PROFIL: GEORGE LUCAS

PROFIL: GEORGE LUCAS

článok



Vizitka:
Celým menom: George Walton Lucas
Dátum a miesto narodenia: 14. 5. 1944, Modesto, Kalifornia, USA
Manželka: 1969  - 1983, strihačka Marcia  Lucasová
Zaujímavosti: V osemnástich sa stal účastníkom dopravnej nehody, pri ktorej sa takmer zabil. "Dodnes nechápem, prečo som prežil…"  spomína.

Baviť sa o tom, kde George Lucas hľadal inšpiráciu, je na dlho. Hľadal ju skrátka všade, počínajúc starovekou architektúrou a odkazmi na Bibliu o "netelesnom  počatí", končiac u filmu Leni Riefenstahlovej, westernov a japonských kúskov (Kurosawov film Kagemuša s Francisom Fordom Coppolom dokonca produkoval a získali za to cenu na benátskom festivale). Lucas vyrastal na dobrodružných príbehoch, lacných sci-fi a drsných detektívkach s mužnými hrdinami, ktorí mali vždy po ruke krásne ženy. No a baviť sa o tom, ako sa (najmä Epizóda IV) ponáša na Pána prsteňov, nemá zmysel.

25. 5. 1977 sa z odpísaného projektu Hviezdne vojny (Star Wars) stáva blockbuster. Na prvý pohľad jednoduchý príbeh o mladíkovi Lukeovi Skywalkerovi a jeho galaktických peripetiách je úplne iný, ako filmy zástupcov skupiny filmárov, ktorá  koncom 70. rokov reagovala na neľahkú situáciu Spojených štátov (Vietnam, Watergate) vlnou surovo naturalistických a nízkorozpočtových hororov o motorových pílach a vrahoch v bielych maskách.  Lucas na rozdiel od nich utekal do snových svetov, kde  bolo všetko možné. Aj keď jeho film nemal vyložene otvorený koniec, bolo cítiť, že by rád v rozprávaní pokračoval a ohromný divácky úspech mu len nahrával do karát.

Na jar 1980 Impérium vracia úder (The Empire Strike Back). Lucas sa stiahol do pozície nenápadného producenta + autora námetu (ktorý do podoby scenáru rozpracúvajú  Leigh Brackettová a Lawrence Kasdan, ktorého režijný debut Žiara tela Lucas produkoval), ale je zrejmé, že je tým krkom, ktorý otáča hlavou. Režisér Irvin Kershner to pochopil a hlavne - zmieril sa s tým. Výsledkom je hit s vyložene otvoreným koncom, ktorý má k happy-endu ďaleko.

Na jar roku Pána 1983 sa zázrak uzatvára hitom Návrat Jediho (Return of the Jedi). Hercovi Harrisonovi Fordovi sa nesplnil sen, keď scenárista Kasdan jeho Solovi nedovolil umrieť, macíkovia Ewokovia vzbudili u odrastenejšieho publika vlnu nevôle a režisér Richard Marquand robil problémy, ale uzavretie slávnej trilógie to bolo dôstojné. 

Profil: George Lucas Profil: George Lucas

A pritom to vyzeralo tak zle! Zo strachu pred krachom prvého (resp. štvrtého) dejstva rozsiahleho vesmírneho príbehu, jej bradatý autor radšej zdrhol aj s kamošom Stevenom Spielbergom na Havaj, kde stavali na pláži hrad z piesku. Spielberg už mal za sebou prvé úspechy a tak Lucasa ukľudňoval rečami o ich vysnenom spoločnom projekte o akomsi archeológovi. Jediný fax z Twentieth Century Fox potvrdil teóriu, že sny sa občas plnia a Lucas bol za vodou.

Keď v roku 1993 (rok po tom, čo mu dali ani nie ako 50-ročnému cenu Irvinga G. Thalberga za celoživotné dielo) svet okúsil fenomenálny úspech Spielbergovho trikového dobrodružstva podľa románu Michaela Crichtona Jurský park. Lucas pochopil, že dlho odkladaná chvíľa nadišla. Počítačové triky dospeli do takého štádia, aby dokázali vytvárať nové svety. Ale ani zďaleka sa hneď v tej chvíli nevrhol na novú medzihviezdnu trilógiu.

S producentom Rickom McCallumom, ktorý mu niekoľko rokov v Čechách dohliadal na nakrúcanie televíznych Dobrodružstiev mladého Indiana Jonesa,   pochopil, že súčasťou sveta je generácia, ktorá pozná neuveriteľné Lukeove dobrodružstvá len z TV, preto sa obaja rozhodli ukázať jej trilógiu v novom šate a navyše v kine. Po dlhom hračičkovaní (s vylepšeným zvukom - Lucas verí, že kvalitný zvuk je 50% úspechu - , obrazom, trikmi, hŕstkou nových scén a vylepšených pôvodných) sa trilógia dočkala obnovenej premiéry v roku 1997. V nasledujúcich rokoch prišli s podobným nápadom napr. Steven Speilberg (E.T.) a William Friedkin (The Exorcist).

