PROFIL: ROLAND EMMERICH |
PROFIL: ROLAND EMMERICH |
Režisér Roland Emmerich leží mnohým v žalúdku. Nakrúca filmy, nad ktorými mnoho znalcov filmového plátna ohŕňa nos, no jemu zarábajú milióny. Nemec, ktorý dobil Hollywood akčnými filmami vyvolávajúcimi údiv na tvárach divákov.
Rodák zo Stuttgartu sa narodil 10. novembra 1955. Zaujímal sa o maľbu a sochárstvo, vyštudoval však Vysokú televíznu a filmovú školu v Mníchove. Debutoval v roku 1979 filmom Žabiak (Franzmann, 1979). Na Berlínskom filmovom festivale v roku 1984 uviedol svoj študentský film Princíp Noemovej archy (Das Arche Noah Prinzip, 1984). Sci-fi film zaznamenal úspech napriek tomu, že v ňom neúčinkuje žiadna známa hviezda. Film získal pozitívne ohlasy i v zahraničí a predal sa do dvadsiatich krajín.
Nasledujúce snímky Joey (Joey, 1985) a Hon na ducha (Hollywood-Monster, 1987), horory s prvkami komédie, neurobili žiadnu dieru do sveta, snažil sa v nich však nájsť a vyprofilovať. Ktorým smerom sa vybral, je patrné už z ďalšieho filmu. V akčnom sci-fi Mesiac 44 (Moon 44, 1990) ostal verný svojmu obľúbenému žánru. Ale film už produkovala americká spoločnosť, hrali v ňom samozrejme americkí herci hovoriaci anglicky. Emmerich pochopil, že najlepšie ako udržať peniaze pod vlastnou strechou je založiť si vlastnú produkčnú spoločnosť, a tak po vzore mnohých iných tvorcov, založil Centropolis. Táto spoločnosť sa podieľala na produkcii každého ďalšieho Emmerichovho filmu.
Prvý hollywoodsky blockbuster prišiel v roku 1992. Napriek kritickému rozpočtu 25 miliónov dolárov, zarobilo akčné sci-fi Univerzálny vojak (Universal Soldier, 1992) z produkcie Devlin-Emmerich 100 miliónov dolárov. Aj keď príbeh neprináša nič objavné, divákovi ponúka Emmerich poriadnu porciu akcie, zbytočnej brutality a na tú dobu slušných efektov. Motív cyborga, kedysi človeka, ktorému sa vracajú spomienky, si Emmerich požičal z iného známeho akčného filmu, svojho času sláviaceho úspechy. Od chabého scenára celkom slušne odpútavali akčné hviezdy Jean-Claude Van Damme a Dolf Lundgren.
Akčné dobrodružné sci-fi Hviezdná brána (Stargate, 1994) v hlavnej úlohe s tvrdým Kurtom Russelom a jemným Jamesom Spaderom bola prekvapujúcim kasovým trhákom. Film zarobil vyše 200 miliónov dolárov, stal sa kultovou klasikou a predlhou úspešnej televízne série. Dnes už každý fanúšik sci-fi pozná archeológa Daniela Jacksona, ktorý odhalí tajomstvo brány do neznámych svetov a plukovníka Jacka O'Neila, ktorého úlohou je zabezpečiť bezpečnosť výpravy.
Emmerichove akčné filmy sú efektné, vizuálne výborne spracované a pôsobivé. Na prvý pohľad. S každým ďalším a ďalším prezretím obraciate oči a ťukáte si do čela, čo za príšernú blbosť to pozeráte. Možno aj vy chytáte osýpky keď začujete, že v televízii pôjde Deň nezávislosti (Independence Day, 1996). Ale nebuďme nespravodliví. Ide predsa o Emmerichov doposiaľ najväčší a najúspešnejší projekt. Úžasne jednoduchý príbeh - útok mimozemskej civilizácie s neblahým následkom pre ľudstvo a americký patriotizmus zobrazený skrz amerického prezidenta (Bill Pullman), obyčajného vojaka (Will Smith) a televízneho technika (Jeff Goldblum), na ktorých leží všetka zodpovednosť zachrániť svet (alebo umrieť). To všetko je zabalené do veľkolepých záberov, digitálnych výbuchov a ostatných skvelých trikov. Svojho času blockbuster, na ktorý ste čumeli s otvorenými ústami ako teľa na nové vráta, už zatienilo mnoho iných akčných katastrof.
Zatiaľ čo Deň nezávislosti naplnil (nielen) Emmerichovu kasičku, horšie to už bolo s ďalším filmom z produkcie Devlin-Emmerich, Godzilla (Godzilla, 1998). Emmerich sa rozhodol, že zničí New York a na to si vybral zmutované monštrum gigantických rozmerov - godzillu. Okolo nej behajú vedec Matthew Broderick a charizmatický vyšetrovateľ Jean Reno. Film zmietla kritika za príšerný scenár a herecké výkony (s výnimkou Jeana Rena).
Ďalší režijný počin Rolanda Emmericha je pre mnohých nepochopením. Žánrovo sa totiž k jeho doterajšej režijnej filmografie nehodí. Patriot (The Patriot, 2000) v hlavnej úlohe s Melom Gibsonom vyzdvihuje obľúbený Emmerichov motív - americký patriotizmus. Z obyčajného farmára Benjamina Martina sa stáva legendárny hrdina americkej revolúcie. Filmu bola vyčítaná prílišná rozvláčnosť a drsnosť. Zálusk na Oscara bol trúfalý, nezískal žiadneho.
Emmerichová záľuba v katastrofických filmoch ovplyvnená snímkami zo sedemdesiatych rokov (Sklenené peklo, Dobrodružstvo Poseidonu), sa naplno uplatňuje v novom projekte, ktorý prichádza toho času do kín. Deň po tom (The Day After Tomorrow, 2004) prekoná zjavne aj doterajší úspech Dňa nezávislosti. Ešte lepšie vizuálne efekty a náročné scény plné akcie čakajú na svojho diváka. Emmerich si vzal na mušku aktuálnu tému: globálne otepľovanie a jeho dôsledky na zemskú klímu. Na pozadí týchto udalostí sa odohráva príbeh otca a syna, ktorí sa snažia zachrániť pred nadchádzajúcou dobou ľadovou. "Je to stále ľudská dráma bez ohľadu na efekty," hovorí Emmerich na margo svojho nového filmu. Film nenechal chladných ani odborníkov z vedeckých kruhov, ktorí sa zvyčajne ku kinematografii nevyjadrujú. Tí nás upokojujú, že Emmerichova nová doba ľadová nám nehrozí.
Emmerich si otvoril bránu do sveta šoubiznisu akčnými veľkofilmami. Jeho ďalšie projekty sa však vzďaľujú pôvodnej línii. Po ekologickej katastrofe má režisér na muške historický film o známom egyptskom faraónovi Tutanchamónovi King Tut, ohlásenú na rok 2005. V dráme The Girls Next Door (2006) poskladanú z troch príbehov rozoberie aktuálnu tému sexuálnych otrokýň z donútenia. Práce na filme by sa mali začať po úspešnom uvedení Dňa po tom.
Na titulnom obrázku práve pán režisér ukazuje, ktoré dve budovy plánuje vyhodiť do vzduchu... (pozn. redakcia)