Čo je na Chudiatku natoľko výnimočné, že si zaslúži byť nominované v 11 oscarových kategóriách? |
Kto by to bol povedal, že o tohtoročného Oscara v hlavnej kategórii zabojujú až dve silne feministické ...
Kto by to bol povedal, že o tohtoročného Oscara v hlavnej kategórii zabojujú až dve silne feministické snímky, pričom v jednej z nich bude hlavnou postavou samotná Barbie a v tej druhej žena rozumovo na úrovni batoľaťa. Režisér Yorgos Lanthimos (Homár, Zabitie posvätného jeleňa, Favoritka), pre niektorých známy ako predstaviteľ gréckej divnej vlny, nám opäť nebojácne a bez akýchkoľvek zábran, odhaľuje časť zo svojho bizarného a tvorivého ja. Hoci jeho najnovšiemu počinu Chudiatko (2023) nemožno uprieť poriadnu dávku bláznivosti a provokácie, i tak ide, v porovnaní s režisérovou ranou tvorbou, o pomerne divácky kúsok a z obsahovej stránky aj o celkom najčitateľnejší. Kreatívny tvorca pochádzajúci z Atén, krok po krôčiku smeruje k hollywoodskemu štýlu, ale našťastie veľmi nenáhlivým tempom a spôsobom, v ktorom si udržiava svoj jasný rukopis. Čo je na Chudiatku natoľko výnimočné, až mala Akadémia pocit, že si zaslúži byť nominované v 11 kategóriách? V prvom rade ide o výkon Emmy Stone, ktorý je skutočne dych berúci. Je pomerne veľká šanca, že si 35-ročná arizonská rodáčka s mačacími očami už v marci k Zlatému glóbusu a oceneniu BAFTA prihodí aj oscarového plešivca. Skutočne neviem, ktorá iná herečka by dokázala tak výstižne zahrať mnohotvárnosť a dramatický vývoj Belly Baxter. Od detskej otvorenosti, nespútanej mysle, ktorú ešte nekrešú žiadne spoločenské limity, cez ženu, v ktorej sa prebúdza sexualita a zmyselnosť, až po akési záverečné uzemnenie.
Emmou to však rozhodne nekončí a hlavnému mužskému hereckému triu v zostave Mark Ruffalo, Willem Dafoe a Ramy Youssef prakticky tiež nie je čo vytknúť. Samotný Ruffalo spočiatku pochyboval, či je vhodný k stvárneniu zhýralého právnika Duncana, ale režisér ho s pobavením vyviedol z jeho neistoty tým, že mu jednoducho povedal: „Toto si predsa ty.“ Na Willemovi zas možno okrem výborného herectva obdivovať aj maskérsku prácu. Zmrzačená tvár šialeného vedca à la Frankensteina si vyžadovala šesť hodín maskérskych prác denne. Kostýmová návrhárka Holly Waddington (seriál The Great) odvádza fantastickú prácu premyslenú do najmenších detailov. Všimli ste si, ako sa odev Belly vplyvom času mení a svojou štruktúrou, farbou či zvolenou látkou determinuje jej ďalšiu premenu? Šaty s volánmi ako pre bábiky nahrádza latexový plášť či riasená blúzka, svojimi tvarmi pripomínajúca ženské genitálie a v závere menej odhalené kostýmy, ladené do tmavých farieb, evokujú jej dozretie. Napriek dominujúcemu viktoriánskemu štýlu, pre ktorý je typické vrstvenie a široké rukávy, nezabúdajme na to, že sa stále nachádzame v divokom svete Lanthimosa, takže v modeloch nájdeme patričný surrealizmus a stretneme sa aj netypickými materiálmi ako plast či latex. Iba 29-ročný skladateľ Jerskin Fendrix (Joscelin Dent-Pooley) prekračuje akékoľvek hranice konformity a je dokonalou súčasťou Yorgosovej bizarnej skladačky. Vo svojej hudbe odráža samotný príbeh – zatiaľ čo raz z nej sála hravosť a roztomilosť, inokedy v divákovi vyvoláva skôr pocity trápnosti, až stavy silného znepokojenia. Z veľkej časti využíva drevené dychové nástroje, ktoré výstižne vyzdvihujú emocionálnu zraniteľnosť postáv. Výsledný soundtrack je pulzujúci, strašidelný a súčasne zvláštnym spôsobom nesmierne zábavný. Kameraman Robbie Ryan, ktorý nakrútil takmer všetky posledné filmy britského velikána Kena Loacha (The Old Oak, Jimmy's Hall) a na konte má niekoľko ďalších výnimočných festivalových titulov (Fish Tank, American Honey...) pracoval s Yorgosom Lanthimosom po prvýkrát už na Favoritke, za ktorú si vyslúžil oscarovú nomináciu. Jeho práca s kamerou je rovnako experimentálna a kreatívna ako zvyšné zložky filmu. Kľúčové momenty sledujeme často cez širokouhlý objektív Fisheye (tzv. rybie oko). Chudiatko je potrebné vidieť opakovane. Nie kvôli komplikovanosti príbehu, ale pre jej vypiplanosť na každom fronte. Snáď jedinú výhradu mám k minutáži, ktorá by sa dala jemne okresať a to práve o zopár sexuálnych scén, ktoré sa chvíľami už zbytočne (i v samotnej myšlienke) opakujú. Každopádne, nechať si v kinách ujsť tento bizarný, hravý, vtipný a nesmierne nápaditý film, by bol prehrešok. Na Chudiatko totiž tak skoro nezabudnete. Hodnotenie: 9/10
Plusy: - už tradične unikátna réžia (odporúčam aj režisérovu ranú tvorbu) - dych berúci výkon Emmy Stone, ktorému sekunduje rovnako výborné mužské herecké trio (Mark Ruffalo, Willem Dafoe, Ramy Youssef) - mnohovstevnosť hlavnej postavy a jej vierohodný vývoj - úchvatná výprava a do detailov premyslené kostýmy, ktoré sa súbežne s vývojom hlavnej hrdinky menia v čase a kopírujú jej aktuálnu životnú etapu - kreatívna kamera - originálny soundtrack, ktorý je ďalšou dokonalou časťou režisérovej bizarnej skladačky - tematické presahy
Mínusy: - minutáži by pristalo jemné okresanie - početné sexuálne scény sa v myšlienkach, ktoré prezentujú, po čase opakujú |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Padla klapka ďalšieho filmu o Nepelovi. Jeden vzniká v českej a jeden v slovenskej
- Novinky zo streamu: The Pit, Ad Vitam, American Primeval, Asura, On Call, Subteran
- Nosferatu v kinách a Nečakajte príliš veľa od konca sveta na Maxe. Podcast Vertigo
- Aké to je byť single ženou v tridsiatke? Do kín vstupuje dráma Nikto má nemá rád s
- SCANDI sa ponesie v znamení príbehov o politickú moc
- Keď život chutí je fantastický animák. Po slovenskej premiére na Cinematiku prichá
- Do kín prichádza nemecká tragikomédia Rodinný poklad / Treasure
- Film Nightbitch od štúdia Searchlight Pictures bude mať premiéru 24. januára exklu
- Nicole Kidman v novom traileri filmu Babygirl. Do kín príde film už 23. januára 20
- SkyShowtime dnes zverejnila nový oficiálny trailer a dátum premiéry politického tr