SVET TIMA BURTONA

SVET TIMA BURTONA

článok



Dospelí zabúdajú, že aj deti sú inteligentné bytosti, ktoré majú alebo nemajú radi strašidelné filmy. V USA argumentujú často násilím vo filmoch. Ja hovorím, že je to pokrytectvo.“

Celým menom: Timothy William Burton
Dátum a miesto narodenia: 25. 8. 1958, Burbank, Kalifornia, USA
Manželka: 1989 – 1991  Lena Giesekeová
Poznávacie znaky: Korene, vedúce k odpovedi na otázku „Prečo sa Burton vyžíva v nenormálnych príbehoch?“ nájdeme  už v jeho detstve, kedy si nevychádzal s rodinou ani školou, lebo bol „osobnosťou“ a tak ho ubíjal rutinný stereotyp každodenného života, plynúceho mu akoby pomedzi prsty.                                  

Meter osemdesiat vysoký, neučesaný, bláznivým, opusteným dojmom vyzerajúci milovník hororov kvality B, režisér, producent, veľmi občasný scenárista a herec, expresionista Tim Burton. Narodil  sa v kalifornskom Burbanku (vyrastal v takom „učesanom“ prostredí, ako Winona Ryderová v Nožnicovorukom Edwardovi), ale jeho myseľ veľmi slnečná nie je. Práve vďaka nej si získal povesť vizuálne prepracovaného filmára, ktorému scenáre sem tam zvyknú robiť neplechu. Tento milovník ponurých a animovaných filmov sa nehanbí povedať, že jeho  umeleckým vzorom nie je Orson Welles, ale James Whale či – ešte lepšie – Ed Wood. Burton miluje staré „podradné“ horory, prevažne z britského štúdia Hammer a amerického Universalu (Frankenstein, Dracula), ktoré nemali bohvieaký príbeh, zato atmosféra bola perfektná.

Bol v siedmom nebi, keď dostal možnosť študovať na mágom Waltom  Disneym osobne založenej škole California Institute of the Arts. Keď koncom 70. rokov skončil, dostal dobre platené (ale pomerne stagnujúce) miesto práve u Disney Pictures. Tu po niekoľkých skúšobných krátkych filmoch (The Fox and the Hound, The Black Cauldron) dostal možnosť nakrútiť krátky film Vincent. Jednalo sa o akúsi poctu jeho milovanému hercovi Vincentovi Priceovi, predstaviteľovi mnohých postáv z už spomínaných hororových filmov (House on Haunted Hill, 1958). Price sa touto láskou cítil byť poctený, k filmu aj narozprával komentár. Aby nebolo herca málo, dal mu Burton (tri roky pre jeho  smrťou) roličku Vynálezcu v Nožnicovorukom Edwardovi...  Aj keď vďaka zamestnaniu u Dinseyho  netrel biedu, tunajšia stereotypná práca predstavovala (hlavne žánrov) úplne iný typ roboty, než pre akú sa narodil. Dodajme však, že aj keď sa to o ňom veľmi nevie, podieľal sa aj na technickej stránke neúspešnej kreslenej bizarnosti Pán prsteňov (z roku 1978 od Ralpha Bakshiho) a kultovej „počítačovej fantasy“ Tron.

Svet Tima Burtona Svet Tima Burtona Svet Tima Burtona

Burton následne stvoril epizódy k seriálom „Alfred Hitchcock uvádza“ +  „Fearie Tale Theater“ a krátky film, tento krát poctu Mary Shelleyovej  - Frankenweenie so Shelley Duvallovou a Danielom Sternom. Až po ňom tu bol konečne celovečerný režijný debut a s ním pomilovania hodná historka o hľadaní bicykla, ktorý stratil ťuťmák Pee-wee. Burton tento film nakrútil vďaka tomu, že ho oslovil „otec“ námetu, herec Paul Reubens, oslnený Frankenweeniem. Iná legenda zase spomína, že film nadchol Stephena Kinga a ten ho po „známosti“ odporučil Reubensovi. Tak či onak, výsledkom bol nenáročný príbeh, avšak o to podarenejšia zábava. Niečo tomu však chýbalo. Tma.

