DOBRÝ ROČNÍK |
DOBRÝ ROČNÍK |
Ridley Scott si chcel vydýchnuť po epose z Jeruzalema, a tak zobral Russella Crowa do romantického Provensálska. Fantastická predvianočná pohoda!
Kde ste trávili letá počas svojho detstva? Max Skinner mal to šťastie, že chodil do vinice svojho strýka Henryho, kde si vychutnával tenisové zápasy, šachové partie, viaceré výhry i prehry a najmä poháre znamenitého vína. Tu ho strýko učil oceniť jednoduché radosti v živote a pochopiť viaceré situácie, ktoré môžu v budúcnosti nastať.
Ale doba pokročila a z Maxa Skinnera vyrástol finančný žralok a hajzel. V práci sa riadi mottom, že správny biznis je ako komédia – dôležité je načasovanie. A zvyšok je súbor pravidiel, ktoré budete nasledovať alebo si ich sami vytvoríte. Práve teraz sa mu podaril šikovný ťah, ktorý priniesol desiatky miliónov a utvrdil ho v životnom cieli – byť nenávidený a nenávidieť aj sám seba. Večera v luxusnom podniku a glg whisky na dobrú noc mu rýchlo napravia chuť do života. Takto by makal až do konca života, ktorý by mohol pri jeho životnom štýle prísť o 10-20 rokov a na infarkt pri svojej fyzičke zomrieť. No zrazu sa objavuje správa, že strýko Henry zomrel a nezanechal po sebe žiadnu záveť, čím pripadne vinica i starobylý dom práve jemu. Spočiatku ďalšie lapálie v jeho nalinkovanom živote, ale keď mu začnú ísť po krku kontroly, rýchlo mu príde výlet z Londýna do Francúzska vhod. A keď už nič iné, vinicu omrkne a potom výhodne predá.
V Provensálsku sa toho veľa nemení. Ľudkovia žijú svojím folklórom i životom. Cyklisti sa preháňajú po nádherných cestičkách a Max Skinner sem prichádza v kvalitnom obleku. Nachádza kľúče na obvyklom mieste a porozhliada sa po kraji, v ktorom vyrastal. Víno Le Siroque nie je vôbec kvalitné, z domu ostala barabizňa a mnohé veci by potrebovali opravu. Existuje možnosť, že by Max Skinner do týždňa nepredal tento barák s pozemkom a s tučným šekom zamieril späť do Londýna? Možno áno. To v momente, keď dorazí jeho údajná sesternica Christie z USA. Vtedy, keď sa na obzore objaví pôvabná Fanny Chenal z kaviarne v neďalekom mestečku. Alebo v hocijakom momente, keď si zaspomína na svojho strýka Henryho, po ktorom ostáva nezahasený ohorok cigary v popolníku...
O Dobrom ročníku možno písať ešte ďalšie desiatky riadkov, ale vám je už v tomto momente jasné, že vzhľadom na pozitívne hodnotenie, nejde v tomto filme ani tak o to čo (sa deje), ale ako (sa to odohráva). Svojím spôsobom tu film rozohráva viaceré dejové línie, ale takmer ani jednu poriadne nevyužíva, iba načrtne, trošku rozvinie a potom rázom skončí. Máme tu cynického Angličana, ktorého treba polepšiť v malebnom Francúzsku. Je tu lovestory, ktorá začala oveľa skôr, ako si myslíme a dlho vidíme. Máme tu určitý boj o dedičstvo – je prichádzajúci potomok vymyslený alebo skutočný? A do toho sa tu mieša aj záhada vína na vypľutie Le Siroque, ale aj kvalitného Le Coin Perdu. Nehovoriac o flashbackoch do Maxovho detstva a jeho dialógoch so strýkom Henrym.
To všetko tu už raz bolo, ale nikto to nenakrútil takým štýlom, ako si to dovolil Ridley Scott. Azda za to môže jeho vlastná láska a roky strávené v Provensálsku, ktoré mu tak učarovalo. Alebo odhodlanie prehodiť filmové prvky – zobrať si scenár ako zámienku pre obrazovú výpoveď vzťahu k svojmu obľúbenému miestu na svete. Fakt je, že dej je poskladaný akoby z niekoľkých filmov. Ale tým spoločným tmelom je ľúbezná forma, ktorá dokáže kúsok Francúzska popísať a zobraziť krásnym spôsobom. Už prvá scéna, v ktorej vchádzame ešte v Maxových detských šľapajach do vinice nás kolísa milým prostredím i krásnou kamerou. Prvá ochutnávka vína spolu s múdrosťou Henryho pôsobí ako chutný, hoci niekedy neznámy aperitív.
