Filmová škola – Francúzsky poetický realizmus - Jean Renoir, Marcel Carné |
Osudovosť, existencializmus, pesimizmus, tragika, nostalgia, romantika i poetika. To sú kľúčové parametre umeleckého ...
Osudovosť, existencializmus, pesimizmus, tragika, nostalgia, romantika i poetika. To sú kľúčové parametre umeleckého smeru, ktorý prevládal vo francúzskej kinematografii v druhej polovici 30tych rokov. Poetický realizmus priniesol v medzivojnovom období melodramatické príbehy s romantickou aj kriminálnou rovinou a akousi nostalgiou za zlatými časmi. Nechýbala presakujúca existenciálna nálada a nezvratný osud osamelého hrdinu z periférie spoločnosti (tulák, robotník, vojnový zbeh, drobný kriminálnik, gangster). Slovom, tento smer sledoval realistické príbehy obyčajných ľudí poetickou optikou. Postavy tu radi rozmýšľajú nad zmyslom života, spomínajú na staré dobré časy, snívajú o tých lepších a hľadajú východisko z nepriaznivej situácie. Dialógy sú veľmi básnické, konce však tragické. Popredným hereckým predstaviteľom bol charizmatický Jean Gabin, ktorý vďaka tragickým postavám spoločenských vydedencov neskôr zažiaril aj vo viacerých francúzskych filmoch noir. Svojou romantickou drsnosťou je považovaný za predchodcu Humphreyho Bogarta. Priekopníkmi tohto smeru boli filmári Julien Duvivier, Jean Renoir a režisérsko-scenáristická dvojica Marcel Carné – Jacques Prévert. Kľúčové tituly: Pépé le Moko (1937) Hôtel du Nord (1938) Nábrežie hmiel (Le Quai des brumes, 1938) Človek beštia (La Bête humaine, 1938) Deň začína (Le Jour se lève, 1939)
Ďalšie časti našej filmovej školy: Filmová škola: Michael Bay a jeho hrdinský „spin shot“ Filmová škola: strihové prechody, zatmievačky, stieračky, prelínačky Filmová škola: MacGuffin - kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad Filmová škola: Prvý film na svete? Rok 1888 alebo 1895? Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction? Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme? Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt Filmová škola – obľúbený uhol z kufra: Trunk Shot Filmová škola – Nemecký expresionizmus, hra svetla a tmy Filmová škola – Zlatá éra americkej gangsterky Filmová škola o záchranách v poslednej sekunde – Deus ex machina |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Od dnes je možné hlasovať v diváckom hlasovaní národných filmových cien Slnko v si
- Mimoriadny britský seriál Adolescence je postavený na dôležitej téme a jednozábero
- Vertigo 95: Urobte niečo pre seba a pozrite si britský seriál Adolescent a dánsky
- Podporte svoj festival Cinematik % z daní a získajte 50% zľavu na akreditácie. Čak
- Začína sa 12. ročník Visegrad Film Forum a filmárskej obci ponúkne nezabudnuteľné
- Soundtrack vášho detstva: Vince DiCola o tvorbe hudby k filmom a videohrám
- Príbeh služobníčky končí svoju cestu: Posledná séria seriálu oceneného cenou Emmy
- Hollywoodsky herec Bill Skarsgård príde do Prahy uviesť triler V pasci / Lock
- Vo veku 90 rokov nás opustil význámný slovenský herec Štefan Kvietik
- Film Černák si v kinách pozrelo už viac ako 400.000 divákov