KOPAČKY |
KOPAČKY |
Dostať kopačky a vídať svoju bývalú je peklo, čo vám potvrdí aj nový smoliar v zábavnom kúsku z produkcie Juda Apatowa.
Žijete si vo vzťahu zdanlivo harmonickom, občas prekvapivo pozitívnom, inokedy vyslovene neznesiteľnom a celkovo podarenom, keď tu zrazu príde ten nešťastný moment, nenávidený všetkými zaláskovanými a ružovými okuliarmi oslepenými milencami – že je skrátka koniec. Peter je televízny skladateľ, celkom sympatický, šikovný, no v tomto momente už bývalou priateľkou okašľaný. Koniec sveta to síce ešte nie je, ale zásah do života veru razantný, najmä keď sa s vami rozíde priam sexi blonďavá hviezdička ako Sarah Marshall. On by ju strašne chcel, ona už jeho vôbec, čo je vo vzťahu ťažko riešiteľný rozdiel. Vlastne už ani slovíčko vzťah do ich repertoára nepatrí, rozpadol sa v momente. Nuž a čo urobíte v momente, keď vás pustí k vode žena vašich snov? Po prvé, strašne sa opijete. Po druhé, budete chcieť zabudnúť. Po tretie, všetko dokopy a navyše zmeníte prostredie, aby bol ten krok dva predsa len ľahšie realizovateľný. A Peter tak urobí – a odíde na Havaj...
...kde sa však čírou náhodou zapozerá do peknej recepčnej, no ich romanci a jeho pohode to veľmi nepomôže. Pretože do rovnakého rezortu a rovnakého hotela prichádza aj Sarah – a Petrove pokusy o zabudnutie sa v momente rúcajú. Táto žena skrátka do jeho života patrí, čo si on uvedomuje, no ona nie. Tak ako sa dá na ňu prestať myslieť a sústrediť sa inam? Nie je to jednoduché, no Peter sa nevzdá.
Judd Apatow je mocný režisér a solídny producent. Jeho dvojica filmov 40 rokov panic a Nabúchaná patrí v posledných rokoch ku špičke hollywoodskeho komediálneho žánru. Filmy z jeho produkcie síce nie sú až také výborné, no stále predstavujú veľmi dobrý nadštandard a patrí im už priam samostatná kategória.
Jason Segel ako Peter i scenárista celého filmu prináša práve ten prototyp slušného, odpáleného hrdinu, ktorému nemôže nefandiť. Na plátne je väčšinu času, preto je potrebné, aby bol výborne napísaný i zahraný, inak by nefungovala veľká časť diania a boli by ste akurát otrávení. Našťastie, Segel pôsobí ako stávka na istotu a dokáže utiahnuť náramné množstvo scén. Pravda, jeho scenár po prvotnom rozchode trošku drhne – ako by divák na všetky ingredience Apatowovej kategórie (vedľajšie postavy, vulgárne vtipy, asociačné skoky a humorné narážky) musel počkať pomaly až do polovice filmu a riskoval svoju pozornosť. No v prvej polovici sa ukazuje práve Segelova snaha priniesť hrdinu k divákovi čo najbližie, presvedčiť ho o svojej prirodzenosti i výbornej voľbe a potom nasadiť všetky eskapády.
A máte ich tu mať. Vedľajšie úlohy síce nie sú také originálne ako v hlavných projektoch Juda Apatowa, no stále dokážu presvedčiť a sú zapamäteľné i vtipné. Množstvo komiky stavilo na dialógy – dočkáte sa výborných momentov, no na tie najlepšie si musíte počkať až do konca, kde sa objavia aj skvelé pasáže plné rôznych multikulturálnych či životných narážok. Akoby Segel celú prvú polovicu iba budoval pôdu na citeľne lepší kúsok s druhou polovicou, ktorá obsahuje všetky atribúty veľmi dobrej komédie (situačná, dialógová komika i tú patričnú znôšku vulgarizmov). V druhej polovici niet filmu takmer čo vytknúť.
O to ťažšie sa však pristupuje k prvej, kde popri dobrom začiatku a prirodzenom hrdinovi musíte trošku bojovať s mierne predĺženou stopážou (desať minút dole by bodlo – a ja filmy strihám nerád) a menšou hustotou vtipov.
Pokiaľ to dokážete, máte pred sebou nadpriemernú komédiu, ktorá nie je síce taká skvelá, ako Nabúchaná či Superbad, no má rozhodne bližšie k nim, ako k zástupu nudných či predvídateľných romantických titulov pre letné randezvous. Ak máte radi Apatowovu tvorbu a produkciu, nevahájte.
Forgetting Sarah Marshall (USA, 2008, 110 min.)
Réžia: Nicholas Stoller. Scenár: Jason Segel. Kamera: Russ T. Alsobrook. Hudba: Lyle Workman. Hrajú: Jason Segel, Kristen Bell, Mila Kunis, Russell Brand, Bill Hader, Liz Cackowski