AUGUSTOVÉ LETNÉ KINO SNG |
AUGUSTOVÉ LETNÉ KINO SNG |
Amfiteáter Slovenskej národnej galérie, ktorý v minulom roku ožil pod značkou Letné kino SNG, priniesol divákom unikátny filmový priestor v centre mesta s atmosférou otvoreného premietania prepojeného s novým Letným pavilónom SNG. V roku 2013 v tomto projekte Slovenská národná galéria pokračuje, dramaturgom Letného kina SNG je opäť Peter Konečný, šéfredaktor portálu Kinema.sk . Hlavný filmový partner Letného kina SNG je mediálna spoločnosť Film Europe.
PROGRAM MESIACA AUGUST
3.8. Nerada ruším / Undskyld jeg forstyrrer (Dánsko, 2012, 90 min.)
r. Henrik Ruben Genz
Komediálny príbeh krásnej, ale zmätenej mladej ženy Helene, ktorá sa podľa svojej matky narodila iba omylom. Helene je mladé sympatické dievča s mierne výstredným správaním. V živote ju trápi len jedna vec: chcela by nájsť svojho biologického otca, ktorého v detstve nezažila. S matkiným miláčikom – psom – sa rozhodne túto situáciu riešiť. Svojho otca nikdy nevidela, keďže ten rodinu opustil ešte pred tým, ako prišla na svet. Helen sa však domnieva, že by ním mohol byť kedysi uznávaný divadelný režisér. Do jeho blízkosti sa jej napokon podarí preniknúť na základe série bizarných náhod a hlavne pomocou matkinho psa, v ktorého tieni dovtedy žila. Jej hľadanie a veľké očakávania ju zavedú do kedysi slávneho, no dnes už schátraného, kodanského divadla plného zvláštnych existencií. Z bankrotu a tvorivej krízy môže skupinu divadelníkov vyviesť iba premiéra mierne uletenej hry, do ktorej je zhodou okolností zaangažovaný aj Helenin pes. Aj Helene však túži po malej roli... Bude však musieť niečo obetovať… Majstrovsky nakrútená štylizovaná komédia s citom pre atmosféru a skvelými hereckými výkonmi sa zaoberá hľadaním miesta v živote, a s dávkou čierneho humoru vtipne rozpráva príbeh plný absurdných situácií a neobvyklej lásky.
6.8. Ostrov / Ostrovat (Bulharsko/Švédsko, 2011, 95 min.)
r. Kamen Kalev
„Opustený ostrov, odhalené tajomstvá a milostný pár, podrobujúci sa prvým skúškam ich vzťahu.” Mladý bulharský režisér Kamen Kalev sa preslávil mimoriadne úspešným a oceňovaným celovečerným hraným debutom Hrať svoju hru (Iztochni piesi, 2009), ktorý bol ako prvý bulharský film po roku 1990 uvedený na MFF v Cannes. Vo svojej druhej celovečernej hranej snímke Ostrov podrobuje vášnivý vzťah zamilovaného páru prvej a možno i najťažšej skúške. Sophia a Daneel, obaja okolo tridsiatky, sú zamilovaný a vášnivý pár žijúci v Paríži. Jedného dňa však Sophia príde s prekvapením – s cestou do Bulharska. Daneel to otvorene odmieta, ale Sophie je neodbytná a prinúti ho nakoniec k odchodu. Keď dorazia na miesto, Sophie sa dozvie, že Daneel sa tu narodil. Po niekoľkých hodinách strávených na zaplnenej pláži ju Daneel zavedie na takmer opustený ostrov niekde v Čiernom mori. Nielen Daneel má svoje tajomstvá a Sophie si chce to svoje uchovať čo najdlhšie. Takmer tropické teplo a niekoľko zvláštnych miestnych obyvateľov čoskoro zmení ich vlastné správanie a ostrov ich núti odhaliť svoje skryté obavy, ktoré pomaly, ale isto spochybňujú ich lásku. Aby sa cez to všetko dostali, musia Sophie a Daneel vkročiť do neznáma.
