JA, FRANKENSTEIN |
JA, FRANKENSTEIN |
V roku 1795 vdýchol Viktor Frankenstein život monštru zloženého z pozostatku tiel na cintoríne. Jeho stvorenie sa mu však oplatilo za následnú popravu smrťou manželky v duchu motta „život za život“ a nechalo putovať stvoriteľa za sebou v nevľúdnej zime, ktorú stvoriteľ neprežil. Ale v tom istom roku prebehol zvláštny pohreb – a Frankenstein síce skončil v jame, no jeho denník začal pútať pozornosť dvoch podivných skupín.
Najprv sa objavili démoni, ktorí ho chceli skántriť, no monštrum sa nedalo. A potom sa oživila partia gargojlov a zobrali si stvorenie k sebe. Kráľovná odložil denník do zbierky tajomstiev, pomenovala návštevníka Adam, ten si zobral dve zbrane a odišiel. O 200 rokov neskôr sa vojna medzi partiami gargojlov a démonov rozohní nanovo a snaživí vedci by chceli oživit mŕtve telá.
Netreba sa diviť: do stopáže sa dostalo relatívne veľa akcie a nevyzerá slabo. Za 65 miliónov dolárov sa dočkáme niekoľkých masových bitiek gargojlov a démonov, každá exekúcia je výborne zobrazená modrým lúčom (padlých prisluchovačov archanjela) alebo oranžovou guľou smerujúcou do pekla. Je to vizuálna pastva a skupinové bitky vyzerajú ešte lepšie, keď začne lietať kamera a nestačíte rátať šíky armád. Akurát bitky jeden na jedného, prípadne scény v tmavých halách sú len výplňou času.
Démoni nie sú až takí zaujímaví, ale rád gargojlov má čosi do seba. Majú prepracované výrazy tvárí, transformáciu zo sochy do akčných náletov či ľudskej podoby, toto je dobrý nápad z predlohy, ktorý sa nestratil. Démoni pripomínajú skôr upírov z Underworldu, ešte je tu aj Bill Nighy v podobnej roli. Ale hoci predloha neoslní, nie je to strata času: Frankensteinova línia, dve armády, súčasný konflikt, všetko dáva vo svojej podobe zmysel a viete, čo sa deje.
Akurát mám pocit, že tvorcovia sa príliš inšpirovali Matrixom (pravda, ubehlo od neho len 15 rokov) a pchajú sem veľa prvkov. Niektoré vidíte v bitkách, iné v dialógoch („dnes to skončí“), ešte aj banda záporákov v čiernych oblekoch či hala mŕtvych diel v šíkoch vám evokuje kultový hit z roka 1999. Je to škoda, lebo inak sa film snaží urputne odlíšiť od všetkého ostatného (aj toho Underworldu) a byť samostatnou kapitolou týchto akcií s bizarnými námetmi a stredným rozpočtom. Napíšem to inak – nie je to ťažkopádny blockbuster ako Underworld 3, 4 alebo Ghost Rider 2, ale stráviteľnejšie kino.
Aaron Eckhart sa do tohto projektu zrejme namočil hneď po Temnom rytierovi – pokrivená tvár a cez zuby precedené hlášky mu idú celkom solídne. Bill Nighy si vychutnáva štandardnú rolu záporáka a len Yvonne Strahovski zaujme v ženskej roli, lebo je príliš neopozeraná. Znalci nájdu aj Mirandu Otto z Pána prsteňov či Jai Courtneyho (Smrtonosná pasca 5), ale nie sú nič extra.
Ja, Frankenstein je pozerateľné januárové kino, netreba čakať to najhoršie, ale ľahkú komiksovú akciu. Dokonca potešilo aj solídne 3D, ktoré dalo filmu slušný vizuál a bonusom sú vokály Lisy Gerrard. Ako sa sem dostala, netuším, ale jej talent je nesporný aj v tomto kúsku.
I, Frankenstein (USA/Austrália, 2014, 92 min.)
Réžia: Stuart Beattie. Scenár: Kevin Grevioux, Stuart Beattie. Hrajú: Aaron Eckhart, Bill Nighy, Miranda Otto