Tej mal jeho druhý celovečerák, záhrobne rozkošný Beetlejuice, na rozdávanie. Krásny párik (Geena Davisová & Alec Baldwin) zahynie hneď na úvod a po zvyšok filmu sa objavujú ako duchovia. Do ich veľkého domu sa ale nasťahuje nepodarený manželský párik z veľkomesta a jeho temná dcérka (Winona Ryderová). Mŕtvi to ale nemienia len tak nechať a prenajmú si služby tzv. bioexorcistu, vyháňača živých. Toho si s neuveriteľným „prehrávaním“ strihol Michael Keaton. Pod obludnou maskou by ste ho ale spoznali len ťažko. Len druhý celovečerák a už Oscar (za make-up).

Prvé razy to však všetko môže byť vecou náhody, šťastia a ojedinelého záchvatu geniality. Až čas ukáže, či na to skutočne máte. Burton na to mal. Už Batman, jeho tretí film a zároveň komix zo stajne DC Comics od Boba Kanea, išiel v celosvetových tržbách cez 400 miliónov dolárov. Spielberg sa síce o tomto úspechu vyjadril skepticky („Ťažko sa mi žije v krajine, kde má úspech takýto temný film“), zábavy s ním ale bolo požehnane. Keaton tento krát v nezvyklej, ale fungujúcej akčnej úlohe bohatého schizofrenika Brucea Waynea, cez noc sa obliekajúceho do netopierieho kostýmu a potierajúceho zločin v jeho rodnom Gothame. Aj keď Burton prácu s veľkým hollywoodskym systémom nezvládal a nemal ďaleko k nervovému kolapsu (situáciu mu komplikovalo aj práve nakrúteným materiálom pomerne vydesené štúdio bratov Warnerovcov),  býva tento film dodnes hodnotený ako jeden z najvydarenejších komixov. Preto mu nikto z Warner Bros. nebránil, skôr naopak, nakrútiť sequel. Na dvoch Oscarov nominovaný Batman sa vracia bol temnejší a odviazanejší, ako už beztak svojský  originál. Keaton sa aj tento krát snažil, napokon bol ale zase prebitý Zlom (Pfeifferová, De Vito a podnikateľ Christopher Walken alias Max Schreck – čo vám to meno hovorí?). S dvorným skladateľom Dannym Elfmanom (spolupracujú už od Pee-weeho), ktorý v budúcnosti v niektorých jeho filmoch dokonca aj naspieval pesničky, použité priamo vo filmoch (Tim Burton´s The Nightmare Before Christmas, Charlie a továreň na čokoládu) Burton stvoril dôstojné voľné pokračovanie. Na trojke sa podieľal už iba ako šéf výroby a to, čo v minulých filmoch postavil, behom jedného filmu takmer zničil svojim afektovaným štýlom Schumacher (Batman navždy). To, čo zostalo, dorazil Schumacher v štvorke (Batman a Robin). Na tej sa však už Burton nepodieľal.  Netopier sa vrátil až vďaka Nolanovi, ale to už je iný príbeh. Počas nakrúcania dvojky sa Tim spoznal s herečkou Lisou Marieovou, ktorá sa v jeho ďalších filmoch stala akousi múzou, resp. talizmanom pre šťastie. To už mal za sebou rozvod s Lenou Giesekeovou.  

