PROFIL: BEN STILLER |
PROFIL: BEN STILLER |
Ben Stiller, civilným menom Benjamin Edward Stiller, vykuknúci na tento svet 30. 11. 1965, je rodený Newyorčan. Napriek hŕstke dramatickejších postáv je v mysli drvivej väčšiny obecenstva zapísaný ako spoľahlivý, hoci mierne stereotypný, herecký predstaviteľ v komediálnych hitoch, kde stelesňuje väčšinou smoliarske, tragikomické a hanblivé typy. Talent na komédie má takpovediac v krvi, jeho rodičmi sú herci Anne Mearaová a Jerry Stiller. Herectvu sa venuje i sestra Amy, jeho filmová spoločnosť Red Hour a v neposlednom rade i manželka (od roku 2000), Christine Taylorová. Tá sa preslávila tým, že ako blondína (!) hrala jediné široko ďaleko normálne postavy v manželových Frat Packovských bláznivých hitoch Zoolander a Vybíjaná.
B.S. patrí k tým, čo uprednostňujú prax pred školou. Na University of California, kde študoval film, sa ohrial slabé dva roky. Už ako dvadsaťročný sa predstavil na Broadway v hre „Dom modrého lístia“. Tá bola v roku 1987 sfilmovaná (House of Blue Leaves), pravdaže s ním v hlavnej úlohe. Dlhý čas nachádzal uplatnenie v televíznych show (hosťovanie v seriáloch, ako sú Frasier alebo Priatelia) – a vôbec nie len ako herec. Jeho talent bol natoľko široký, že písal scenáre pre slávnu TV show Saturday Night Live. V nej sa osvedčil natoľko, že dostal vlastný program lakonicky pomenovaný The Ben Stiller Show. V tomto jeho programe (kde si ho všimla kritika a odmenila ho cenou Emmy) zaujal paródiami na slávne filmy. Už v začiatkoch sa k práci v televízii dostal vďaka krátkometrážnej paródii na Scorseseho biliardový hit premenovaný na The Hustler of Money. Predtým sa mihol v Spielbergovej vojnovej dráme Ríša slnka (Empire of the Sun).
Kým sa stal hviezdou celovečerných snímkov, pretieklo veľa vody. Na svoje konto si v rokoch 1987–1996 pripísal úlohy v dávno zabudnutých filmoch. Zaujímavé sú snáď len preto, že v nich hral po boku svojich rovesníkov vtedy rovnako ako on nie príliš slávnych; v Najbližšom príbuzenstve (Next of Kin) s Patrickom Swayzeom a Helen Huntovou, vo svojom celovečernom režijnom debute Bolestná realita (Reality Bites) to boli zase Winona Ryderová a Ethan Hawke. Rok ´96 je spomenutý preto, že sa v ňom odohral jeho prvý aspoň ako taký úspech. Iste, z Opravára (Cable Guy), ktorého režíroval (už na základnej škole nakrúcal krátkometrážne filmy), sa nakoniec vykľul prepadák a i dnes by ste dlho hľadali niekoho, komu sa táto osobitá zmes satiry, čiernej komédie psychologického trileru páči, ale vstúpil do dejín už tým, že Stiller vydupal s hviezdou snímky, vtedy nesmierne populárnym Jimom Carreym, pre Jima rekordný honorár dvadsať miliónov USD za jeden film.
Rok 1998 sa niesol v duchu vážnejších rolí. V dráme Nikdy nekončiaca polnoc (Permanent Midnight) hral drogovo závislého a v prehliadnutom Efekte Zero (Efect Zero) zaujal ako spoľahlivá pravá ruka svojrázneho súkromného detektíva (Bill Pullman). Prepracovaná postava tu, prepracovaná postava tam, nakoniec mu v prerazení vo svete filmu pomohla bláznivá úspešná komédia bratov Farrellyovcov, Niečo na tej Mary je (There´s Something About Mary). Tu stelesnil titulnú rolu, smoliarskeho ale milého chlapíka ocitnúceho sa vo víre šialených okolností, keď si spomenie na svoju školskú lásku (Cameron Diazová). Drsným humorom okorenená snímka bodovala na plnej čiare, kiná na celom svete sa otriasali v návaloch smiechu, Ben Stiller bol definitívne polapený v škatuľke tragikomických, čudným účesom a nie príliš razantnou výškou (čosi cez 170 cm) obdarených chlapíkov.
Rok nato stála za zmienku komiksová paródia Superhrdinovia (Mystery Man), kde hral vodcu bizarnej bandy hrdinov (napr. Hank Azaria, William H. Macy). V roku 2000 zabodoval vďaka režijne debutujúcemu hercovi Edwardovi Nortonovi. V jeho romantickej komédii Kňaz, rabín a blondínka (Keeping the Faith) stelesnil rabína so svojim katolíckym kamarátom (Norton) zamilovaného do ich detskej spoločnej lásky (Jenna Elfmanová). Kto by zabudol na „božie komando“, ktoré v kožených bundách vyráža do preslnených newyorských ulíc? Konečne Stiller dostal rolu kombinujúcu uveriteľný civil so situačnou komikou, akú od neho vyžadovali jeho pravoverní. Komerčný úspech dosiahol návrat ku koreňom, t.j. k smoliarskym hlupáčikom. Protivný svokor (Meet the Parents) zaujal originálnym spojením s dovtedy vyložene vážnym DeNirom.
