HOLLYWOODSKA ZLATÁ ÉRA A VEĽA INÉHO NA LFŠ 2013 |
HOLLYWOODSKA ZLATÁ ÉRA A VEĽA INÉHO NA LFŠ 2013 |
Letná filmová škola v Uherskom Hradišti (LFŠ) patrí podobne ako festival 70 mm filmu v Krnově, k ojedinelým cinefilným udalostiam na území Českej a Slovenskej republiky. Skôr ako o festivale o nej možno hovoriť ako o škole, alebo seminári, čo ostatne reflektuje priamo vo svojom názve. LFŠ neláka návštevníkov na exkluzívne novinky zo sveta „artového“ filmu, ako to robí väčšina filmových festivalov. Jej výnimočnosť spočíva v unikátnej koncepcii programu so zámerom zasvätiť filmového fanúšika hlbšie do bohatej filmovej histórie, či rovno konkrétneho obdobia, žánru, prípadne tvorcu.
Oproti ostatným špecializovaným filmovým seminárom to však chce robiť v čo možno najprijateľnejšom a zároveň najrozsiahlejšom merítku. Aj preto možno o škole v Uherskom Hradišti povedať, že je jednoznačne najsilnejšou alternatívou voči tunajším (rozumej vzdialenosťou dostupným) veľkým festivalom typu MFF Karlovy Vary, či Artfilmfest Trenčianske Teplice, ktorých komerčnosť a prestíž sa odzrkadľuje na rôznorodosti zloženia návštevníkov. Tí síce k podobným akciám patria, no skutočným fanúšikom filmového umenia skôr znepríjemňujú pobyt na festivale. V dobe prehliadky potom funguje akýsi zaužívaný spôsob života, v ktorom sa tieto dve skupiny akoby vzájomne ignorujú a počas celého trvania žijú vlastné separované životy.
A práve to je jedna zo základných odlišností LFŠ, kde nestretnete lovcov podpisov, či fotografií celebrít, ale skôr sa tu porozprávate s filmovými teoretikmi, študentmi filmových oborov, či priamo tvorcami, ktorí sa dlhé roky o filmové umenie zaujímajú z menej laického pohľadu. Stretávajú sa tu skutočne milovníci jedného média a je takmer zaručené, že po skončení školy vďaka nim budete o mnoho podstatných informácií bohatší (každú projekciu predchádza odborný výklad). Ďalším zásadným rozdielom je rovnosť medzi návštevníkmi. Aj na LFŠ sa síce akreditácie delia na bežné, novinárske a hosťovské, no ich hodnota je takmer rovnaká. Toto voľnomyšlienkarstvo dokazuje skutočnosť, že pri čakaní na film „dôležitosť“ vašej akreditácie nehrá rolu. Je jedno či ste novinár, hosť alebo účastník v rade budete stáť spoločne, pretože zdieľate rovnocennú vášeň – lásku k filmu.
Program
Toľko k mentalite LFŠ, ktorá síce zohráva úlohu vo vašom výslednom rozpoložení, no najdôležitejšou zložkou v rozhodovaní, či ísť alebo neísť na festival je určite jeho program. Ten je každoročne koncipovaný na jednotlivé odborné cykly. Ich názvy FOKUS, INVENTURA, SPEKTRUM, VIŠEGRÁDSKY HORIZONT, AČFK UVÁDÍ, ZVLÁŠTNÍ UVEDENÍ už jemne signalizujú orientáciu každého z nich. Na čo sa však zameriavajú odhaľujú až ich podnázvy.
FOKUS je tento rok zacielený na Portugalský film a to takmer v celej jeho komplexnosti. Divák má možnosť vidieť snímky od nemých cez významnú Cinema novo šesťesiatych rokov, až po súčasný artový portugalský film.
