PREVIEW: PIRÁTI KARIBIKU |
PREVIEW: PIRÁTI KARIBIKU |
Pre sympatického gaunera kapitána Jacka Sparrowa predstavujú priezračné vody Karibského mora i svetové oceány obrovské ihrisko, na ktorom sa spája dobrodružstvo s tajomstvom. Jeho idylický pirátsky život sa však skončí v okamihu, keď mu úhlavný nepriateľ kapitán Barbossa ukradne loď nazvanú Čierna perla, prepadne s ňou mesto Port Royal a unesie Elizabeth, nádhernú dcéru miesto kráľa Jamajky Swanna. Elizabethin priateľ z detstva Will Turner sa spojí s Jackom a na ukradnutej lodi Interceptor sa pokúsia oslobodiť ju a zmocniť sa Čiernej perly. Dvojicu a jej posádku sleduje Elizabethin snúbenec, ambiciózny komodor Norrington na palube veľkej radovej bojovej lode Dauntless.
Čo však Will nevie, je skutočnosť, že pod vplyvom ulúpeného aztéckeho pokladu, na ktorú dávni bohovia uvalili kliatbu, sa kapitán Barbossa i so svojou posádkou premenili na zombie, ktorí pod vplyvom mesačného svitu strácajú svoju ľudskú podobu a stávajú sa z nich živí kostlivci.
Medzitým sa Interceptor a Dauntless predbiehajú, kto prvý dostihne Barbossu na tajomnom ostrove Isla de Muerta. V stávke je pomsta Jacka Sparrowa, Čierna perla, obrovský poklad, kliatba, ktorej podľahol Barbossa so svojimi mužmi, osud britského kráľovského námorníctva a životy hrdinov, túžiacich skrížiť svoje meče v divokom boji s najväčšími vyvrheľmi Karibského mora.
AKO DIEŤA SOM ZBOŽŇOVAL FILMY O PIRÁTOCH - J. Bruckheimer
Strhujúci príbeh odvážnej výpravy za tajomstvom pradávnej kliatby je inšpirovaný slávnym Disneyho parkom a jednou z jeho hlavných atrakcií. "Ako dieťa som zbožňoval filmy o pirátoch," spomína producent Jerry Bruckheimer. "Mojimi najobľúbenejšími filmami boli Ostrov pokladov, Kapitán Blood a Čierny korzár. Errol Flynn a Douglas Fairbanks boli skvelí a na ich filmy sa dá pozerať ešte aj dnes. A my sme sa rozhodli vniesť trochu novej krvi do tejto klasickej tematiky a posunúť tento žáner na novú úroveň. Tento náš film má v sebe toľko vzruchu a romantiky, koľko len očakávate od veľkého dobrodružstva."
Bruckheimer-ktorý viac ako ktokoľvek iný vie, čo to znamená nakrútiť "veľké dobrodružstvo"-si v prvom rade zostavil tím. "Oslovili sme Teda Elliotta a Terryho Rossia, dvoch excelentných scenáristov, ktorí sú podpísaní napríklad pod filmom Shrek," vysvetľuje. "Práve oni prišli s nadprirodzeným prvkom, ktorý dodal príbehu tú správnu špičku, ktorá ma zaujala. Ak ma niečo zaujme pri čítaní, viem, že ma to bude zaujímať aj pri filmovaní." Zvláštnosťou produkčnej spoločnosti Jerry Bruckheimer Films je, že scenáristi môžu zasahovať do všetkých fáz produkčného procesu, vrátane samotného nakrúcania. Ted Elliott a Terry Rossio boli po celý čas prítomní na "pľace".
"Zažili sme to, o čom sníva každý scenárista," hovorí Ted Elliott. "Je naozaj neobvyklé, aby scenárista bol každý deň prítomný pri nakrúcaní. Od začiatku do konca. Aby mohol hovoriť so scenáristom, producentom, s hercami a občas dokonca aj s maskérkou. Vidieť to, zažiť to, bolo oveľa lepšie, ako čokoľvek, čo sme dali na papier." Jeho partner Terry Rossio súhlasí: "Jerry dal Goreovi takú slobodu, a Gore si bol taký istý svojou vecou, že nemal problém byť ústretový. Vedeli sme, o čo nám ide. Chceli sme byť veľmi tradiční v klasickom slova zmysle. Ted a ja sme veľmi úzko spolupracovali s Jerrym, Mikeom Stensonom a Chadom Omanom; boli veľmi dôležití pri tvorbe celého príbehu. Scenáristi obvykle nemajú taký permanentný prístup k producentom a producenti zasa nemajú takú predstavu o štruktúre deja a dialógoch, ako oni."