Protivný svokor je pre nás zaujímavý hlavne tým, že sa v ňom Ben prvýkrát stretol s hercom Owenom Wilsonom. A zhruba tu to začalo. Fenomén zvaný Frat Pack. Herecká zostava bláznivých hollywoodskych komikov, akési neoficiálne združenie navzájom si vypomáhajúce k lepším úlohám vo filmoch podľa ich gusta. A vodcovskou osobnosťou je práve Ben Stiller: režisér, producent, scenárista, herec. Po účinkovaní v netradičnej Takej zvláštnej rodinke (The Royal Tenenbaums) Wesa Andersona prišiel prelomový Frat Pack - pomilovania hodný Zoolander (Zoolander). Ten nakrútil Ben podľa svojho scenára a scenára Drakea Sathera (jeho úmrtie v roku 2004 Stiller uvádza ako hlavný dôvod, prečo dodnes nemáme dvojku). V deji, oscilujúcom na hranici geniality a stupídnosti, Stiller exceluje ako model Derek čeliaci nástrahám svojho ešte viac vypatlaného konkurenta (Owen Wilson) a atentátu chystaného šéfom modelingovej agentúry (ďalší člen Frat Pack zoskupenia – Will Ferrell). Naopak, čierna komédia Tú starú treba zabiť! (Duplex) Dannyho De Vita sa márne snažila kráčať v šlapajach krásne morbídnej Vojny Roseovcov a Benovi nepomohlo ani partnerstvo s Drew Barrymoreovou a staručkou, zato čipernou Eileen Essellovou.
V ohňostroji famózneho úspechu sa niesol rok 2004 definitívne vytiahnúci bandu Frat Pack na vrchol. A Bena Stillera s ňou, samozrejme. Závisť (Envy) s Jackom Blackom nevyšla napriek réžii Barryho Levinsona, ako nemôže vyjsť nič, kde ide o vyparovanie zvieracích výkalov. Nádherne „iný“ Správar (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy) do dnešných dní zostáva vrcholným dielom Frat Packu, ale Stiller v príbehu z čias, kedy len muži smeli hlásiť televízne správy, dostal len roličku spravodajcu v scéne pouličnej bitky znepriatelených spravodajských tímov. Romantická komédia Riskni to s Polly (Along Came Polly) zaujala vďaka chémii s „priateľkou“ Jennifer Anistonovou, prípadne odvalenou roličkou Phillipa Seymoura Hoffmana. V tomto nabitom roku prišlo úspešné pokračovanie Jeho foter, to je lotor! (Meet the Fockers), ktoré zaujalo obohatením o tváre Barbry Streisandovej a Dustina Hoffmana.
Skutočným úspechom roku 2004 boli ale až dve Frat Pack komédie. V Starsky & Hutch (Starsky & Hutch), adaptácii staršieho amerického seriálu, stelesnil s osvedčeným blonďavým kolegom Wilsonom policajnú buddy dvojku a v podporných roličkách nechýbali kamoši Will Ferrell a Vince Vaughn. Klasickým „fret peckom“ bola Vybíjaná (Dodgeball: A True Underdog Story). Tu sa prekvapivo predstavil v nezvyklej zápornej úlohe majiteľa sieti zazobaných fitnescentier, ktoré neprajú malým telocvičniam. Napríklad tej vedenej Vinceom Vaughnom. A práve o jeho živobytie (a živobytie jeho enormne čudných hráčov) sa rozpúta pravé športové peklo, kde majú, podľa dobrého hesla Frat Pack „Nič šialené nám nie je cudzie“, výrazné postavenie i osoby, ktorých mená vyslovujeme šeptom. Kto by to povedal do Chucka Norrisa!
Stiller akoby sa vyčerpal a svojou prítomnosťou nás v najbližších rokoch poctil už len zriedka (bol kandidátom na Willyho Wonku v Burtonovej verzii). Ako keby prenechával priestor novej Frat Pack generácii, či už Steveovi Carellovi (40 ročný panic), Vinceovi Vaughnovi (Ako uloviť družičku) alebo Jackovi Blackovi (produkuje jeho Tenacious D in: The Pick of Destiny). S Benom sme sa stretli už len ako s hlasom bojazlivého leva Alexa v animovanom hite Madagaskar (Madagascar) – a stretneme sa i v dvojke ohlásenej na rok 2008. Teraz sa do našich kín dostáva v trikovej komédii Noc v múzeu (Night at the Museum).