TOP KINEMA 2011

TOP KINEMA 2011

článok



Pohľad na to najlepšie a najhoršie v slovenskej kinematografii je občas veselší, občas smutnejší. Vždy to má však tak trochu slávnostný punc rekapitulácie. Spolu s redakciou píšeme deviaty diel vyhodnotenia KINEMA FILM ROKA, tak ak mi cez klávesnicu prenikne nejaké to patetickejšie slovo, snáď mi bude odpustené.

Ostatných päť rokov sme bolí súčasťou MFF v Bratislave, čo nás samozrejme veľmi tešilo, no na druhú stranu sme museli robiť uzávierku filmov viac ako mesiac a pol pred kalendárnym koncom roka, čo občas robilo vrásky na čele aj najpoctivejším kinomaniakom. Práve preto v minulom roku nesúťažila Fincherova Sociálna sieť a dostala sa až do tohtoročného rebríčka. Koniec koncov, väčšiu časť svojej púte si prebehla slovenskými kinami v roku 2011 a preto možno oprávnene tvrdiť, že spolutvorila výsledný obraz.


Kinema FIlm Roka 2011 by orinko

Vďaka za to, pretože, úprimne, ten obraz nie je nijak oslnivý. Dokonca mám pocit, že máme za sebou najslabší rok za dlhé obdobie, možno najslabší celkovo. Dobrého remesla je dosť, ale nápadov a tvorivosti ubúda. Príbehy vsádzajú na istotu, pričasto sa posúvajú v predpísaných vzorcoch pokračovaní. Letné hity viac vsádzajú na digitálny efekt ako na strhujúci príbeh, ako náhle rauš z akcie opadne, za zážitkom sa zatvára hladina zabudnutia. Tendencia, ktorú bolo možno badať už dávnejšie je teraz výraznejšia ako kedykoľvek predtým: Mainstreemová filmová kvalita si našla svoje miesto v televíznych seriáloch. Produkcie americký veľkých staníc, špeciálne HBO, ale aj britskej BBC využívajú svoje tvorivý potenciál spolu s dostupnou technikou úžasným spôsobom. Kto by povedal v roku 2004 po mega úspechu Návratu Kráľa, že ďalšie prvotriedne fantasy vznikne v televízii (Hra o tróny), kto by povedal že dynamické duo Downey jr. – Law bude absolútne prevalcované televíznou verziou Sherlocka? Je to tak, kino (ešte raz: bavíme sa o mainstreamovo dostupnej kino a tv produkcii) dostalo ťažké rany, a zbytočný cirkus s názvom 3D to nezachráni.

Samozrejme, nie všetko je čierne a zlé. Aj tento rok nás stretli tituly, ktoré potešili, aj uplynulý rok bolo o čom sa rozprávať. Ak by som mal povedať iba za seba, tak tri najpríjemnejšie prekvapenia boli zistenia, že Česi vedia urobiť „nečeský“ vynikajúci film (Pouta),  že western ešte stále žije (Skutočná guráž) a Spielberg sa ešte stále vie hrať a skvele režírovať zároveň (animovaná verzia Indina Jonesa pod názvom Tintinove dobrodružstvá).

Je mi jasné, že moje úvodne slovo nemá kadenciu otváraku Zlatých Glóbov, tak poďme k najpodstatnejším faktom. KINEMA FILM roka má dlhé roky tú istú štruktúru. Redaktori vyberú 20 filmov, ktoré sa im najviac páčia, z nich vznikne redakčný shortlist. Ten mal tento krát 23 položiek.  Následne sa bodovaním od 10 po 1 bod vytvorí finálne poradie. Tento rok dostalo aspoň jeden hlas 60 titulov, do najlepšej skupiny bolo treba aspoň 4 hlasy. Pred bránami užšieho výberu zostali napríklad Biutiful, Turínsky kôň či Kráľova reč.

Na miestach 23 až 11 skončili tieto tituly: Rýchlo a zbesilo 5, Kráľovstvo zverstiev, Mission Impossible 4, Zrodenie planéty opíc, Tri dni k slobode, Rango, Ďalší rok, Zdrojový kód, Super 8, Pouta, Na vlásku, Melanchólia, 127 hodín.

Za najlepších desať filmov roka (1.11. 2010 - 31.12. 2011) považujeme tieto:

TOP Kinema 2011 TOP Kinema 2011


10. miesto: X-men: prvá trieda (24 bodov)
Prvotriedna komiksová adaptácia zostala zľahka pod radarom verejnosti, napriek tomu predstavuje jeden z mála príkladov inteligentnej zábavy, ktorá skĺbila komiksové prostredie s hereckými výkonmi a výbornou réžiou.

9. miesto: Tron: Dedičstvo  (27 bodov)
Pokračovanie takmer zabudnutého sci-fi snímku sa nemôže hrdiť veľkým príbehom, no stavilo na úžasnú štylizáciu. Nádherný obraz, ktorý pracoval s nadčasovými artworkami prvého dielu (motorka),  obohatený o podmanivú hudbu Daft Punku. Podmanivé audio-vizuálne dielo.