Svet Tima Burtona Svet Tima Burtona Svet Tima Burtona

Medzi prvým a druhým Batmanom nakrútil svoj vysnený projekt, vianočného (a na jedného „technického“ Oscara nominovaného) Nožnicovorukého Edwarda, kde sa aj podieľal na scenári (nepristal mu snáď len satirický tón o prízemných dedinčanoch). Tým sa začala dlhá a pre všetky strany prospešná spolupráca Burton – Johnny Depp. Ten tu stelesnil čudného mladíka, žijúceho samotárskym životom v strašidelnom zámku nad xenofóbnym mestečkom. Je to však skôr akýsi frankensteinovský výtvor starého vedca (Price), zosnulého tesne predtým, ako svojmu „synovi“ stihol namiesto nožníc namontovať obyčajné  ruky. Mladík sa vďaka „Avon lady“ dostane medzi ľudí, zaľúbi sa do Winony Ryderovej a je z toho nostalgická romanca o tom, ako „vznikol sneh“. Ale ľudia sa nepoučia, majú tendenciu všetko netypické zničiť a tak sa ani Burton nevyhol kruto melancholickému záveru.

Po tom, čo sa ako herec mihol v Singles Camerona Crowea, podieľal sa  na bábkovom Tim Burton´s The Nightmare Before Christmas. Film nakrútil Henry Selick, ale výsledok je rovnako jeho, ako Burtonov. Ten totiž napísal nie len námet, ale podieľal sa i na produkcii a Selick animoval aj na základe jeho návrhov. Film sa v roku Jurského parku stratil, ale za o to väčší klenot (aj keď bizarný) je dnes pokladaný a vyhľadávaný. O čosi neskôr sa Burton a Selick stretli znova, ale ich projekt James a obrovská broskyňa už nedosiahol úspech. 

Po produkovaní filmu Cabin Boy Adama Resnicka nakrútil za skromných osemnásť miliónov čierno-bielu poctu Edovi Woodovi. Je to film mnohými pokladaný za jeho najlepší. Jednalo sa o mierne životopisný kúsok o neslávne slávnom „najhoršom režisérovi všetkých čias“ (Vesmírny plán č. 9). Edward J. Wood junior si vybojoval Oscara za masky a pre herca v podpornej úlohe (Martin Landau). Burton tu zase režíroval tvárneho Deppa. S tým ho spája obdiv k vydedencom a čudákom. Hrdinami jeho filmov málokedy bývajú „normálni ľudia“. Veď posúďte sami a poďte so mnou na krátku obhliadku za jeho tvorbou. V Batmanoch to bol schizofrenik, ktorý si liečil mindráky z detstva tak, že sa v noci prezliekal za netopiera. A to netreba spomínať ostatné postavy z týchto filmov, ako sú tučniaky, šašovia a mačky. O tom, že Edward nepatril do „nášho“ sveta snáď medzi nami nebude žiadna hádka. Ed Wood bol muž, žijúci vo vlastnom svete; svoju prácu miloval, diváci ho mali na smiech. V Marse pre zmenu nebol normálny absolútne nikto a sám film bol najkurióznejší z jeho doterajšej tvorby. Ichabod Crane z Diery mal čudné vyšetrovacie metódy a zaujímavé spomienky na svoju krásnu matku, ale má sa za to, že skutočnou postavou, na ktorej tu Burtonovi záležalo najviac, bol ústredný Bezhlavý jazdec. Ktorý, čo musíte uznať, teda skutočne veľmi normálny nie je. Astronaut Leo (kamenný Mark Wahlberg) síce je normálny, až nudne normálny, zato sa dostane do extrémne atypického prostredia. Hrdinom Rryby je muž (Ewan McGregor a v staršom podaní Albert Finney), ktorý rozprával po celý svoj život také fantazijné historky, ktoré vraj zažil na vlastnej koži, že to ľudí naokolo ku koncu už iba otravovalo... Ak sú hrdinami jeho filmov vyložení čudáci, za určitých okolností možno dokonca nebezpeční čudáci, „obyčajní“ ľudia sú tu líčení takým spôsobom, že divák by často bol radšej na mieste čudákov, aj keby vedel, že to s ním nedopadne dobre.