10.8. – Kultové prekvapenie Letného kina (viac indícii na facebook.com/letnekinosng)
13.8. Život tej druhej / La vie d'une autre (Francúzsko/Luxemb./Nem., 2012, 97 min.)
r. Sylvie Testud
„Nie každé ranné precitnutie prináša radostné poznanie.” Celovečerný hraný debut mladej talentovanej francúzskej herečky a režisérky Sylvie Testud (Lourdes, 2009; Edith Piaf, 2007) prináša adaptáciu rovnomenného románu Frédériquea Deghelta. Ľahká romantická komédia je ako správne namiešaný drink s tajomstvom, zľahka prikorenený dávkou mystéria i drámy. Príbeh začína stretnutím Marie a Paula, ktorí prežívajú lásku na prvý pohľad. Naplánujú a urobia si výlet na pláž a vášnivá noc môže začať. Ale na druhý deň ráno sa Marie zobudí a s hrôzou zistí, že si nedokáže spomenúť na posledných desať rokov svojho života. Prekvapená sa dozvedá, že bola vydatá za Paula a ich manželstvo je v krachu. Zistí, že je matkou citlivého malého chlapca (YVI Dachary-Le BeOne), že riadi mocnú nadnárodnú spoločnosť s cennými papiermi a že je majiteľkou rozprávkového bytu s romantickým výhľadom na Eiffelovu vežu. Stále však netuší, ako sa to všetko mohlo stať a ako k tomu všetkému došlo. Príbeh skúma Mariinu amnéziu až do momentu, keď si začne uvedomovať, akou bola kedysi slobodnou dievčinou, letiacou svetom s ľahkosťou motýľa, a akou ženou sa postupne po rokoch manželstva a materstva stala.
17.8. Únos / Kapringen (Dánsko, 2012, 99 min.)
r. Tobias Lindholm
„Veľká osobnosť súčasnej dánskej kinematografie prináša opäť strhujúci psychologický thriller s realisticky vykreslenou atmosférou s neuveriteľnou prácou s nehercami.” Únos je v poradí druhým celovečerným hraným filmom dánskeho scenáristu Tobiasa Lindholma, kde obsadzuje aj režisérsku stoličku. V dánskej kinematografii však nie je nováčikom. Ako talentovaný scenárista spolupracoval s režisérom Thomasom Vinterbergom na filmoch Submarino (2010) a Hon (2012), a pri tvorbe skvelej snímky z väzenského prostredia R (2011) sa delil o svoju debutujúcu režisérsku stoličku so skúseným dokumentaristom Michaelom Noerom. Tentoraz Lindholm ako jeden z najzaujímavejších mladých dánskych režisérov prináša realisticky vyrozprávaný príbeh mužskej posádky nákladnej lode, ktorú prepadnú somálski piráti v Indickom oceáne. Životy jednotlivých členov posádky sa náhle ocitajú v rukách Somálcov a stávajú sa len predmetom neľútostného vyjednávania pirátov s vládou, sídliacou v Kodani. Podobne ako jeho debut R, aj táto snímka sa vyznačuje dokumentárnou estetikou a klaustrofóbne budovanou atmosférou strachu a zvyšujúceho sa napätia. Film bol v roku 2012 nominovaný na cenu Grand Prix na MFF v Tokiu za najlepšiu réžiu.
20.8. Klip / Klip (Srbsko, 2012, 100 min.)
r. Maja Miloš
Celovečerný debut mladej srbskej režisérky sa stal víťazným filmom prestížneho MFF Rotterdam, kde porotu i publikum zaujal najmä silou a autentickosťou svojej výpovede. Príbeh šestnásťročnej Jasny, ktorá sa snaží definovať svoje miesto vo svete a dospieť stojí na úplnej hrane toho, čo o dnešných tínedžeroch naozaj chceme vedieť. Ich rodičia o to menej. Jasna je bezhlavo zamilovaná do o niečo staršieho macha Djoleho. Ich vzťah je však skôr ako na romantických prechádzkach založený na divokých žúroch plných drog, alkoholu, rozvášneného balkánskeho turbopopu, násilia a sexu, ktorý si detailne nakrúcajú na mobilné telefóny, tak ako vlastne celý svoj život. Maja Miloš sa pokúsila zachytiť svet dnešných dospievajúcich ich očami. Kladie si pri tom zásadnú otázku, a síce, kde je v našom pretechnizovanom svete miesto pre lásku a ako má vyzerať? Zároveň sa jej darí vykresliť zúfalstvo generácie Jasniných rodičov, ktorí si so sebou nesú nie len vojnové traumy, ale aj stratu ilúzií o svete, v ktorom žijú. Kontrast medzi svetom dospievajúcich a dospelých je vo filme veľmi intenzívny. Režisérka prenechala nakrúcanie časti filmu samotným „hercom" a ich mobilom, čím este viac podporila skvelé výkony len šestnásťročných nehercov.
