Slovenskej kinematografii sa v roku 2017 mimoriadne darilo a počet predaných lístkov výrazne prekročil jeden milión. V tomto prehľade sa ale vyhneme filmom, ktoré svojou témou, nasadením v multiplexoch a marketingom zaujali veľa návštevníkov kín a predstavíme si tie, ktoré boli často zaujímavejšie, ale oveľa nenápadnejšie. Tie, ktoré nás výnimočne reprezentovali v zahraničí na filmových festivaloch a prehliadkach. Rozpis najdiváckejších titulov nájdete TU. Celkovo najnavštevovanejšie filmy slovenských kín minulého roka nájdete TU.
KINEMAVIDEO4241.
Diera v hlave (recenzia filmu)
Aj keď antisemitizmus ani dnes zďaleka nie je vecou minulosti, na všeobecnom spoločenskom postavení Židov sa toho predsa len od holokaustu veľa zmenilo. Dá sa však to isté povedať aj o ich niekdajších spolutrpiteľoch z koncentračných táborov – Rómoch? Hoci sa rómske obete fašizmu nerátajú na milióny, desiatky neoznačených masových hrobov, kde spočívajú (kedysi živé) dôkazy tejto genocídy, svedčia o tom, že ich príkorie rozhodne nebolo opomenutia hodné. A predsa sa stále často opomína. Kto za to môže?
KINEMAVIDEO4215.
Piata loď (recenzia filmu)
Ak sa radi necháte domácou filmovou tvorbou príjemne prekvapovať, Piata loď je pre vás ako stvorená. A určite vás neurazí ani v prípade, ak sa počítate medzi fanúšikov jej rovnomennej knižnej predlohy od Moniky Kompaníkovej (cena Anasoft litera 2011). Hoci vo výsledku sa, hádam, kniha a film predsa len vydali každá trochu iným smerom...
KINEMAVIDEO4322.
Špina (recenzia filmu)
Špina je príbehom dospievajúcej sedemnásťročnej Leny, ktorá je na vrchole puberty. Rebeluje proti rodičom, zažíva svoje prvé zamilovanie i tajné nočné dobrodružstvá. Jej svet plný snov však naruší znásilnenie zo strany učiteľa, do ktorého sú platonicky zamilované všetky dievčatá. Jej pocity viny, hanby a strachu, že jej nikto neuverí ju dovedú až k pokusu o samovraždu. Lenina rodina je v šoku a ona sama sa ocitá na psychiatrii.
KINEMAVIDEO4317.
Out (recenzia filmu)
Film Out toto zadanie vlastne dokonale napĺňa. Režisér sa v ňom inšpiruje reálnymi nešvármi chudobného východoslovenského regiónu, z ktorého aj sám pochádza. No svojmu hrdinovi dáva druhú šancu v ďalekej krajine, kam ho, zdá sa, život zavial celkom náhodne. Alebo že by do Litvy dorazil práve preto, aby tu konečne naplnil svoj pravý osud..?
KINEMAVIDEO4348.
Nina (recenzia filmu)
Do kín dorazil aj nový film Juraja Lehotského a Mareka Leščáka Nina, ktorý si odniesol pomerne slušné ohlasy z festivalov v Karlových Varoch a v Toronte. Je nasadený aj v multiplexoch, čo pri artových slovenských filmoch, nie je ešte štandard. Naraziť na neho majú teda možnosť aj bežní diváci, ktorí do filmových klubov a jednosáloviek nechodia. Všetko by to mohlo pomôcť návštevnosti, rovnako, ako pri iných slovenských tituloch tento rok, ktoré mali multiplexové programovanie.
Ťažká duša (recenzia filmu)
Renomovaný dokumentarista Marek Šulík spoločne s etnomuzikologičkou Janou Belišovou zbierali materiál pre film Ťažká duša od roku 2014. V ňom sa venujú rómskym žalostným piesňam rovnako, ako sa venujú aj ich interpretom, našim mladým a starším spoluobčanom žijúcich v rómskych osadách. S námetom im dopomohla aj pedagogička, dlhodobo sa venujúca sa rómskej problematike, Zuzana Mojžišová z Vysokej školy múzických umení v Bratislave.
KINEMAVIDEO4443.
Vábenie výšok (recenzia filmu)
Ivan Gálfy zosobňuje jednu z najväčších osobností slovenského horolezectva a svoj vlastný dokument si dozaista zaslúžil. Navyše v autorstve toho najpovolanejšieho – dokumentaristu a cestovateľa Pavla Barabáša. Na pozadí prelomových expedícií sa náš známy filmár rozhodol vykresliť portrét hlavného aktéra výstupov na najvyššie hory sveta.
KINEMAVIDEO4096.
Hotel Sunrise (viac o filme)
Hotel Úsvit sa odohráva v Čiernej nad Tisou – kedysi „Zlatej brány socializmu“, dnes v bráne do temných vôd východnej Európy. Režisérka Mária Rumanová sleduje na pozadí letargie rozpadnutej železničnej prekládky na slovensko-ukrajinských hraniciach príbeh štyroch ľudí, ktorí sa pokúšajú prekročiť bludný kruh periférnej stagnácie a bezútešných životov. Sú vyzbrojení len vlastnou túžbou po šťastí. Ale tá nezaručuje ani úspech, ani správnosť ich rozhodnutí. Protagonisti filmu si vytvárajú vlastné cestičky ako v nepriaznivom systéme fungovať – často na hranici zákona či logiky bežného človeka.
Atlantída, 2003 (viac o filme)
Film študenta Vysokej školy múzických umení Michala Blaška rozpráva príbeh mladého ukrajinského páru. Martin a Denisija snívajú o tom, že sa dostanú do Nemecka. Do krajiny, kde nikde neboli, do krajiny, kde sa však žije ako v rozprávke. Napovedajú tomu aj články v nemeckom magazíne, ktorý si Denisa s radosťou číta v starom aute, kým Martin šoféruje so svojim tajomstvom medzi výmoľmi na ceste k hraniciam. Plazia sa v lesoch, spia skrývajúc sa v aute, až sa im napokon podarí ilegálne prejsť cez „zelené hranice“ z Ukrajiny na Slovensko. Sen je už na dosah. Je však rok 2003, štyri roky pred vstupom Slovenska do Schengenu...
Varga (recenzia filmu)
Portrétovanie známej osobnosti politického či kultúrneho života patrí už akosi k pravidelnej súčasti dnešného spektra dokumentárneho filmu. V priebehu posledných mesiacov či roka sa do slovenských kín dostali viaceré snímky venujúce sa tej ktorej osobnosti a ktoré by sme formálne mohli na prvý