Ďalším spoločným znakom Burtonových filmov je vizuálna stránka. Tam, kde Woo používa spomalené zábery a Bay klipový besný strih, tak tam Burton siaha po fascinujúcich dekoráciách, ktoré v drvivej väčšine vznikajú v reály, takže žiadne CGI efekty ale poctivá ručná práca, ktorej sa môžu herci priamo fyzicky dotknúť a ktorá im umožňuje „lepšie hrať“. Batman oslnil svojou celkovou gotikou, Edward úchvatným zámkom s prekrásnou záhradou (vyzdobenou či už kríkmi, alebo ľadovými sochami), Diera mlynom, sídlo čarodejnice uprostred bažín v Rybe a jeho najnovší film, Charlie a továreň na čokoládu, je pohladením srdca „vizuálneho diváka“ od začiatku po koniec. Kulisy vo filmoch Tima Burtona žijú.

Prečudesná (aj keď rokmi sa pohlaď na tento film ako-tak vylepšil) paródia na staré sci-fi pod názvom Mars útočí! sa svojou chatrnou stavbou scenára a pochabými (ale nie lacnými!) trikmi hlásila k „úžasnej“ woodovskej tvorbe. Hviezdne obsadený kúsok (Jack Nicholson v dvoj-úlohe, Tom Jones, Danny De Vito) však doplatil jednak na to, že jeho premiéra bola odložená kvôli podobnému (akurát vážne myslenému) Dňu nezávislosti, a jednak na to, že film sa Burtonovi zrejme trochu naozaj vymkol spod kontroly.

Svet Tima Burtona Svet Tima Burtona Svet Tima Burtona

Rok 1999 bol však triumfálnym návratom „klasického“ Burtona. Ospalá diera bola nie len vizuálne prekrásna, čo myslím nie je žiadne zveličenie (v umelom lese sa údajne začínali pomaly už rozmnožovať chrobáky), ale už aj komerčne úspešná a to napriek tomu, že bola temná, depresívne zábavná, krvavá... no skrátka s americkou prístupnosťou „R“ (do 17 rokov len v sprievode s dospelým). Ale čo by ste čakali od Burtona a scenáristu Se7en? Krvácajúci strom, bezhlavý jazdec, démonický Christopher Walken, divoké naháňačky na koňských dostavníkoch, bezhlavý Ray Park, norimberská (železná) panna, čarodejnice a pár (zlých) snov, Christina Ricciová & Johnny Depp. Burton sa tu naplno vyznal z Hammer lásky, veď aj scény, ktoré vznikali v exteriéroch, boli počas nakrúcania a v post-produkcii schválne prizdobené tak, aby vyzerali ako kulisy. Po vizuálnej stránke úchvatný, ojedinelý  zážitok. Musel byť nadšený, keď symbolickú rolu sudcu z úvodu prijal Christopher Lee, hammerská legenda. Ten si zahral aj šesť rokov nato v Charliem a továrni na čokoládu. Mimochodom, film má predlohu v poviedke Washingtona Irvinga „The Legend of Sleepy Hollow“.

Pred premiérou stomiliónovej (Pee-wee stál svojho času čosi cez päť miliónov dolárov) priemernej Planéty opíc (2001) sa budúci diváci nedokázali zhodnúť na tom, či sa bude jednať o sequel alebo remake. Tvorcovia (o filme sa rozprávalo už celé roky a v jednu chvíľu boli v hre aj Cameron a Oliver Stone) blúznili čosi o „novom prerozprávaní“, ale z toho nikto nebol o nič múdrejší. Horšie je, že nikto z filmu nebol o nič viac múdrejší ani po jeho zhliadnutí. Kamsi do neznáma sa  vytratil Burtonov vizualizmus (aj keď pár chuťoviek tu k videniu bolo) a ak aj vo filme boli schopní herci (Helena Bonham Carterová, Tim Roth, Paul Giamatti), boli na nepoznanie zamaskovaní vynikajúcim „opičím“ maskérom Rickom Bakerom. Práve masky boli tým  jediným, čo sa na pôvodnom filme (1968)  dalo vylepšiť. Aj keď medzi divákmi prevládali rozpaky, s odstupom času je aj tento film už tolerovaný a dokonca sa v ňom dá nájsť niekoľko sviežich, nekomerčných  prvkov (napríklad zoofília). Tržba však bola natoľko dobrá, že chvíľku koloval návrh nakrútiť sequel. „Radšej vyskočím z okna,“ dodal Burton a išiel o dom ďalej. Presnejšie povedané, do domu herečky Carterovej, ktorej kúzlu podľahol.

