, úľavu z nájdenia prístrešia rýchlo vystrieda strach. Všetci si vzápätí uvedomia, že ak chcú prežiť, musia odhaliť tajomstvo, ktoré ich spojilo.
O FILME
„Vo filme Identita sa objavuje niekoľko odvážnych nápadov," hovorí režisér James Mangold. „Pohráva sa s tradičnými metódami vyvolania napätia a šoku a bol pre mňa príležitosťou pracovať na filme, ktorý veľmi obdivujem - thrilleri, odohrávajúcom sa na jednom konkrétnom mieste (Okno do dvora Alfreda Hitchcocka, Votrelec Ridleyho Scotta, Vec Johna Carpentera). Je veľmi ťažké dosiahnuť, aby toto miesto neprestalo byť zaujímavé po celý čas filmu."
Na scenári, ktorého autorom je Michael Cooney, spolupracoval režisér Mangold a producentka Cathy Konradová, ktorí postavám dodali rozmer a povahové vlastnosti. „Jim sa sústredil na to, aby mali všetky postavy určitý pohľad na vec a aby ich návšteva motela zastihla v období života, ktoré je z nejakého dôvodu zásadné," hovorí Cathy Konradová. „Materiál je veľmi rozsiahly a prepracovaný. V priebehu krátkeho času sa o postavách dozvieme mnohé veci."
„Chcel som každej postave prisúdiť nejaký nedostatok a nejaké tajomstvo," hovorí Mangold. „Niečo, z čoho majú strach. Niečo, čo sa snažia chrániť. Niečo, čo je príčinou ich zapletenia sa do deja."
Ďalším originálnym aspektom filmu, ktorý Mangolda priťahoval, je šokujúce odhalenie, ktoré prichádza ďaleko pred jeho záverom. „Je to ako pocit, keď sa pod človekom v sne prepadne zem, na ktorej až doteraz pevne stál," hovorí Mangold. „Nemohol som sa dočkať, kým tieto scény nakrútim a uvidím ich zostrihané do konečnej podoby."
„Film je veľmi šikovne štruktúrovaný," hovorí Konradová. „Diváci nebudú môcť vopred odhadnúť väčšinu dejových zvratov, pretože film odvedie ich pozornosť iným smerom. Už od samého začiatku si však môžu všimnúť isté náznaky, ktoré ich nútia, aby záhadu rozlúskli."
Mangold chcel pre film získať presvedčivé herecké obsadenie. S ponukou role vodiča Eda sa obrátil na Johna Cusacka. „John vnáša i do svojich najvážnejších úloh určitú formu ľudskosti, ktorú som považoval za veľký prínos pre tento príbeh, ktorý je v niektorých okamihoch veľmi temný a naháňa hrôzu," hovorí Mangold.
Cusacka scenár ihneď oslovil. „Nikdy som nevidel film, v ktorom by sa hlavný dejový zvrat odohral na začiatku tretieho dejstva a film by pokračoval ďalej," hovorí herec. „Identita vás proste neprestane prekvapovať. Vo filme je neskutočné množstvo napätia."
Úlohu policajného dôstojníka Rhodesa získal Ray Liotta, s ktorým Mangold splupracoval už pri filme Zem policajtov. „Ray vytvára celkom unikátne postavy - mužov, z ktorých väčšinou vyžaruje múdrosť a inteligencia, ale zároveň majú potenciál páchať násilie. Presne to sme pre rolu Rhodesa potrebovali," vysvetľuje Mangold.
„Hlavným lákadlom bola pre mňa opätovná možnosť spolupracovať s Jimom," hovorí Liotta. „Film bol ale pre mňa zaujímavý aj svojím žánrom - v podobnom diele som doteraz nehral. Film má strhujúce tempo, do ktorého sa dostane po niekoľkých minútach a až do konca nespomalí."