TOP Kinema 2011 TOP Kinema 2011


8. miesto: Jana Eyrová (27 bodov)
Temnejší, pochmúrnejší a pritom filmovo svieži pohľad na klasiku anglickej literatúry. Michael Fassbender (Rochester, Magneto) má v top 10 dva filmy a pri pohľade na jeho tohtoročné tituly (Prometheus, A Dangerus Method, Shame) je jasné, že budúci rok ho budeme spomínať opätovne.

7. miesto: Strom života (30 bodov)
Strom života je manifestáciou jedného zrelého, dovŕšeného, kompletného, sebavedomého a sebaistého režijného štýlu. V spätnom pohľade sa priam zdá, akoby tu Malick zintenzívnil a radikalizoval techniky, postupy a motívy priebežne overované vo svojich filmoch od celovečerného debutu Badlands až po Nový svet. Ide o veľké, odvážne kino, ohromné plátno, ktoré ponúka ucelenú víziu sveta a života človeka v ňom. Kino, ktoré treba vidieť.

TOP Kinema 2011 TOP Kinema 2011


6. miesto: Sociálna sieť (30 bodov)
David Fincher sa opäť raz pokúsil o pitvu času, v ktorom sa práve nachádzame (podobne v Klube bitkárov). Namiesto toho, aby ho rozložil do jedného ľudského života, v ktorom sa takmer neosobne zrkadlí chod dejín (Podivuhodný prípad Benjamina Buttona), vykonal jeden chirurgický rez udalosťou, ktorá dejiny/prítomnosť pomohla zadefinovať. Ide o založenie Facebooku, kastrólu, v ktorom sa premiešava súkromná všednosť, kde sa čas paradoxne rozmieňa na drobné a vo veľkom celku smeruje kamsi dostratena.

5. miesto: Vojdi do prázdna (37 bodov)
Film enfant terrible súčasnej francúzskej kinematografie Gaspara Noého sa pohybuje na pomedzí halucinácie a reality. Snímka Vojdi do prázdna z prostredia tokijských nočných klubov rozpráva o láske, živote i smrti. Noé o svojom filme, nominovanom na MFF Cannes na Zlatú palmu, povedal: „Vojdi do prázdna bude divákov desiť, rozplače ich i zhypnotizuje."

TOP Kinema 2011 TOP Kinema 2011


4. miesto: Čierna labuť (42 bodov)
Nie, Čierna labuť nie je „art“ a v konečnom dôsledku je veľmi jednoduchá, priama, ale je nakrútená spôsobom, ktorý vás privedie k rozhodnutiu vykašľať sa na tieto prívlastky, zvyčajne vnímané ako negatíva. Je ukážkou toho, ako to vyzerá, keď film robia ľudia, ktorí presne vedia, čo chcú a ako to chcú a navyše vedia zladiť svoje predstavy medzi sebou a aj vo vzťahu k výsledku.

3. miesto: Iluzionista (44 bodov)
Sylvain Chomet má teda za sebou svoj druhý celovečerný film. Opäť film animovaný, opäť nominovaný na Oscara. Oproti Triu z Belleville v Iluzionistovi výrazne spomalil, vymenil pestrofarebnosť za tlmené farebné spektrum a postavy zobrazil výrazne humanoidnejšie. Pokiaľ ste fanúšikom filmov Jacquesa Tatiho, alebo máte záľubu v starých animákoch, neváhajte a bežte do kina. Prípadný dorast odchovaný výlučne na pixarovských jazdách však nechajte doma – unudil by sa k smrti.




2. miesto: Skutočná guráž (48 bodov)
Bratia Coenovci po troch rokoch opäť atakujú americkú akadémiu. A opäť to robia vo westernovom štýle. Zatiaľ čo McCarthyho adaptácia pracovala s westernovou atmosférou a charaktermi, ale zasadila ich do súčasného juhu USA, Skutočná guráž je návrat ku klasike v pravom význame slova.

1. miesto: Drive (65 bodov)
Drive je žánrový film – a na nič sa nehrá. Neprichádza s výpoveďami o svete, či človeku a nesnaží sa ani redefinovať žáner, alebo sa hrať s odkazmi na predchádzajúce filmy. Ponúka „iba“ jazdu od začiatku do konca. Tu si ale treba dávať pozor: tak, ako akcia neznamená vždy spektakulárnosť, ani jazda nemusí byť zbesilá. Je však sústavná. Áno, táto jazda nestojí na rýchlosti, podstatný je štýl.


Najhoršie filmy roka 2011:

1. Barbar Conan 3D
2. Mŕtvola musí zomrieť
3. Twilight sága: Úsvit - 1. časť



Najočakávanejšie filmy roka 2012:

1. The Dark Knight Rises
2. Prometheus
3. HobbitDjango Unchained


autor Vladimír Kurek 1.2.2012
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
2
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.