Lucas oficiálne oznamuje, čo ide nakrúcať. Pôjde o tzv. prequel -"predpokračovanie". Dej sa začne 30 rokov pred treťou epizódou a táto trilógia bude rozprávať o tom, čo bolo predtým. Kto je Palpatine, odkiaľ  sa vzal Anakin  a prečo sa s ním stalo to, čo sa stalo, ako došlo k splodeniu Lukea a princeznej, akú úlohu v celom príbehu zastával "čarodejník" Obi-Wan Kenobi, kto je vlastne ten Mace Windu a ako vyzeral Jabba bez nadváhy. Ak nepočítame hŕstku exteriérov (Tunis, Švajčiarsko, Čína), celá nová trilógia vzniká  pred austrálskym modrým pozadím. Trocha bizarný spôsob nakrúcania, hlavne pre hercov, ale už pri treťom filme to vraj ide ako po masle.

Dlho očakáva Epizóda I (Star Wars: Episode I - The Phantom Menace), prvý film nakrútený komplet digitálne, sa napriek rozporuplným recenziám stáva megahitom. Kým v trojke bol najslávnejším hercom veterán Alec Guinness, tu už Lucas úspešne získava formáty  Ewana McGregora - zatiaľ ešte s neopozeraným mladíckym, nerozvážnym imidžom - alebo  nonšalantne  znudeného Liama Neesona, ďalej niekdajšiu Léonovu lásku Nataliu Portmanovú či juleovského Samuela L. Jacksona, ktorý nemal šajn, akú rolu za tie štyri dni zahral a ešte menej rozumel svojmu  textu, ale bol rád, že má vlastný  svetelný meč a konečne aj figúrku. Objavujú sa nové planéty, nové rasy, noví nepriatelia (dvojčepeľový čert Darth Maul).

Zo starej party ostávajú herci Ian "Palpatine" McDiarmid, hlas Franka Oza (aj keď je Yoda už viac-menej komplet počítačový), predstavitelia robotov C-3PO a R2-D2 Kenny Baker & Antony Daniels, hlas Jamesa Earl Jonesa, Peter Mayhew, spoza kamery menujme skladateľa  Johna Williamsa. Aby vznikol dojem kompaktnosti, Lucas do nových epizód pumpuje množstvo cameí; ostatne, 30 rokov nie je až tak veľa, takže sa objavuje mafián Jabba, lovec Boba Fett,  Chewbacca. 

Napriek rozporuplnému prijatiu jednotky je Epizóda II (Star Wars: Episode II - Attack of the Clones) netrpezlivo očakávaná a podozrenie nevzbuzuje ani neznámy mladý Kanaďan Hayden Christensen (má hrať Anakina -  dej sa odohráva 10  rokov po jednotke), ktorý mal dovtedy za sebou len roličku v cenenej dráme Sophie Coppolaovej Smrť panien a nomináciu na Zlatý glóbus za Life as a House. Do vedľajšej úlohy vzbúreného kniežaťa Dooku je obsadený Christopher Lee, ktorého meno je tak  po čarodejníkovi Sarumanovi späté s dvoma zásadnými filmovými megaságami nového milénia.  So scenárom Lucasovi pomáha, ako bude pomáhať aj na trojke,  Jonathan Hales.

Kto videl všetky epizódy, má jasno v tom, že Epizóda III (Star Wars: Episode III - Revenge  of the Sith) bude tragickým filmom. Lucas si ale verí a divácku netrpezlivosť bičuje  hláškami Samuela L. Jacksona, že Mace Windu nedá svoju kožu za lacno, že finálny zápas Kenobiho a Anakina  chystal choreograf  Nick  Gillard dva roky a tvorcovia celkovo sľubujú nevídané vizuálne orgie. Nie zlé na film za "len" čosi cez 100 miliónov $.

Profil: George Lucas Profil: George Lucas

Je zaujímavé sledovať, ako sa názor na novú trilógiu menil s každým ďalším dielom. Už keď Harry Knowles  vzhliadol Epizódu II, vyjadril sa, že film donúti divákov aspoň čiastočne prehodnotiť pohľad   na jednotku a mladý Christensen  sa pred premiérou trojky zaprisaháva, že divák až v súvislosti s jej udalosťami ocení jemne vypískané predchádzajúce epizódy. Trochu prekvapí, že Lucasovi nadávajú  do neschopných scenáristov a priemerných režisérov, veď za Americké Grafiti dostal svojho času Zlatý glóbus a päť nominácií na Oscara. Ale aj keď nasledujúca hviezdna sága získala množstvo    Oscarov (vrátane špeciálneho  za hlasy mimozemšťanov a robotov - Ben Burtt) +  nominácií, jednalo sa o vyložene technické kategórie.