Burton si rozpačité kritiky za hovoriace opice nebral k srdcu. To mal ešte v ústach pachuť po tom, ako dobrý rok pracoval na projekte Superman s Nicolasom Cageom, ktorého ale nakoniec Warnerovci odložili k ľadu (tie sa pohli až vďaka Bryanovi „X“ Singerovi) možno tak trochu aj kvôli žabomyšej vojne, do ktorej sa vrhol Burton a potencionálny scenárista Kevin Smith. Po niekoľko ročnej prestávke sa Burton vrátil pod krídla 20th Century Fox a pod pozorným dohľadom mega producenta Zannucka nakrútil Veľkú rybu s Ewanom McGregorom. S tou nejaký čas koketoval aj Steven Spielberg, ale jednalo sa len o neoficiálny záujem. Aj keď sa príbeh neubránil tlačeniu na pílu a snažil sa miestami až príliš byť Veľkým Filmom s Veľkými Ambíciami, skrátka typom filmu, aký americká Akadémia vyložene zbožňuje, mal množstvo kúzelných nápadov (auto na strome, siamské dvojičky) a krásnych postáv (čarodejnica s jedným okom, v ktorom uvidíte svoju smrť). Aj keď  bolo filmu vyčítané, že dieťa Tim sa v ňom až príliš snažilo dospieť, treba objektívne povedať, že po tomto scenári siahol hlavne preto, lebo v ňom videl možnosť vyspovedať sa zo vzťahu k svojmu otcovi a k novonadobudnutému pocitu zodpovednosti (Carterová im porodila syna Billyho).

Teraz do našich kín, po úspechu za oceánom, Burton prichádza v spoločnosti Deppa, Carterovej a malého Freddieho Highmorea (Hľadanie Krajiny Nekrajiny). Charlie a továreň na čokoládu vznikla podľa nie veľmi  detskej knižky  Roalda Dahla (šéfkou výroby bola jeho manželka Felicity Dahlová) a voľne podľa jej staršej filmovej adaptácie s Geneom Wilderom. Už z prvých fotiek bolo zrejmé, že po vizuálnej stránke sa Burton vrátil na 110% a že netradičný Depp sa ako vždy pod jeho režijným velením cíti sviežo a mlado... Burton nie je z tvorcov,  ktorí by si svoju prácu plánovali na dlho dopredu, preto nespomenieme, na čo si brúsi zuby najbližšie. Len dodávame, že viac-menej súbežne s Charliem pracoval s režisérom Mikeom Johnsonom na bábkovej Mŕtvej neveste Tima Burtona (Corpse Bride). Na záver nahryznime tému, že ak aj Burton tak skoro nenakrúti nič nové, máme tu už teraz jeho nasledovníkov. Je totiž natoľko kultovým režisérom, že občas sa objaví film, o ktorom sa dočítame, že je to  „film ako od Burtona“. Spomeňme Caspera, tretieho Harryho Pottera a snáď nie je rúhaním zaradiť sem aj Vranu.


Režijná filmografia celovečerných filmov Tima Burtona:

2005   Charlie a továreň na čokoládu (Charlie and the Chocolate Factory)
          Mŕtva nevesta Tima Burtona (Corpse Bride)
2003   Veľká ryba (Big Fish)
2001   Planéta opíc (Planet of the Apes)
1999   Ospalá diera (Sleepy Hollow)
1996   Mars útočí! (Mars Attacks)
1994   Ed Wood
1992   Batman sa vracia (Batman Returns)
1990   Nožnicovoruký Edward (Edward Scissorhands)
1989   Batman
1988   Beetlejuice
1985   Pee-weeho veľké dobrodružstvo (Pee-wee´s Big Adventure)

 


autor Ivan Kučera 18.8.2005
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.