A na čo používať v tomto príbehu obrazové filtre či iné pomôcky, keď si Scott vystačí s kontrastom daždivého Londýna a slnečného Provensálska? Podobne ako Max nadobúda späť svoj pozitívny vzťah k tomuto kraju, tak aj my sa tu udomácňujeme a o to nám je smutnejšie, keď sa máme vrátiť späť do Londýna. Nejde tu iba o prevrátenie zlého svedomia hrdinu, ale aj nás samotných. Scott chce a robí obrazom i hudbou všetko pre to, aby sme sa naučili vychutnávať krásu určitého momentu, ako učil Maxa strýko Henry. Aby sme sa zobúdzali a pri každom ráne vrešťali nad škorpiónmi z levandule. Dali si rannú kávu i croissant a potom strávili deň vo vinici, francúzskom mestečku a kaviarničke alebo si dali chutnú večeru v malom domčeku u dvojice, ktorá sa vo vinici stará o výrobu chutného nápoja. Do toho je zasadený príbeh, ktorý sa takmer v dvojhodinovej dĺžke niekam posunie a šikovne vyrieši určité momenty vrátane svojich hrdinov.
Dobrý ročník stavil viac na formu ako obsah, to je jasné. A tento cieľ sa mu darí splniť dokonale. Má čas – vo svojej 114-minútovej dĺžke dokáže ukazovať minulosť v podobe zaujímavých flashbackov, pri ktorých sa môžete zabaviť, alebo podobne ako Max, si čo-to aj uvedomiť. A vo svojej prítomnosti vám ponúka nezabudnuteľnú dovolenku v nádhernom kúsku Zeme. Vďaka distribútorovi vyniká aj prírodný a časový kontrast – zatiaľ čo za stenami kinosály je zima okolo nuly, vnútri dosahuje teplota príjemných 20+ stupňov. Nasadenie v predvianočnom ošiali je vzhľadom na perfektnú formu tiež vhodné, lebo si dokážete oddýchnuť a vstrebávať Maxov príbeh naplno. Ale pozor, nemusí chutiť každému. Je ako dobré víno – ale ani to nedokáže chutiť jednoducho každému, ale musíte mať naň presne nastavené chuťové poháriky, jednoducho pre záujemcov, je toto Dobrý ročník (nielen Ridleyho Scotta).
Akurát pri hereckých predstaviteľoch neklape úplne všetko stopercentne. Dvojica z minulosti (Albert Finney – Freddie Highmore) je skvelá. A herci zo súčasnosti? Londýnska časť finančných žralokov je nudná vrátane Russella Crowa s výnimkou sekundujúceho Toma Hollandera (Pýcha a predsudok, druhí Piráti Karibiku). Ale vo Francúzsku hrajú všetci výborne, či už ide o Marion Cottilard alebo aj americkú návštevu Abbie Cornish. Dokonca aj ten Crowe sa postupne zlepší, hoci casting mohol pokojne uvažovať o niekom inom.
Na svete je iba niekoľko miest, ktoré dokážu človeka fascinovať tak, že sa do nich bezhlavo zamiluje a opakovane sa k nim vracia. Mnoho ľudí založených na racionálnom spôsobe života dokáže okamžite stratiť hlavu a vrhnúť sa do sveta pôžitkov a jednoduchých radostí - ako slnkom presvietený a vyhriaty kraj, nekonečné kilometre kvalitnej pôdy so zástupmi viníc, na ktoré smeruje pohľad so slastným výrazom v tvári, pohárom kvalitného vína v jednej ruke a odklepávajúc cigaru v druhej. Tieto pocity vám poskytne francúzske Provensálsko, miesto lahodného vína i prenikavého korenia. Tomuto kraju prepadol Ridley Scott, Russell Crowe a dokonca i moja maličkosť. A keď sa táto trojica spojí pri jednom diele, výsledok recenzie nemôže byť negatívny. Dobrý ročník je jasným dôkazom, ochutnajte aspoň dúšok...
A Good Year (USA, 2006, 118 min.)
Réžia: Ridley Scott. Scenár: Marc Klein. Kamera: Philippe Le Sourd. Hudba: Marc Streitenfeld. Hrajú: Russell Crowe, Albert Finney, Marion Cotillard, Freddie Highmore, Archie Panjabi, Ali Rhodes, Tom Hollander, Valeria Bruni-Tedeschi