10. ročník Visegrad Film Forum ponúkol vhľad do zákulisia svetového filmu |
Visegrad Film Forum sa po štyroch rokoch konal opäť aj v priestoroch Filmovej a televíznej fakulty VŠMU v Bratislave...
Visegrad Film Forum sa po štyroch rokoch konal opäť aj v priestoroch Filmovej a televíznej fakulty VŠMU v Bratislave. Medzi 15. - 18. marcom sa na pôde školy a novozrekonštruovanej Slovenskej národnej galérie odohralo množstvo zaujímavých projekcií nasledovaných diskusiami a nechýbali ani masterclassy svetovo uznávaných mien z filmovej brandže. Okrem obohatenia si znalostí o práci v rôznych filmárskych oblastiach si študenti utužili vzťahy s partnerskými školami, ktoré tento rok zavítali až z piatich krajín (Slovinsko, Česká republika, Litva, Poľsko, Maďarsko). Nabitý program dopĺňal bohatý žánrový rozsah projekcií súbežne prebiehajúceho Medzinárodného filmového festivalu FEBIOFEST Bratislava. Aký dôležitý je dobrý výber hercov Festival v stredu oficiálne otvoril film Pamfir (2022) a následne prebehla diskusia s režisérom Dmytrom Sukholytkyy-Sobchukom, ktorý bol nominovaný na filmové ocenenie Európsky objav roka 2022. Ďalší deň pokračovalo Visegrad Film Forum masterclassom s režisérom, v rámci ktorého sa Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk sústredil na zdôraznenie zvláštností filmových postáv a dôležitosť dôsledného castingu. „Už keď som študoval filmovú fakultu na Ukrajine, bolo pre mňa nesmierne inšpirujúce, keď nás navštívil niekto z filmového priemyslu a zaujímavým spôsobom nám porozprával o svojej práci. Takáto príležitosť sa nám ale nenaskytla príliš často. Toto podujatie [VFF] je skvelé najmä preto, lebo študentom ukazuje, že film nie je čosi vzdialené, že ho sami majú na dosah. Možno je to trocha zromantizovaný pohľad, ale rozhodne by to tak malo byť. Tu [na FTF VŠMU] dochádza k interakcii medzi ľuďmi, ktorí na svoju filmársku dráhu ešte len nastupujú a tými, ktorí už sú vo svete filmu etablovaní, hoci sami začínali len nedávno. Osobne považujem tento dialóg medzi začínajúcimi a skúsenými filmármi za veľmi potrebný.“ hovorí režisér. Z Berlína priamo do Bratislavy Štvrtkový program ponúkol stretnutie s iránskou filmárkou Sepideh Farsi. Masterclass s názvom "The Siren - využitie nových možností animácie na rozprávanie presvedčivého protivojnového príbehu" nadväzoval na jej najnovší animovaný film The Siren (2023), ktorý pred návštevou Bratislavy uviedla na Berlinale v sekcii Panorama. Sepideh Farsi viedla diskusiu o tom, ako pracovať s animáciou v rámci prezentovania náročných myšlienok a emócií originálnym spôsobom. Sepideh Farsi využila svoje skúsenosti ako filmárka, dokumentaristka ako aj animátorka, aby zdieľala vlastné dojmy z tvorivého procesu a výhod animácie. Celkovo poskytla cenné informácie pre všetkých, ktorí sa zaujímajú o animáciu, príbehové rozprávanie a o silu filmu pri dosahovaní zmien. Práca s obrazmi, ktoré majú slúžiť filmu Štvrtkový program uzatvorilo premietanie najnovšieho filmu Romana Polanského, Dôstojník a špión (2019). V kine sa následne konala diskusia s kameramanom Pawlom Edelmanom, víťazom Oscara v kategórii najlepšia kamera za film Pianista (2002). Edelman pokračoval na ďalší deň aj masterclassom kde zdieľal svoje skúsenosti s prácou za kamerou a ukázal, ako dokáže vytvárať vizuálne silné obrazy, ktoré posilňujú príbeh a emócie filmu. Ako na nezávislú tvorbu vo svete produkcie? Skúsený producent Jim Stark známy najmä svojou dlhoročnou spoluprácou s nezávislým režisérom Jimom Jarmuschom, odprezentoval v piatok masterclass “Úloha producenta v nezávislom filme”. Hovoril o dôležitosti producenta nielen pri vývoji filmu ale aj o svojich skúsenostiach pri produkovaní titulu nominovaného na Oscara za najlepší film Trojuholník smútku (2022). Hollywoodsky zvuk V piatok večer viedla dvojica hostí, Mark Ulano a Patrushkha Mierzwa po odpremietaní Od súmraku do úsvitu (1996), diskusiu ohľadom zvuku na tejto multižánrovej snímke. V sobotu prebiehal masterclass, kde Ulano a Mierzwa diskutovali o rôznych aspektoch zvukového dizajnu, vrátane dôležitosti výberu správnych mikrofónov, k vytvoreniu súdržnej a pohlcujúcej zvukovej krajiny, ktorá zlepšuje príbeh odohrávajúci sa na obrazovke. Dvojica tiež zdieľala niektoré zo svojich skúseností pri práci na niektorých z ich najslávnejších projektov, vrátane Titanicu (1997), Nehanebných Bastardov (2009) a Vtedy v Hollywoode (2019).
O sile dokumentu Posledným sobotňajším programom bol masterclass Vitalija Manskeho, ktorého posledný dokumentárny film, Východný front (2023), čo spolurežíroval s ukrajinským tvorcom Yevhenom Titarenkom, uzatvoril tohtoročný Visegrad Film Forum. Manskij sa zameral na tému “reality cinema”, vysvetlil ako využiť dokumentárny film ako nástroj na vyjadrenie a presadenie spoločenských a politických tém. Manskij ukázal, že dokumentárny film nie je len pasívne zachytávanie reality, ale že dokáže aktívne ovplyvniť spoločenské zmeny a informovať divákov. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Otázka budúcnosti, Dahomey, Gladiátor 2, Hranica prežitia. Podcast Vertigo
- Skylink uvádza filmovú sériu Paris Has Fallen a premiéru nového seriálu Pád Paríža
- Kiná sa o mesiac ponoria do bojov v Stredozemi – na plátna príde Pán prsteňov: Voj
- Krehkosť a intimita Ženy z...
- Slovenská kultúrna pochodeň sa rozhorí na výročie Nežnej revolúcie. Z Humenného po
- Na Disney+ prichádza nový pôvodný dramatický seriál Raj
- Do kín mieri drsná komédia Na plech v réžii rapera Řezníka
- Kino Lumiere uvedie v cykle Music & Film kultový film Zamatová extáza / Velvet Gol
- Na DAFilms.sk si môžete pozrieť tri filmy Agnieszky Holland, ktorá je spätá s praž
- Film o československej architektúre a jej tvorcoch príde do kín už v októbri - Arc