ĎALEKO OD HLUČNÉHO DAVU |
ĎALEKO OD HLUČNÉHO DAVU |
Thomas Hardy stvoril jednu z najsilnejších literárnych hrdiniek viktoriánskeho obdobia, ktorá už tretíkrát pritiahla pozornosť filmárov. Johna Schlesingera očarila ako prvého, neskôr siahol po jej príbehu televízny režisér Nicholas Renton a tentoraz sa nechal uniesť osudom nezávislej a temperamentnej Bathsheby Everdene ten najnepravdepodobnejší režisér.
Thomas Vinterberg sa vždy podpisoval pod surové autentické drámy odhaľujúce ľudské charaktery až na kosť. V ranej tvorbe v súlade so zásadami manifestu Dogma 95, neskôr sa prirodzenou cestou odklonil od prísnych pravidiel čistého štýlu a bral všetky vymoženosti filmových vyjadrovacích prostriedkov rovnako ako Lars von Trier. Od dokonalej a „dogmatickej“ Rodinnej oslavy uplynul dlhý čas a výrazný dánsky tvorca sa postupným vývojom dopracoval aj k takej výnimočnej snímke, akou je Hon. Medzitým stihol rozdeliť publikum filmami Môj miláčik kalibru 6,65 a nedocenenou, emocionálne vyhrotenou drámou Submarino.
Každý projekt však preňho znamená výzvu a z toho, čo robí, je cítiť radosť v každej filmovej bunke. Sám priznáva, ako sa rád ocitá na tenkom ľade a ako rád objavuje nové teritóriá. Pole klasického viktoriánskeho románu doposiaľ neobrábal a práve od neho by to ani nikto nečakal. Napriek tomu sú aj v prípade adaptácie Hardyho románu očakávania divákov a kritikov veľmi veľké. Ostro sledovaný tvorca prijal apel mainstreamu a spracoval vysoko hodnotené literárne dielo.
Zlákala ho najmä nadčasovosť románu a Hardyho uchvátenie ženskou silou, ktorú zhmotnil práve v Bathshebe. Neskrotné vidiecke dievča zdedí strýkov majetok a od toho momentu dokazuje svetu, aká nezdolnosť sa v nej skrýva. Na to obdobie až kacírske myšlienky o emancipovanej žene však aj dnes pôsobia aktuálne a sviežo. Hoci ide len o vedľajší ideový motív, má výrazný vplyv na ústrednú dejovú líniu. Nielen vďaka svojmu pôvabu rozohní Bathsheba srdcia trojice mužov. Je to najmä jej intelekt, odvaha a nespútanosť, čo spôsobí citovú búrku v srdciach náprotivkov a stane sa hnacím motorom romantického príbehu plného vášne, zvratov a ťažkých rozhodnutí.
Vinterberg nemal v úmysle meniť motívy predlohy a zachoval celý príbeh i atmosféru románu. No doslovný prepis každej stránky predlohy vo veľkej miere pohltil jeho osobitý autorský rukopis. Divák chce vidieť Vinterberga, no uvidí len Hardyho. I keď dojímavého, emotívneho, prekypujúceho osudovosťou. Zdá sa, že Vinterberg v snahe zachytiť všetko, neodovzdal zo seba nič, alebo iba minimum. Tento neduh však postrehne len ten, kto pozná režisérovu tvorbu. Pre nezainteresovaných bude Ďaleko od hlučného davu dozaista filmovým zážitkom.
Snímka ako celok pôsobí kompaktne a vyšperkovane, divák s postavami žije, raduje sa i trpí. Aj zásluhou zvučných mien, ktoré sa stretli v tvorivej dielni dánskeho režiséra, výsledný zážitkový efekt doznieva intenzívne. Charlotte Bruus Christenson – kameramanka z Honu, Claire Simpson – strihová majsterka ocenená Oscarom (Platoon, Nepohodlný, Najhľadanejší muž), Janet Patterson – kostýmová výtvarníčka štyrikrát nominovaná na Oscara (Piano) či autor hudby Craig Armstrong (Moulin Rouge, Veľký Gatsby) jednoznačne prispeli k formálnym kvalitám adaptácie.
Mnohé superlatívy dopĺňa aj herecké obsadenie na čele s krehkou Carey Mulligan a s belgickým objavom Matthiasom Schoenaertsom (Z hrdze a kosti), ktorý dostal príležitosť ukázať širšiu škálu emócií, ako predviedol v nedávno uvádzanej snímke V kráľových záhradách. Martin Sheen a Tom Sturridge takisto vierohodne zachytili stvárňované tragické charaktery.
Vinterberg sa nechal pohltiť anglickou hmlou, aby ju nahradil slnkom. Pochmúrnosť viktoriánskych čias tak vystriedali jas a čistota kompozície. Keby ponechal trochu temnej nedokonalosti a špinavej autenticity, dosiahol by nezabudnuteľnú hĺbku Fukunagovej Jany Eyrovej. Oddať sa odhlučnenej filmovej romantike však rozhodne zmysel má.
Far from the Madding Crowd (UK/USA, 2015, 119 min.)
Réžia: Thomas Vinterberg. Hrajú: Carey Mulligan, Matthias Schoenaerts, Tom Sturridge