Stroon pri vytváraní hudby pre film Let domov pracoval s dobovými zvukmi |
Autorom hudby vo výnimočnom dokumente Let domov je Dalibor Kocián alias Stroon. Oceňovaný multiinštrumentalista ...
Autorom hudby vo výnimočnom dokumente LET DOMOV je Dalibor Kocián alias STROON. Oceňovaný multiinštrumentalista a producent, ktorý na slovenskej hudobnej scéne pôsobí viac ako dekádu, prekračuje hudobné žánre rôznymi smermi. Tentokrát spolupracoval s českými filmármi – režisérom Tomášom Bojarom a strihačom Šimonom Špidlom. Ako sám povedal, v rámci audiovízie šlo o ideálnu spoluprácu. Okrem iného pracoval aj s flautami a tubami z prvej scény filmu, ktorou je rozcvičovanie sa vojenskej kapely; všetko ale v „Stroonovskom“ duchu. Silný príbeh československých letcov RAF Františka Fajtla a Filipa Jánského, ktorí sa po obsadení Československa pridali k zahraničnému odboju, prináša od 27. októbra 2022 do slovenských kín spoločnosť Filmtopia. „Práca na hudbe pre film LET DOMOV bol proces, ktorý bol pre mňa neskutočne napĺňajúci a dával mi všetku slobodu, ktorú autor potrebuje. O tom svedčí aj fakt, že množstvo vytvorenej muziky by vystačilo takmer aj na dva filmy. Režisér Tomáš Bojar uviedol už v prvej explikácii k filmu svoju jasnú predstavu o hudbe. Tá by mala pozostávať takmer výlučne zo zvukov nachádzajúcich sa v použitých dobových záberoch,“ povedal Stroon o spolupráci na filme LET DOMOV, ktorý vošiel do českých kín pod názvom GOOD OLD CZECHS. Režisér Tomáš Bojar a strihač Šimon Špidla vnímali ako zásadné zvuky pre kompozíciu hudby flauty a tuby z prvej scény filmu, ktorou je rozcvičovania sa vojenskej kapely. „Keďže určitým „podpseudonymom“ mojej umeleckej entity je okrem Stroona aj „Plochár“, využil som na prácu s týmito zvukmi práve moju záľubu v ambientných plochách. Aj jednoduchý tón flauty a tuby, obohatený o praskot, šum a zrno z archívnej zvukovej stopy sa dá vnímať ako plocha, ktorá poskytuje priestor vytvárať scénickú hudbu pre film. A práve takéto vnímanie zvuku som pri tvorbe hudby využil,“ priblížil tvorivý proces Stroon.
Okrem spomínaného podkladu použil hudobník aj sample mužských vokálov a sláčikových nástrojov, tentokrát ale ako farby a nie ako sólové nástroje. „K tomu som pridal kick a jemné syntetizátory ako ďalšie vrstvy. V niektorých momentoch sú pôvodné zvuky flauty a tuby len „pitchshifnuté“ (je zmenená ich výška tónu), v iných momentoch vytvárajú akordy a harmónie, alebo sú efektované a je ich ťažšie rozpoznať. Takto som pristupoval aj k ostatným zvukom, ktoré Tomáš so Šimonom navrhovali – sample z orientu, zvuk kaťuše, bubon légií, ale aj idea zaranžovania Ktož jsú boží bojovníci v „Stroonovskom“ duchu,“ doplnil. Spoločnou ideou ostávalo z daných zvukov vytvoriť novú hudbu, sprevádzať diváka dejom filmu a nerušene umocňovať jeho prežívanie. Stroon je pulzujúcim elementom na slovenskej hudobnej scéne už viac než dekádu. Nie len vďaka vibrafónu, ktorý je jeho hlavným nástrojom, ale tiež vďaka škále projektov a spoluprác, do ktorých vkladá svoj rukopis. Zasnenosť, kontemplácia, snaha o beztiažnosť, konceptualita – také sú idey v jeho hudbe. Modalita, rytmické štruktúry, minimalizmus, skreslenie, synthové plochy a protomelodika – to všetko je zas jeho hudba sama. Jeho hrania naživo, ale i produkcie sú špecificky vytvárané podľa miesta, času, obecenstva i daného projektu, čoho výsledkom je zmes elektro-akustických kompozícií, ktoré majú snahu objavovať nové horizonty a sprostredkovať imerzivný zážitok. Unikátny dokumentárny film českého režiséra Tomáša Bojara LET DOMOV tvoria výlučne vzácne dobové zábery a obohacuje ho jedinečné spracovanie, obrazy udalostí, ktoré sa nikdy nemali stať. Skutočný príbeh prežíva publikum cez rozprávanie dvoch vojnových letcov Františka Fajtla a Filipa Jánského (vlastným menom Richard Husmann), ktorí po tom, ako nacisti obsadili Československo, utiekli z okupovanej vlasti, aby mohli za ňu bojovať. Z Nemecka do Poľska, cez Francúzsko, boje o Britániu, do Sovietskeho Zväzu, na Slovensko a späť do oslobodenej Prahy. Odmietli ustupovať zlu a pritom sa modlili, „aby tá hnusná, svinská vojna skončila“. Fajtl (20. 8. 1912 – 4. 10. 2006) a Jánský (4. 9. 1922 – 29. 7. 1987), každý po svojom, hovoria aj o veľkých drámach na oblohe, aj o tých malých, niekedy zdanlivo banálnych, ale nemenej dôležitých „drámach“ na zemi. To, ako zobrazujú vojnou zasiahnutú Európu, je veľmi autentické, zrozumiteľné a stále aktuálne. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Prekvapte netradičným filmovým darčekom. Máme pre vás tipy. Podcast Vertigo
- Vlny Jiřího Mádla videl v Česku a na Slovensku 1 milión divákov. V Česku 825 882 ľ
- Netflix a Max tipy - Cien Años de Soledad, Jamie Foxx: What Had Happened Was.
- Mufasa: Levi kráľ prináša posolstvo pevnej rodiny
- V školách vládne ticho a učitelia čelia trpkej výzve: Nerob vlny
- Hororová legenda pokračuje. 28 rokov po zúrivej nákaze prichádza ďalšia vlna strac
- Filmové Tour - Večer najlepších filmov a seriálov roka 2024 s Petrom Konečným
- Na televízne obrazovky počas Vianoc zavíta Perinbaba, Popolvár, Pacho aj ďalšie kl
- Rok 2025 prináša na SkyShowtime nové seriály, pôvodnú originálnu tvorbu a najnovši
- SkyShowtime odhalila prvú ukážku novej pôvodnej série o legendárnom brankárovi Pet