BOJOVÁ LOĎ |
BOJOVÁ LOĎ |
Vonku ukazuje teplomer sotva 10 stupňov, ale novinka sa vás bude snažiť presvedčiť, že letná sezóna začína. Prvý letný blockbuster je však nebezpečnou ukážkou vyčerpania – a musíte dúfať, že zvyšok letnej nádielky dopadne lepšie. Téma mimozemskej invázie nie je nová, ale jej podanie v Bojovej lodi je neoriginálne, do konca vykradne tucet filmov a ešte si zo seba robí srandu. Možno je to úmysel a pomrkávanie na diváka, no u mňa nefungoval...
Prvá polhodina je venovaná predstaveniu charakterov a neuveriteľne sa vlečie. Toto je film, ktorý možno pozerať od 31. minúty, pretože za prvých tridsať spoznáte iba dvoch bratov, uvidíte jednu fešandu v bare, o ktorú sa jeden pokúsi (celkom originálnym spôsobom) zabojovať i dlhýýý vstup do námorníctva a romantickú anekdotu. Kto tu nenájde aspoň tri-štyri filmy, nemá napozerané. Kto na film mešká, viac bude smútiť za trailermi ako úvodným dejstvom.
Potom nastane invázia (s prekvapivým počtom) a keď padne prvý mrakodrap, pozeráte na lístok, či ste neprišli na Transformers 3. Uff, deštrukcia nie je príliš originálna a berie si z posledných hitov čo sa dá. Ešteže padnú emzáci aj do vody, kde môže konečne začať alternatíva stolovej hry lodičiek, na ktorú názov odkazuje. Inak tá sa prejaví občas pálením naslepo na očíslované miesta bojiska (scenáristi na to vymysleli dokonca aj terminus technicus, takže dáva ako-tak zmysel).
Nasleduje hodina, kde uvidíte všetko. Lode sa potápajú ako Titanic (aj hrdinovia skáču). Padajú diaľnice (Vojna svetov), letecká obrana (Pearl Harbor) a na kopec so satelitmi lezie neuveriteľná dvojica krásna terapeutka-vojnový veterán (to je vlastný vstup). Boje sú treskúce, taktické (loď sa šoféruje skoro ako auto), naši sa dostanú rýchlo pod tlak a čakáte protiúder: ako sa dá bojovať s emzákmi, sú zraniteľní, uvidíte ich? Na niektoré otázky film odpovedá, iné ignoruje a je tu idea, že ľudia sa pre emzákov nejavia ako jasné ciele, no niečo kovové alebo zbraň im mení zameranie. Vrchol príde v podobe finále a do akcie vypláva stará bojová loď s posádkou, ktorá hrdinov osloví: Čo tu len tak stojíš, synak?
Bojová loď je zvláštne podaný blockbuster, ktorý vie, že má sci-fi ideu a chce sa tváriť vážne, ale túto snahu vzdáva okamžite. V nudnej polhodine na začiatku, po prvom boji, ktorý vás nezaujme či v momente, keď sa zvuku ZZ Top či AC/DC nastupuje posádka do akcie alebo sa má odohrať napínavý zvrat. Peter Berg dostal buď bizarný scenár alebo bláznivý nápad, že za 200 miliónov tu nakrúti blockbuster, ktorý nielenže neberie sám seba vážne, ale je rovno paródiou celého žánru.
Potom vás už príliš nezaujme, že lode sú technicky dokonalé a akcia je perfektná vrátane efektov ako vynáranie sa obrovských lodi a stekanie prúdov vody z ich útrob či vynikajúci zvukový mix, ktorý vyťahuje originálne efekty. A Steve Jablonsky dodal solídnu hudbu, čo nevykráda iných.
Taylor Kitsch po Johnovi Carterovi ukáže, že jeho hviezda do dvoch rokov zhasne. Liam Neeson je fajn tvrďák, ktorý ako jediný pochopil, o čom je žáner a musíte ho brať vážne. Rihanna má asi o 90% viac dialógov ako potrebuje – redundancia jej hlášok je neskutočná!! Peter Berg ju berie do záberu hocikedy a nechá trepať blbosti, len aby bola na plátne. Liezla mi na nervy.
Bojová loď je Svetová invázia: Bitka o LA na vode. X-tá variácia na inváziu, ktorej scenár je veru chatrný a technicky môže zaujať, ale pri ukrutnej dĺžke vás môže rýchlo unudiť. Toto všetko ste už videli a po 15-20 rokoch blockbustrov je už fakt ťažké nakrútiť niečo nové. Je to vytriezvenie pre mnohých divákov veľkého letného kina, že v Hollywoode sa už iba strašne recykluje. Škoda.
Battleship (USA, 2012, 130 min.)
Réžia: Peter Berg. Scenár: Erich Hoeber, Jon Hoeber. Kamera: Tobias A. Schliessler. Strih: Colby Parker Jr., Billy Rich. Hudba: Steve Jablonsky. Hrajú: Taylor Kitsch, Alexander Skarsgard, Brooklyn Decker, Liam Neeson, Rihanna, Peter MacNicol