RODINNÝ POKLAD

RODINNÝ POKLAD

7.5

Filmová recenzia



Nie je obzvlášť výnimočné, že počas roka štúdiá vyprodukujú tematicky príbuzné filmové „dvojičky“. Názorný trend si môžu napríklad všimnúť aj slovenskí diváci, a to v prípade dvojice pripravovaných filmov o známom krasokorčuliarovi pod totožným názvom Nepela. O niečo menej kuriózny príklad sa v súčasnosti objavil aj za hranicami, a to pri tituloch tematizujúcich odkaz druhej svetovej vojny a motív hľadania vlastných koreňov.

Snímka s hviezdnym obsadením s Jessem Eisenbergom a Kieranom Culkinom Skutočná bolesť totiž prichádza do kín v podobnom čase ako nemecko-francúzska road movie Rodinný poklad. Novinka rodenej Berlínčanky Julie von Heinz tak pripomína, že aj v roku 2025 nie je na škodu sa obzrieť cez plece a bilancovať. Či už mikrooptikou hľadania vlastnej identity alebo putovania po mínovom poli národných krívd a bôľov.

Trpkokomický road movie naprieč stigmatizovaným Poľskom

Rodená New Yorčanka s poľskými koreňmi Ruth sa stretáva vo Varšave so svojim otcom Edekom, ktorý mladícke roky prežil v predvojnovej Lodži. Rodinka Rothwaxovcov dala zbohom hektickým uliciam „Veľkého jablka“, aby spojila sily na rodinnom tripe naprieč postsocialistickým Poľskom roku 1989. Idylický a cnostný nápad kráčať v rodinných stopách takmer instantne naráža na osobnostnú výbavu dvojice protagonistov a odkaz katastrofy holokaustu a nacistických vojnových zločinov.

Novinárka Ruth dychtí po odkrytí vlastnej rodinnej histórie, a napriek neznalosti jazyka a špecifík poľskej spoločnosti sa hlava nehlava púšťa do situácií, v ktorých by bežný človek zaradil zvyčajne spiatočku. Ruth ženie vpred odkrytie zahmlenej minulosti, o ktorej jej otec mlčí a má na to pádne dôvody. Snímka tak dramaturgicky a tematicky graduje a smeruje do ohniska katastrofy, a to bývalého tábora smrti v Osvienčime.

Rodinný poklad

Hľadanie identity verzus hľadanie rodinného šťastia

Režisérka s tematikou stratenej histórie pracuje vkusne a systematicky. Samotná Ruth tak síce oprašuje svoje korene a až fanaticky sa chce vcítiť do kože vlastných predkov (tetovanie čísel), no zároveň bojuje s akousi všeobjímajúcou pohlcujúcou frustráciou. Von Heinz tak hľadanie rodinnej predhistórie síce pretavila do primárneho motívu filmu, ale zároveň slúži ako vcelku dôvtipný nástroj na prekreslenie vedľajšej tematickej linky. V nej hrdinka tápe a pohybuje sa v kruhu toxických míľnikov ako sebadeštruktívne sklony, nezdravé well-being trendy či do extrémov vystrelený kult tela.

Rodinný poklad

Ruth je tak vnútorne rozorvanou postavou, ktorá hľadá odpovede a jej frustrácia vrie priamo úmerne s nárastom excentrického svetáctva jej otca. Práve Edek je druhou kľúčovou polovicou rovnice filmu. Zatiaľ čo na jednej strane je Ruth zviazaná vnútornými démonmi a krivdami a hľadanie odpovedí je pre ňu akýmsi symbolickým kľúčom k psychickej rovnováhe, Edek je až groteskným protikladom svojej dcéry. Na prvý pohľad flegmatický preživší holokaustu bôle minulosti hodil za hlavu, no vo finále ich tlmí len osobitým šviháctvom či rozšafnou bezstarostnosťou.

Rodinný poklad načína viacero dôležitých tém a jatrí rany na viacerých frontoch, čo je paradoxne jeho plusom aj mínusom. Von Heinz tak rozohrá viacero dejových liniek a nie každú čaká uspokojivý dramaturgický oblúk. Filmu obzvlášť sedí hrabanie sa v skriniach plných kostlivcov a otváranie čiernych kapitol Poľska ako arizácia, vysťahovanie Židov a habanie ich majetku. Snímka tak sama o sebe rieši už v elementárnych základoch veľmi silnú problematiku a neprospieva jej umelá dramatizácia či klasické filmové postupy, ktorými sa tradične destilujú emócie.

Rodinný poklad

Režisérka tak priniesla na strieborné plátna film inšpirovaný skutočnými udalosťami, ktorý si posvietil na biele miesta kolektívnej povojnovej pamäte. Občas síce dramaturgicky zakopne, no v prvom pláne rieši problematickú hranicu viny a trestu a kladie otázku, či je historická pamäť len bezpohlvný termín alebo kľúčový, nástroj osvety a v neposlednom rade aj vlastnej psychohygieny.


Treasure (Nemecko / Francúzsko / Poľsko / Belgicko / Maďarsko / USA, 2024, 112 min.)
Réžia: Julia von Heniz. Scenár: Julia von Heinz, John Quester. Hrajú: Lena Dunham, Stephen Fry, Zbigniew Zamachowski ...


autor Pavel Knapko 2.2.2025
7.5
RODINNÝ POKLAD
+ dôležitá téma
+ zaujímavý trpkokomický pohľad na tragické obdobie dejín
+ chémia medzi dcérou a otcom
+ sofistikovaná práca s ťažkou témou
+ gradácia a jasný cieľ cesty
+ otvorenie čiernych kapitol histórie
+ herecký výkon hlavných hrdinov na čele so Stephenom Fryom
- niektorým divákom môže vadiť určité tápanie hrdinov v čase a priestore
- dramaturgické postupy, ktoré by fungovali skôr v hollywoodskej produkcii
- nerozvinutie niektorých tém
- hraničná práca s pátosom
Kinema
7.5
Metascore
4.4
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žner: Komédia/Dráma
Minutáž˝: 112 min
Krajina: Nemecko Francúzsko
Rok výroby: 2023

Premiéra:
Premiéra SK: 16.1.2025
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
4.4
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žáner: Komédia/Dráma
Minutáż˝: 112 min
Krajina: Nemecko Francúzsko
Rok výroby: 2023

Premiéra:
Premiéra SK: 16.1.2025
0 z 10
0 z 10
4 z 10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 8395
02 |
návšt. 6734
03 |
návšt. 5660
04 |
návšt. 5785
05 |
návšt. 4179
06 |
návšt. 3681
07 |
návšt. 3660
08 |
návšt. 3079
09 |
návšt. 2092
10 |
návšt. 1898
REBRÍČEK US
01 |
$12,0 mil.
02 |
$8,7 mil.
03 |
$8,0 mil.
04 |
$5,5 mil.
05 |
$4,3 mil.
06 |
$3,4 mil.
07 |
$3,4 mil.
08 |
$3,1 mil.
09 |
$3,0 mil.
10 |
$2,9 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.