24.8. – Labrador / Labrador (Dánsko, 2011, 73 min.)
r. Frederikke Aspöck
„Intímna dráma o zlomených medziľudských vzťahoch, odohrávajúca sa na opustenom ostrove.” Titul Labrador predstavuje hraný debut dánskej režisérky Frederikke Aspöck, ktorá už v roku 2004 získala cenu za najlepší krátky film v sekcii Cinefondation Short Film na prestížnom MFF v Cannes. Jej celovečerná prvotina predstavuje komornú drámu o chladných medziľudských vzťahoch uprostred nehostinnej chladnej krajiny. Rozpráva príbeh mladého páru, Stelly a Oskara, ktorý sa vydá na osamotený ostrov, kde žije Stellin otec so psom labradorom. A práve tento nehostinný a chladný ostrov ponúka ideálny priestor na doriešenie nedoriešených problémov a na vysvetlenie doposiaľ nevysvetleného. V spolupráci s kameramanom Magnusom N. Jonckem a jeho pochmúrne chladnými obrazmi vytvára režisérka pôsobivú umeleckú výpoveď o našich medziľudských vzťahoch, plných neporozumenia, chladu a trpkosti. Film získal v roku 2011 cenu Zlatá hviezda v kategórii najlepší hraný film na MFF Marrakech.
27.8. Vedľajšie účinky / Side Effects (USA, 2013, 106 min.)
r. Steven Soderbergh
Oscarový režisér Steven Soderbergh (Dannyho parťáci, Traffic – Nadvláda gangov), jeden z najoriginálnejších tvorcov súčasnosti, nakrútil pôsobivý thriller, po ktorého zhliadnutí sa pravdepodobne začnete vyhýbať lekárňam. Skvelo obsadený film totiž viac než farbisto líči, čo všetko môžu napáchať vedľajšie účinky piluliek, ktoré mali pôvodne pomôcť. Emily (Rooney Mara) a Martin Taylorovci (Channing Tatum) sú dokonalý a úspešný mladý pár, ktorý má všetko, na čo si spomenie. Potom si však Martin odsedí štyri roky v base za zneužívanie informácií v obchodnom styku a jeho život sa premení na peklo. Rovnako je na tom aj Emily, ktorá zostáva v relatívnom prepychu ich manhattanského bytu, ale po celý ten čas sa utápa v strašných depresiách. Keď sa nakoniec pokúsi o samovraždu, nastupuje na scénu psychiater Jonathan Banks (Jude Law). Pretože sa Emily zubami-nechtami bráni zvažovanej hospitalizácii, dohodnú sa na sérii terapeutických sedení a na užívaní antidepresív. Bez toho, že by to tušili, práve toto rozhodnutie obom zásadne zmení život. Vedľajšie účinky sú nielen poctivý thriller plný prekvapení a zvratov, ale zároveň je v nich citeľný reálny spodný prúd, ktorý varuje pred tým, čo sa deje okolo nás a my to ani nevnímame,“ hovorí režisér Steven Soderbergh. „Dúfame, že ľudia vyjdú zo sály a povedia si, že niečo také rozhodne nečakali. A že začnú trochu premýšľať nad škodlivým vplyvom farmaceutického priemyslu,“ dodáva producent Lorenzo Di Bonaventura.
31.8. Cinematik Warm up - 30 minút po polnoci / Zero Dark Thirty (USA, 2012, 157 min.)
r. Kathryn Bigelow
Režisérka Kathryn Bigelow, držiteľka Oscara za vojnový triler Smrť čaká všade, sa vracia k osvedčenému žánru a v špionážnom trileri Zero Dark Thirty sleduje desať rokov pátrania po vodcovi militantnej islamskej teroristickej organizácie al-Káida Usámovi bin-Ládinovi. Film komplexne odkrýva udalosti, ktoré postupne viedli k jeho konečnej likvidácii 2. mája 2011 špeciálnou jednotkou amerického námorníctva SEAL Team Six v Pakistane. V strede príbehu stojí agentka CIA, ktorá urputne a bez emócií pátra po najhľadanejšom zločincovi tej doby. Bez pátosu spracované skutočné udalosti, ktoré s napätím sledoval celý svet. Jeden z najlepších a najoceňovanejších amerických filmov minulého roka.