To, že  Lucas je génius, dokazuje nie len to, že sága Star Wars si žije svojim vlastným  životom už celé desaťročia (kreslené seriály, knižné romány,  filmy o Ewokoch), ale aj to, že nasledujúce roky a zástupy netrpezlivých filmárov dokázali, že  nestačí mať  obrovský rozpočet. Dokazujú to nešťastné pokusy Stratení vo vesmíre alebo pozerateľnejší kúsok Final Fantasy, ktorý mal ambície pôsobiť  dojmom, že CGI postavy sú hrané hercami z mäsa a kostí, ale nudný príbeh a nenápaditá réžia z neho urobili komerčné fiasko.

Lepšie dopadli iné klony Hviezdnych vojen, napr.  trhák Deň nezávislosti. Rozporuplné je to v prípade dvoch filmov, ktoré Lucas sám produkoval, reč je o  Káčerovi Howardovi, ktorý bol už v dobe premiéry fiaskom, a fantasy Willow, ktorá už vyložene vykráda Pána prsteňov. V konečnom efekte  snáď len Peter Jackson dokázal stvoriť magický veľkofilm s niekoľkými komplet digitálnymi postavami. Záľuba v natáčaní mega-drahých pozeraných sa zvýšila práve po tom, keď čarovný deduško George  ohlásil vznik novej trilógie a my sme sa dočkali 200 miliónového Spider-mana 2, o matrixovskej trilógii,  čarodejníckom učňovi a Frodovej výprave Stredozemou nehovoriac.

Lucasovo meno je s rodinou Skywalkerových spojené tak pevne, až si pri písaní jeho profilu človek uvedomí, že o ňom samotnom vlastne ani veľmi nie je čo písať. 1983  sa po štrnástich  rokoch (v čase natáčania Chrámu skazy; vďaka ktorému sa naopak Spielberg spoznal so svojou budúcou manželkou Kate Capshawovou) rozviedol so strihačkou Marciou Lucasovou. V osemnástich ho po brutálnej nehode prešla láska k závodnému pretekárstvu a len čo sa zotavil, prihlásil sa na štúdium na  Juhokalifornskú  univerzitu.

Tu sa spoznáva s F. F. Coppolom. Už ako študent nakrúca krátkometrážne filmy a následne s Coppolom pracuje koncom 60. rokov ako jeho asistent napr. na filme The Rain People. V roku 1969 spoločne zakladajú produkčnú firmičku American Zoetrope, ktorá sa predstavuje filmom, ktorý je zároveň Lucasovým režijným debutom a totálnym prepadákom, ku ktorému je ale zub času tolerantný - jednomiliónový THX 1138. Z jeho nasledovného filmu, pre istotu už len 700-tisícových Amerických grafitov, sa však už stáva hit.

Hriechom by bolo nespomenúť jeho sebavedomú produkčnú záštitu trilógie o Indiana Jonesovi, ktoré režíroval Spielberg s Fordom v hlavnej úlohe a cez báječných Dobyvateľov stratenej archy sa prebojovali temným Chrámom skazy (kde na scenári pracoval aj Willard Huyck, ktorý "vylepšoval" dialógy už v Novej nádeji a ktorého režijný prepadák o Káčerovi Howardovi Lucas následne produkoval) až k triumfálnemu zakončeniu v podobe Poslednej križiackej výpravy, kde Indy dostal  pomoc výrečného tatka Seana Conneryho (čím sa uzavrel kruh -  jonesovky boli inšpirované práve aj bondovkami). Bude Indiana Jones 4? Hovorí sa o ňom už od premiéry Výpravy, ale práce na natáčaní sa ani zaboha rozbehnúť. Každopádne je to väčšia šanca, než že by Lucas splnil už dávno zamietnutú fámu, že Star Wars bude pozostávať z deviatich dielov - ako to kedysi dávno, v praďalekej galaxii, plánoval.

Lucas býva obviňovaný, že zabíja filmové umenie, napr. tým, že herci v jeho filmoch sú figúrky pred modrým pozadím, že dialógy sú ťažkopádne a prípadná love story ako z argentínskej telenovely. A sex? Ale prosím vás, podobne ako krv, ani ten tu nie je zastúpený; Lucas je predsa komerčný autor, na jeho filmy musia mať prístup všetci. Ale… tvrdenie, že vo filme, ktorý vznikne s veľkou pomocou počítačov, nemôžu byť kvalitné herecké výkony, dostáva povážlivú trhlinu nie len vo chvíli, keď si pozriete hocijakú pixarovku, ale aj pri pohľade na charizmu hercov McGregora, Jacksona či Aleca  Guinnessa. A tvrdenie, že filmy so špeciálnymi efektami nie sú skutočné, zametá Lucas von dverami s tým, že veď  filmy už od toho úplne prvého nie sú skutočné!  