Predstaviteľ kapitána Sparrowa, Johnny Depp, neváhal ani chvíľu, či má prijať úlohu, ktorá preňho do istej miery znamenala splnenie si detského sna. "Je to sen každého chlapca, stať sa pirátom," hovorí k tomu herec. "Kto by odmietol ponuku hrať pirátskeho kapitána?". Jeho rozhodnutie prijať hlavnú úlohu v Pirátoch Karibiku však nebolo založené len na jeho detských snoch, ale aj na bezvýhradnej dôvere voči scenáristickému duu Elliott a Rossio. "V momente, ako som sa dozvedel, že Ted a Terry píšu scenár, vedel som, že to bude bomba," hovorí Depp. "A s Jerryho (Bruckheimerovou) podporou bolo jasné, že film bude stáť na veľmi pevných základoch. Keď som sa napokon dostal k čítaniu scenára, bol som príjemne prekvapený; prekonal aj moje najodvážnejšie očakávania. Scenáristi tam nielenže dali kopu humoru, ale aj poskytli veľa priestoru hercom, aby doslovne vybudovali svoje postavy.". So scenárom v ruke začal producent Bruckheimer zháňať režiséra.
"AKO ČASTO V ŽIVOTE EŠTE DOSTANEŠ TAKÚTO PONUKU?" - Gore Verbinski
"Zavolal mi môj agent a reku: Čo by si povedal na veľkorozpočtový film o pirátoch?" spomína režisér Verbinski, ktorého film Kruh sme mali možnosť vidieť v našich kinách začiatkom jari tohto roku. "Hovorím si: Ako často v živote ešte dostaneš takúto ponuku?". Bruckheimer mal s Verbinskim isté plány už zopár rokov predtým, ale nejako to nevyšlo z dôvodov rozdielnych časových plánov. "Stretol som ho hneď na začiatku jeho kariéry a bol som presvedčený o jeho talente, lebo som videl kazetu s jeho reklamnými spotmi," hovorí producent. "Ale niekto ho oslovil už predo mnou a tak vznikol film Mouse Hunt."
"V priebehu posledných rokov sme sa párkrát stretli a vždy debatovali o tom, že niečo spolu musíme urobiť," dodáva Verbinski. "Jeho filmy ma nesmierne bavia. Som ich oddaným divákom." Verbinski bol navyše vo svojich mladých časoch fanúšikom filmov ako Captain Blood, Červený pirát a Čierny korzár. "Keď som prvý raz videl Tedov a Terryho námet, bol som nadšený tým, ako skvele prekrútili klasický príbeh," spomína Verbinski. "Nešlo mi do hlavy, čo to teraz je. Je to o únose? Je to o ukrytom poklade? Vlastne je to o tomto všetkom, ale je to riadne poprehadzované. Je to film o hľadaní poslednej časti pokladu a o jeho navrátení. Kapitán Barbossa a jeho piráti potrebujú vrátiť poklad, na ktorom tkvie kliatba, aby sa zasa oni mohli vrátiť do sveta normálnych smrteľníkov z mäsa a kostí. Kliatba síce neznemožnila Barbossovi a jeho posádke pokračovať v lúpení a iných pirátskych výčinoch, ale vo svojej momentálnej podobe z toho nemajú žiadnu radosť, a to sa im nepáči." Ďalším krokom pri produkcii bolo obsadenie.
"BOLO TO NIEČO, NA ČO NIE SOM ZVYKNUTÝ" - Johnny Depp
"Existuje spôsob, ako si totálne získať a zaujať publikum," vysvetľuje Bruckheimer. "A to tým, že herca obsadíte v rozpore so škatuľkou, do ktorej ho zaradili. Nájdete predstaviteľa, ktorého by si nikto nevedel predstaviť v Disneyho filme. Zaujímal ma Johnny Depp. Je populárny svojou účasťou v čudesných projektoch. A popri tom je skvelý herec. Jeho motívom nie je sláva, ani honorár, ale film ho musí zaujať aj umelecky. Domnievam sa, že v tomto prípade navyše chcel nakrútiť aj niečo pre svoje deti." Paradoxne, Deppova postava nie je presne ten typ, s ktorým by sa mali vaše deti stotožniť.
