PROFIL: CHRISTOPHER NOLAN |
PROFIL: CHRISTOPHER NOLAN |
V Amerike nakrúcajúci britský režisér, scenárista, producent, kameraman a strihač Christopher Jonathan James Nolan sa narodil 30. 7. 1970 v Londýne. Študoval anglickú literatúru na University College London. V roku 1997 sa oženil s Emmou Thomasovou (produkovala všetky jeho filmy). Po tom, čo ho v detstve oslovili Lucasove Hviezdne vojny, začal s mladším bratom Jonathanom nakrúcať na rodičovskú kameru krátkometrážne snímky. Otec John, pomerne známy anglický herec, im v tom nebránil. Christopher sa mu, keď už bol veľký a slávny, odmenil hŕstkou symbolických roličiek. Ani brata Jonathana nevynechal z filmového biznisu; podľa jeho poviedky „Memento Mori“ nakrútil slávne Memento, momentálne všetky sily venujú ostro očakávanému pokračovaniu Batmana zatiaľ nazvaného The Dark Knight a spolu písali scenár ku kladne prijatému Dokonalému triku kúzliacemu práve v našich kinách. Nolan skrátka nezabúda na ľudí, ktorí mu raz pomohli, takže patrí k tvorcom s len zriedka sa meniacou zostavou kolegov; kameru zväčša ovláda Wally Pfister, hudba David Julyan, strih Dody Dorn, dvorní herci Christian Bale a Michael Caine.
Dalo by sa povedať, že Nolan naučil divákov na celom svete pokornejšiemu, citlivejšiemu a pozornejšiemu pozeraniu filmov a to napriek tomu, že v nich nie je núdza o veľké tragédie a nezmyselné vraždy. Hoci rozpráva o aljašskom vrahovi, nedočkáme sa klasického hollywoodskeho serial killer movie. Guy Pearce naháňa vraha svojej ženy, ale pravda je možno niekde úplne inde – a kto stratí niť rozprávania, jeho chyba, pretože Nolan nie je z tých rozprávačov, ktorí by neverili vo všímavosť svojho diváka. Jeho komerčne najúspešnejší film Batman začína, obsahoval bombastické herecké obsadenie, obrovský rozpočet a množstvo akčných scén, ale v konečnom efekte o nič z toho vlastne neišlo; bola to dráma človeka príliš ničeného temnotou na to, aby bol klasickým filmovým hrdinom.
Nolanove snímky majú okrem iného spoločných práve týchto hrdinov, ktorí vlastne majú ďaleko k bežným hrdinom á la Hollywood. Nie dámy a páni, bavíme sa o rozprávačovi, ktorého zaujíma skúmanie odvrátenejšej ľudskej strany! Al Pacino je klasickým poctivým filmovým fízlom len do chvíle, kým sa neprevalí, že je skorumpovaný ako prasa. Čo je to ale oproti okamihu, v ktorom (nechtiac?) zastrelí v hmle vlastného kolegu, ktorý mu deň predtým z očí do očí povedal, že ho udá kvôli záchrane vlastnej kože! Priemernými až hlúpymi filmami učičíkaný divák zrazu nevie koľká bije, pretože aká je šanca, že Batman, jeden z najznámejších komiksových hrdinov sveta, je v skutočnosti psychopat so sklonmi k schizofrénii a ventilujúceho hriechy minulosti a výčitky svedomia gejzírmi násilia!
Ženy zastávajú v Nolanových čisto testosterónových hitoch síce iba vedľajšie, zato dôležité postavenie. Hoci Leonardovu manželku nepoznáme, je predsa dávno mŕtva už na začiatku (konci) mementovského rozprávania, v mužských divákov sediacich v publiku sa automaticky rozozvučí rytiersky jednoduché presvedčenie, že niektoré ženy si zaslúžia pomstu, aj keby to mala byť tá posledná vec, ktorú chlap na tomto svete vykoná. No nemilujte ho, baby! V Insomnii, ďalšej Christopherovo čisto chlapskej záležitosti, sa ženský fenomén vyskytuje ešte menej, ako v Memente, a predsa z pár spoločných scén tušíme, že s tou sympatickou a chápajúcou recepčnou (Maura Tierneyová) by aj taký starý, vetrom ošľahaný vlk, akým je Al Pacino, dokázal začať tak odznova, ako je len v ľudských silách možné. Hoci sa na netopierí kukuč Katie Holmesovej zosypala vlna odbornej kritiky, jej rola je ďalšou z pestrej galérie silných Nolanových žien. Aj v Dokonalom triku má ženský element výsostné postavenie a to aj napriek minimálnemu priestoru.
Vráťme sa však na začiatok. Christopherovi Nolanovi patria divácke nadšenia napriek tomu, že s nakrúcaním celovečerných snímok začal len v roku 2000 (dovtedy sa do pozornosti dostali dva jeho krátkometrážne filmy Doodlebug a Following) a odvtedy má na konte len štyri filmy. Najoriginálnejšia bola jeho prvotina Memento (Memento, 2000), prekombinovaný a „pospiatky“ rozprávaný príbeh jednej zvláštnej vraždy. Austrálčan Guy Pearce sa v ňom predstavil ako muž trpiaci stratou nie len životnej partnerky, ale i krátkodobej pamäti. Preto si robí záznamy dôležitých informácií – na vlastné telo. Séria absurdných situácií sa začne odvíjať vo chvíli, keď začne pátrať po vrahovi vlastnej manželky. Príbeh nás ale už štýlom svojho podaní austavične vystríha, aby sme si dávali pozor, pretože v takomto príbehu je možné úplne všetko. Nolanovým nasledujúcim filmom bola Insomnia (Insomnia, 2002), ďalší triler, síce stále rafinovaný a „iný“, ale predsa len už „obyčajnejší“ príbeh. Je odštartovaný vraždou dievčaťa z aljašského mestečka. Jedná sa o remake rovnomenného nórskeho trileru so Stellanom Skarsgårdom v titulnej úlohe chybujúceho policajta. Nolan si perfektne rozumel nie len s hercami Alom Pacinom a Robinom Williamsom (v naňho netypickej úlohe), ale i očarujúcou snežnou výpravou obohatenou o dvadsaťštyrihodinové svetlo.
Po dlhšej prestávke, ktorá stála zato, bol poverený na prvý pohlaď neuskutočniteľnou žiadosťou štúdia Warner Brothers: Reštartuj batmanovskú ságu, lebo nám ju v deväťdesiatom siedmom pochoval Joel Schumacher. Nolan sa zamyslel a dospel k jednoduchému, hoci radikálnemu riešeniu, aké mnohým nebolo po vôli. Nenakrúti piaty diel, ale začne pekne od začiatku. Doslovne. Prečo nie. Jeho Batman začína (Batman Begins, 2005) bol reštartovaním pre slávnu sériu a zachoval si osobitú, temnú a psychologicky prekvapivo solídnu tvár, napriek rozpočtu presahujúcemu sto miliónov dolárov a castingu, kde sa jedno veľké meno týčilo nad druhým. Ohromný komerčný ale i kritický úspech sa postaral o to, že na rok 2008 je ohlásená dvojka/šestka, kde si Batmanovho úhlavné soka, šialeného klauna Jokera, zahrá za Skrotenú horu takmer oscarový Heath Ledger.