LETO

LETO

8.0

Filmová recenzia



Gitary, dlhé vlasy, lacné víno a sladká chuť zakázaného ovocia, ktorá aj v pasci totality dokáže človeku poskytnúť pocit nekonečnej slobody. Ak ste dospievali v socializme za čias bigbítu, podpultových blšákov s platňami a rozhnevaných dôchodcov, ktorí dávajú neprístojnej mládeži prednášky o zhubnosti “západných vplyvov”, Leto ruského režiséra Kirilla Serebrennikova vám zabrnká na nostalgickú strunu.

Čiernobiely výlet v čase za skutočnými hrdinami petrohradskej umeleckej subkultúry zo začiatku 80.rokov 20.storočia je nabitý výbornou hudbou, lahodnými hereckými výkonmi a sviežim závanom originality. Premiéru mal na festivale v Cannes ešte v máji minulého roka, jeho tvorca však pri tom byť nemohol, keďže práve sedel v Rusku v domácom väzení pre údajnú spreneveru štátnych dotácií. Celkom príznačne pre jeho najnovší film, Serebrennikov je doma konzervatívcami považovaný za odpadlíka, ktorý nakrúca snímky s protivlasteneckou tematikou a neštíti sa hovoriť ani o takých tabuizovaných témach, ako je homosexualita. Za Leto mu však nejakú tú cenu udelili aj v ruskej domovine. Neodškriepiteľne si to, napokon, zaslúži.

Hovoria vám čosi mená Michail Naumenko a Viktor Coj? Ak nie, vedzte, že sú to frontmani kapiel Zoopark a Kino, ktorí v Rusku platia za nefalšovaných priekopníkov rockovej muziky a štatút kultovosti si v zasvätených kruhoch udržujú až podnes. Práve “Mike” (Roman Bilyk) a Viktor (Teo Yoo) sú tiež hlavnými hrdinami snímky Leto. Neviazaným štýlom pretkaným hudobnými vsuvkami rozpráva príbeh ich stretnutia a kolaborácie, ale aj osudového ľúbostného trojúholníka, ktorý tvorili s Michailovou krásnou manželkou (Irina Staršenbaum).

Leto Leto

Film sa odohráva v ošuntelých petrohradských bytoch s vysokými stropmi a zanedbanou eleganciou niekdajšieho buržoázneho rozkvetu. Ale aj na neviazaných večierkoch v prírode či v zriedkavých, no predsa fungujúcich rockových kluboch, ktoré boli v rámci propagácie dobrého vkusu ochotné ohýbať diktát cenzúry v prospech muzikantov (vtipným momentom je povinnosť účastníkov sedieť počas koncertov pokojne na stoličkách, ako na nejakých klavírnych recitáloch). Michail a jeho blízki priatelia trávia dni v nudných, no povinných zamestnaniach. Ale po večeroch sa spoločne ponárajú do zbierok rockových platní, prekreslovania plagátov či prekladu textov svojich muzikantských idolov, akoby táto umelecká revolta bola ich jediným únikom z uniformnej reality socializmu.

Leto sa zameriava na socialistických anti-hrdinov, ktorí zbožňujú a napodobňujú Lou Reeda, Blondie, Iggyho Popa, Davida Bowieho či Sex Pistols a často to kvôli tomu v živote nemajú celkom ľahké. Nečakajte však žiadnu filmovú ponosu na minulý režim, ani vyostrené konflikty (ak, tak ostávajú v surrealistickej rovine snových vsuviek, ktoré sa odohrávajú len v hlavách filmových aktérov). Kirill Serebrennikov sa napriek svojej povesti spoločensko-politického kritika v Lete zameral na optimistického ducha priateľstva, spolupatričnosti a tvorivosti, ktorý obmedzenia “zhora” chtiac-nechtiac len umocňujú.

Leto Leto

Možno sa vám to bude javiť trochu bezzubé a prehnane idealistické. Vo výsledku to však z Leta robí mimoriadne pozitívny a ľahký film, ktorý sa v minulosti hrabe s blahosklonným úsmevom, bez zášti a obviňujúco natiahnutého ukazováka. Zároveň vďaka tomu film pôsobí absolútne nadčasovo a nič mu nebráni osloviť aj divákov, ktorí so socializmom žiadny osobný presah nemajú (či už na to sú primladí, alebo pochádzajú z iného geopolitického prostredia).

Samotný príbeh Michaila, Viktora a Natalie je načrtnutý len letmo. Má svoju sladko-bôlnu hĺbku, ale ostáva len v náznakoch a nezaplieta diváka do detailných peripetií a kotrmelcov. Celkový dojem nostalgickej “pohľadnice” zo starých dobrých čias to filmu pomáha príhodne dotvoriť a umocniť. Silná hudobno-lyrická zložka, navyše, prozaické vyprázdnenie filmu veľmi šikovne prekrýva a vypĺňa. Leto je, skrátka, ultimátny “feel-good” film s dušou aj štýlom, ktorý vás s najväčšou pravdepodobnosťou príjemne prekvapí - a hádam aj trošku chytí za srdce.


Leto (Rusko, 2018. 126 min.)
Réžia: Kirill Serebrennikov. Scenár: Mikhail Idov, Lili Idova, Ivan Kapitonov, Natalya Naumenko, Kirill Serebrennikov. Hrajú: Teo Yoo, Irina Starshenbaum, Roman Bilyk ...


autor Hana Lippová 17.3.2019
Kinema
8.0
Metascore
6.9
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 126 min
Krajina: Rusko
Rok výroby: 2018

Premiéra: 14.3. 2019
Premiéra SK: 14.3. 2019
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
6.9
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 126 min
Krajina: Rusko
Rok výroby: 2018

Premiéra: 14.3. 2019
Premiéra SK: 14.3. 2019
0 z 10
0 z 10
7 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.