Depp sa veľmi potešil možnosti vytvoriť od základu novú postavu. "Bolo to niečo, na čo nie som zvyknutý. Rozhodol som sa vytvoriť postavu piráta, ako sa hovorí, od podlahy, úplne iného piráta, ako poznáme zo všetkých predošlých filmoch s pirátskou tematikou." Tvorcovia dali Deppovi a jeho herectvu voľnú ruku.
"Johnny je známy tým, že si buduje svoje postavy sám," hovorí Bruckheimer. "Mal svoju vlastnú predstavu o tom, ako bude hrať Sparrowa a my sme mu ju nenarúšali. Výsledkom je veľmi výstredný pirát. Sotva sa drží na nohách, jeho výslovnosť je trochu čudná, takže máte dojem, že buď je opitý, alebo má morskú chorobu, alebo sa naozaj pridlho plavil na lodi. Napodiv, práve táto jeho uletenosť prispieva k jeho neodolateľnému šarmu."
"Jackovou jedinou myšlienkou je získať naspäť svoju loď," vysvetľuje Verbinski. "Loď preňho predstavuje najväčšiu lásku a tiež zosobňuje jeho slobodu. Nič iné ho zdanlivo nezaujíma. Svojím prístupom trochu pripomína postavu osamelého kovboja, ktorú stelesnil Lee Marvin vo westernovej komédii Cat Balou." Depp sa netají, že sa čiastočne inšpiroval gitaristom Keithom Richardsom z Rolling Stones. "Piráti boli rockovými hviezdami svojich čias," tvrdí s úsmevom. "Jack je niečo ako dnešný rastaman. Nosí v spletených vlasoch rôzne ozdôbky a každá preňho predstavuje nejakú veľmi významnú a dôležitú osobnú spomienku."
Držiteľ Oscara za úlohu mentálne postihnutého klavírneho virtuóza Davida Helfgotta vo filme Žiara, Austrálčan Geoffrey Rush je vo filme Deppovým protihráčom - hrá podlého kapitána Barbossu. "Potrebovali sme k Sparrowovi rovnocenného súpera," vysvetľuje Bruckheimer. "Geoffrey Rush je enormne talentovaný a je známy širokou výrazovou paletou. Našťastie, bol v tom čase voľný. Jeho Barbossa je esenciálny zloduch. Je hrozné sa naňho už len pozerať."
O FILMOVÝCH LODIACH A PIRÁTOCH
Bez pirátskych lodí si nemožno predstaviť žiadny riadny film o pirátoch. Aj v Pirátoch Karibiku dominujú koráby. Filmári sa sústredili predovšetkým na tri lode: na dvojsťažňový britský kliper Interceptor, radovú bitevnú loď Dauntless a, samozrejme, na Jackovu Sparrowovu galeónu Čierna perla, ktorú ukradne kapitán Barbossa, a ktorá hrá vo filme podstatnú úlohu.
Len málo dnes existujúcich a plne funkčných lodí môže dnes vystupovať v úlohe korábu z počiatku 18. storočia. Produkcia preto vopred rátala s tým, že každú loď bude musieť vyrobiť, a ani vo sne nikomu nezišlo na um, že sa to aspoň v prípade jednej z lodí bude dať vyriešiť oveľa jednoduchšie. Námorný poradca Matt O'Connor, ktorý spolupracuje s filmovým priemyslom vyše pätnásť rokov, sa však spojil so známym zo Seattlu a výsledkom bolo, že produkcia získala na neobmedzený čas zapožičanú autentickú loď, vrátane posádky. Les Bolton zo spoločnosti Grace Harbor Historical Seaport Authority, ktorá vlastní loď Lady Washington, bol veľmi ochotný a nápomocný, a tak sa loď objavila v úlohe Interceptora. Ide o vernú repliku historickej lode, ktorú spustili na more v roku 1789. Podľa Boltona to bola dobrá voľba.
"Tieto vojnové lode boli veľmi rýchle a dobre manévrovateľné," hovorí. "Vďaka svojmu zrýchleniu dokázali zaútočiť aj na oveľa väčšie a lepšie vyzbrojené koráby, a to je práve to, čo sa vo filme očakávalo od Interceptora."