INVENTURA, pre mňa najlákavejší cyklus, zas zahŕňa jednu z divácky najobľúbenejších podsekcií Film a živá hudba, ďalej významnú Zlatú éru Hollywoodu – obsahujúcu tituly ako Juh proti Severu (1939), Frankenstein (1931), Prepadnutie (1939), Malý Cézar (1931), King Kong (1933), Vysoko v Horách (1941) a mnoho iných, ktoré sú pre fanúšikov hollywoodskych veľkofilmov dôvodom k oslave. Vidieť na plátne Juh proti Severu je pre cinefila takmer životná udalosť, zrovnateľná s uvedením Nebeskej brány (1980) na MFF v Karlových Varoch. Polnočné delikatesy budú skúmať vývoj hororového subžánru -Zombie filmov, a to od iniciačného diela Noc živých mŕtvych (1968) priekopníka zombie filmu Georga A. Romera, až po sofistikovanú paródiu Zombieland (2009). Zásadná bude aj retrospektíva nedávno zosnulého japonského režiséra Kaneta Šindóa. Tento svetovo uznávaný tvorca bude mať na festivale uvedených až deväť filmov a ich výber zahrňuje Šindóove najúspešnejšie tituly ako Ostrov (1960) – kontemplatívny takmer dokumentárny observačný portrét rodiny žijúcej na ostrove –či Onibabu (1964) a Černú kočku (1968), no i jeho novšie filmy Romantický příběh od řeky Sumida (1992), Pozdní závěť (1995) a Epizodní herec (2000). V rámci cyklu Inventura budú premietané aj propagandistické nacistické filmy z nich za pozornosť stoja minimálne filmy Žid Suss (1940) a megalomanský dokument z nacistického zjazdu Triumf vôle (1935).
SPEKTRUM predstavuje tvorcov a aktuálne témy svetového filmu. Tohto roku je to kríza, lepšie povedané vyjadrenie filmárov ku „všadeprítomnej“ (nielen) finančnej kríze. V rámci Spektra má miniretrospektívu estónsky režisér Ilmar Raag.
VIŠEGRÁDSKY HORIZONT ako už napovedá názov v sebe zahŕňa filmy a filmárov bývalej Višegrádskej štvorky. Diváci sa môžu tešiť nielen na aktuálne České, Slovenské, Maďarské a Poľské filmy, ale i české širokouhlé filmov z rokov šesťdesiatych Ikarie XB1 (1963), Cesta hlubokým lesem (1963), Nádej (1963)...A samozrejme veľkú retrospektíva Vojtěcha Jasného, v ktorej nebude chýbať ani nedávno zreštaurovaný legendárny film Všichni dobří rodáci (1968).
Organizátor už tradičnej prehliadky „netradičného filmu“ Projekt 100 a zároveň hlavný organizátor LFŠ, Asociácia českých filmových klubov, každoročne uvádza na festivale „svoje“ filmy. Tento rok prichádzajú s podobne ako v roku minulom (Trainspotting) s jedným z najkultovejších filmov deväťdesiatych rokov Big Lebowski (1998), zároveň aj s jedným z najkultovejších westernov Tenkrát na Západe (1968) a jedným z najkultovejších filmov noir Sunset Blvd. (1950). Tri klasiky dopĺňajú novinkami Lore (2012), Snehulienka: Iný príbeh (2012) a Obchod pro sebevrahy (2012).
Pozoruhodne vyzerá aj cyklus ZVLÁŠTNÍ UVEDENÍ, ktorý je zložený prevažne z Českej a Slovenskej produkcie. A to od amatérskeho filmu až po výnimočné tituly ako Svatba ako řemen (1967) alebo Návrat ztraceného syna (1966). Mikroretrospektívy tu majú režiséri Roman Polanski a Dušan Hanák.
Vedľajší program slúžiaci k rozptýleniu od naoko pohodlnej, no v skutočnosti náročnej činnosti sústavného sledovania filmov (kto to nevyskúšal netuší čo mám na mysli) je tohto roku opäť bohatý a kvalitatívne zaujímavý. Za najväčšie lákadlá možno považovať koncert Dana Bártu s triom Roberta Balzara a samozrejme repera Vladimira 518, ktorý tohto roku vydal výborný album Idiot – vzhľadom k názvu paradoxne intelektuálny sofistikovaný rap. Porovnať si s ostatnými kreácie svojich tanečkov môžete na koncerte kapely Kazety. A zaplávať na morských vlnách zo shoegazových gitár skupiny Planety. Divadlo bude zastúpené v stane Kabinetu múz kde sa predstavia rôzne divadelné skupiny (Divadlo Dno, Divadlo Feste, LÁHOR/soundsystem).
P.S.: Dočítať sa až sem pravdepodobne vyžadovalo určitú mieru čitateľskej húževnatosti. Bohužiaľ (alebo našťastie) má LFŠ tohto roku tak bohatý (resp. tak lákavý) program, že som sa mierne rozpísal. Sám si radšej robím vlastný výber toho čo vidieť na festivale podľa jednoduchších a stručnejších informácií. Z toho dôvodu pripravujem ešte kratší článok, obsahujúci (subjektívne) tipy na filmy, ktoré by ste si na festivale nemali nechať ujsť.