Profil: George Lucas Profil: George Lucas

Tento niekdajší hanblivý chlapec, ktorý nemal rád v škole telesnú výchovu,   nemá v súčasnosti ako "guru filmovej techniky" konkurenciu, veď aj zlomový Jurský park vznikol vďaka ILM. Má vlastné impérium, venujúce sa všetkým aspektom kvalitnej filmárskej stránke, prevažne zvuku (Skywalker Sound) a špeciálnym efektom; jeho Industrial Light & Magic alias ILM má  po rokoch rokúcich jedinú akceptovania hodnú konkurenciu v podobe novozélandského pieskoviska Petra Jacksona - Weta.  Kto by dnes povedal, že sa nachádzala v ošúchanom skladisku niekde v Los Angeles a pozostávala z okuliarnatých vlasatých mladíkov? Tieto firmy združil pod názvom Lucasfilm (aka Lucasarts).

Tvrdí, že na technickej stránke mu záleží len preto, aby mohol rozprávať príbeh, aký chce. Aby sa počas neho nemusel uskromňovať, čo je pre filmára s veľkou predstavivosťou ubíjajúce. Aj keď vtedy pri písaní scenára musel dohliadať, aby napísal len to, čo bude schopný nakrútiť, bol film  plný bojov a mimozemšťanov. On sám s ním ale bol  spokojný tak na 30%!!  Zároveň dobre vie, že televízor vás nedokáže naplno vtiahnuť do deja. Teoreticky to dokáže domáce kino, ale Lucas hovorí, že skutočnému kinu sa nič nevyrovná. Ak je film dobrý, divák je strhnutý prúdom deja, akcie, lásky, humoru, napätia, nápadu a švihu a nemá kedy hádzať pukance a písať SMS-ky. Vtedy sa tvorí zvláštne magická atmosféra, kedy s ľuďmi, ktorých nepoznáte, prežívate rovnaký príbeh a fandíte postavám. "Spoločný zážitok v kine sa nedá ničím nahradiť." súhlasí.  "Keď ste v opere, je to iné, ako keď počúvate CD."

Lucasova režijná filmografia (okrem nej zriedka napr. ešte aj strihá a má cameá - viď Policajt v Beverly Hilus 3 alebo Chrám skazy) je až zarážajúco krátka, veď okrem THX a Grafitov nakrútil "len" štyri epizódy svojho hviezdneho projektu, aj keď sa tvrdí, že režíroval aj podstatnú časť Jediho návratu, s ktorého režisérom Marquandom si nerozumel (a mal točiť Apokalypsu, resp. nejaký vojnový film o Vietname), nie je to na tak slávneho muža veľa. Prečo je potom taký bohatý? Lebo bol skromný. Alebo geniálny vizionár? Hm. Tak alebo onak, so štúdiom Fox sa dohodol, že namiesto honoráru si vystačí so 40% z budúcich tržieb a  merchandisingom (tričká, hračky alebo soundtracky späté s dotyčným filmom). 

Kto vie, kde by dnes bol Lucas - najlepšie sa cítiaci vo voľnom tričku, rifliach, teniskách a šiltovke - keby sa mu podarilo získať práva na sfilmovanie v detstve milovaného Flasha Gordona. Skúste si to prečítať v životopisnej knihe Dalea Pollocka Sky Walking: The Life and Times of George Lucas. V neposlednom rade dodajme, že dohodil flek v ILM vtedy ešte mladému Davidovi Fincherovi. Alebo čo by sa stalo, keby nemal v osemnástke nehodu a zostal by u áut; akú revolúciu by asi tak urobil v automobilovom priemysle?

Mali by sme už konečne lietajúce autá, ktoré nám tvorcovia  sci-fi sľubujú už toľko rokov?


Režijná filmografia:
2005   Star Wars: Epizóda III  - Pomsta Sithov (Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith)
2002   Star Wars: Epizóda II   - Útok klonov (Star Wars: Episode II - Attack of the Clones)
1999   Star Wars: Epizóda I    -  Skrytá hrozba (Star Wars: Episode I - The Phantom Menace)
1977   Star Wars: Epizóda IV -  Nová nádej (Star Wars: Episode IV - A New Hope)
1973   Americké graffiti (American Graffiti)
1971   THX 1138

 


autor Ivan Kučera 16.5.2005
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Sci-fi/Dobrodružný
Minutáż˝: 130 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2005
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.