Samozrejme, nezaobišlo sa to bez rozmanitých úprav, vrátane zvýšenia počtu kanónov a nového náteru. Lady Washington kotvila na pacifickom pobreží, a tak ju bolo treba najprv presunúť na Ostrov Svätého Vincenta, kde sa malo nakrúcať. Decembrová plavba zo Seattlu cez Acapulco, Panamský kanál a kolumbijskú Cartagenu do Karibiku trvala štyridsať dní.
Loď Dauntless kapitána Norringtona bola navrhnutá tak, aby pripomínala slávnu britskú vojnovú loď Victory. Keďže momentálne nikde na svete neexistuje žiadna replika tohto stokanónového korábu, bolo treba vystačiť s modelom.
Čierna perla sa stavala v dokoch v Long Beach ako model v skutočnej veľkosti. Gore Verbinski k tomu uvádza: "Nakrúcali sme ju aj v pohybe, a vtedy ju ťahal remorkér, ktorý sme neskôr v rámci postprodukcie vyretušovali. Zásadná vec pre nás bola, že Čierna perla musí už na prvý pohľad pôsobiť ako ukážkový prototyp pirátskej lode. Keďže ide o plavidlo, ktoré je príčinou celoživotného nepriateľstva medzi Sparrowom a Barbossom, museli sme si dať záležať na tom, ako bude vyzerať."
Gore Verbinski tiež vedel presne, ako by mali vyzerať - a zapáchať - jeho piráti. "Bolo mi jasné, že nechcem, aby moji piráti vyzerali ako sme videli veľakrát," vysvetľuje. "Žiadne háky namiesto rúk, čierne pásky na oku, prúžkované tričká a podobne. Keď študujete to obdobie, tak sa dozvedáte, že ľudia sa vtedy nedožívali vysokého veku. Tým menej ľudia vystavení takým extrémnym podmienkam, ako korzári. Vtedy človek prakticky postupne zhnil zaživa. Do lodí vnikala voda, neexistovala žiadna lekárska starostlivosť a prakticky žiadna osobná hygiena. Muselo to byť - z nášho dnešného pohľadu - pekne nechutné. Akokoľvek paradoxne to znie, práve z vytvárania týchto nechutností sme mali najväčšiu zábavu, a naši komparzisti sa do toho tak vcítili, že u poniektorých sa to dalo dosť výdatne cítiť. Veľmi dôležité bolo urobiť všetkým dôveryhodné zuby. Na pirátskych lodiach, ani v karibských prístavoch nebolo zubárov, takže dospelý muž s kompletným a k tomu ešte bielym chrupom, bol v tých časoch nemysliteľný."
Kostýmová výtvarníčka Penny Rose navštevovala obrazové galérie, námorné múzeá a preštudovala kopu literatúry, aby sa poučila o odevných zvyklostiach tých čias. Taktiež požiadala o konzultáciu britského odborníka na pirátsku tematiku, Davida Cordinglyho, autora kníh ako Pod čiernou zástavou: Romantika a realita pirátskeho života.
"David prišiel a strávil s nami deň, pričom musel odpovedať na množstvo otázok týkajúcich sa témy," spomína si Roseová. "Napríklad o jamajskom prístavnom meste Port Royal. Ako to tam vtedy mohlo vyzerať? Ako vyzerali obyvatelia? Kto tam vtedy žil? Ako vyzerali ulice? A tak. Našťastie David už spolupracoval na zopár pirátskych filmoch, takže mu bolo jasné, že nám nejde o vernú rekonštrukciu histórie, ale o to, zachytiť tie drobné nuansy, ktoré môžu nášmu príbehu punc autenticity."
Pirates of the Caribbean-The Curse of the Black Pearl (USA, 2003, 143 min)
Réžia: Gore Verbinski. Scenár: Ted Elliott, Terry Rossio. Kamera: Dariusz Wolski. Hudba: Klaus Badelt, Alan Silvestri. Hrajú: Johnny Depp, Geoffrey Rush, Orlando Bloom, Keira Knightley, Jack Davenport, Jonathan Pryce, Lee Arenberg, Mackenzie Crook, Giles New, Angus Barnett, David Bailie, Isaac C. Singleton jr.