Ďalšou kľúčovou postavou je bývalá prostitútka Paris, ktorá sníva o novom živote. „Keď som prvýkrát čítala scenár, poriadne ma vydesil," hovorí jej predstaviteľka Amanda Peetová. „Chodila som po byte a kontrolovala, či sú zavreté všetky okná a dvere. Je to veľmi chytrý scenár, ktorý sa dokáže pohrať s ľudskou psychikou."
Podľa Mangolda je hlavnou postavou filmu Identita samotný motel, v ktorom sú všetci desiati návštevníci uväznení. „Farebné poňatie a tvary miestností museli pôsobiť reálne a zároveň zvýrazňovať zdesenie jednotlivých postáv."
„Vhodné prostredie môže tiež vyvolať určité emócie u hercov. Postaviť ich oproti sebe v stiesnenom priestore je fascinujúce," pokračuje Mangold. „Všetky postavy Identity sú prenasledované pocitom zúfalstva. Vďaka poveternostným podmienkam sú odrezané od okolitého sveta a cítia sa v tejto situácii bezmocné. A podobné pocity klaustrofóbie môžu mať búrlivé následky."
Na vytvorenie atmosféry prostredia si Mangold prizval do štábu výtvarníka Marka Friedberga (Ľadová búrka, Far From Heaven), s ktorým spolupracoval aj na svojom predošlom filme Kate a Leopold. „Mojou úlohou bolo vytvoriť hlavnú scénu, dostatočne zaujímavú na to, aby si udržala pozornosť divákov po celý čas filmu (bežný film sa odohráva približne na 50 miestach)."
Celý motel bol postavený v štúdiu 27 - druhom najväčšom štúdiu na pozemkoch Sony Pictures v meste Culver City. Režisér Mangold i producentka Konradová súhlasili, že vzhľadom k poveternostným podmienkam, v ktorých sa film odohráva, bude jednoduchšie nakrútiť ho v interiéri.
Postavenie motela trvalo Friedbergovi a jeho tímu 8 týždňov. Výsledná stavba musela spĺňať prísne podmienky - kvôli silnému dažďu, v priebehu ktorého sa film odohráva, musela byť nepremokavá a navrhnutá tak, aby nahromadená voda mohla odtiecť, pričom by nepoškodila podlahy a steny. Po celej podlahe štúdia bola rozprestretá obrovská gumová vrstva a pri konštrukcii motela slúžil ako podlahová krytina striekaný betón, ktorý sa používa pri výstavbe plaveckých bazénov.
„Aj keď v tomto filme slúži dážď ako prekážka, ktorá bráni postavám v úteku z motela, nebolo jednoduché vierohodne ho nasimulovať," hovorí Konradová. „Nad motelom museli byť umiestnené tyče s vodnými tryskami, ktoré nám umožnili ovládať smer a silu dažďa."
„Dážď vytváral atmosféru, ktorá nám pomáhala vžiť sa do rolí," hovorí Cusack. „Prišli sme skoro ráno na pľac, dali sme si kávu a potom na nás po celý deň pršala studená voda. Zostať v priebehu nakrúcania čerstvým skutočne nebol problém."
K nevôli ostatných hercov bol Cusackov Ed jedinou postavou, ktorá nosí nepremokavý plášť. „Ako mohol sakra Ed vedieť, že bude pršať?", žartuje Ray Liotta. „Dážď bol skutočne nepríjemný, ale pomohol navodiť správnu atmosféru a náladu. Bolo to ako celodenná studená sprcha, ktorá z času na čas prispela k rozveseleniu."
„Film je natoľko detailný, že všetci ľudia, ktorí prišli do štúdia na návštevu, hovorili to isté: Zdá sa mi, akoby som toto miesto navštívil už v minulosti pri nejakom nepodarenom výlete," dodáva producentka Konradová.
Identity (USA, 2002, 90 min.)
Réžia: James Mangold. Scenár: Michael Cooney. Kamera: Phedon Papamichael. Hudba: Alan Silvestri. Hrajú: John Cusac, Ray Liotta, Amanda Peetová, John Hawkes, Alfred Molina, Clea DuVallová, John C. McGinley