ĎALŠÍCH DESAť MINÚT II

ĎALŠÍCH DESAť MINÚT II

6.0

Filmová recenzia



Po niekoľkých mesiacoch na slovenské klubové plátna dorazila druhá časť projektu Ďalších desať minút (Ten Minutes Older), ktorý postavil pred pätnástich významných režisérov zaujímavú úlohu: vyjadriť sa na priestore desiatich minút k téme "čas". Tvorcovia nemali žiadne iné obmedzenia, a tak je výsledná filmová mozaika naozaj pestrá.

Do distribúcie sa antológia dostala v dvoch častiach nazvaných "The Trumpet" (Trúbka) a "The Cello" (Violončelo). Kým v prvej "dávke" dominovali kultoví tvorcovia alternatívneho filmu ako Aki Kaurismäki, Jim Jarmusch alebo Wim Wenders, Violončelo prináša viaceré mená zo staršej generácie: Bernardo Bertolucci, Jiří Menzel či Jean-Luc Godard.

Snímka má rovnaké klady aj zápory ako každá antológia poviedok - za bohatstvo nápadov a pohľadov na tému platí veľkou nevyrovnanosťou. Netvrdím pritom, že by niektorý z režisérov prácu odflákol - to sa pri všetkej sebadôvere neodvážim posudzovať - skôr si neviem predstaviť diváka, ktorý by bol natoľko vnímavý a otvorený, že by v pohode vstrebal pomerne rýchly sled mimoriadne rôznorodých vnemov. Myslím si, že každý si podľa svojho temperamentu a nálady nájde svoje "hrozienka vo vianočke".

Ďalších desať minút II Ďalších desať minút II Ďalších desať minút II

Film otvára poviedka Bernarda Bertolucciho o "ilegálnom prisťahovalcovi", ktorý sa zatúľa pri hľadaní vody pre smädného starca a skončí ako otec rodiny. Čiernobiely príbeh s dôrazom na estetickú kameru je výbornou ukážkou scenáristickej skratky, ale trpí na predpovedateľnú pointu.

Príspevok Mika Figgisa je oproti predchádzajúcemu poriadny "nářez" - z plátna rozdeleného na štyri segmenty prúdia rôzne pohľady na tie isté spomienkové scény, každý točený jedným záberom. Klaustrofobické, chaotické, ale zaujímavé.

Treťou v poradí je filmová poéma Jiřího Menzela zložená z archívnych záberov zachytávajúcich Rudolfa Hrušínského v rôznych bodoch jeho bohatej kariéry. Nemá úvaha o starnutí podfarbená výbornou hudbou pôsobí veľmi silným dojmom, aj keď je ku koncu trochu zdĺhavá.

Desaťminútová dráma Istvána Szabóa natočená bez jediného strihu sa zaoberá otázkou, ako drasticky sa môže ľudský život za desať minút zmeniť. Vďaka zvoleným postupom a strohosti príbehu pôsobí táto poviedka asi najviac "amatérsky", aj tak však dokáže zanechať po sebe stopu.

Francúzska režisérka Claire Denis si zvolila jednoduchý formát: rozhovor dvoch ľudí v kupé vlaku, ktorých chtiac-nechtiac za dverami "odpočúva" fajčiaci spolucestujúci. Siahodlhú abstraktnú debatu vyvažuje vtipná pointa.

Ďalších desať minút II Ďalších desať minút II Ďalších desať minút II

V segmente Volkera Schlöndorffa je ústredným motívom kontrast medzi úvahami stredovekého kresťanského filozofa a pohľadom z "hmyzej perspektívy" na nie celkom vydarený rodinný piknik. Príbeh dosahuje pekné napätie aj napriek občasnej únavnosti komentára.

Do desiatich minút sa Michaelovi Radfordovi podarilo vtesnať kompletnú sci-fi poviedku. Nejde síce o žiadnu extra-originálnu záležitosť, ale vyvolala vo mne príjemnú nostalgiu za dobami, keď podobné skvosty oživovali stránky časopisu Elektrón. Spracované veľmi príjemným retro štýlom.

Zbierku uzatvára drsná koláž archívnych záberov v réžii Jeana-Luca Godarda, ktorému sa zažiadalo ešte aj svoj minimálny priestor rozdeliť na kratučké segmenty (posledných desať minút smútku, posledných desať minút večnosti, ...), ktoré pripomínajú zvrhlé reklamné šoty. Trochu príliš rýchle - chcelo by to vidieť ešte raz.

Myslím, že poctiví návštevníci filmových klubov si tento filmový "švédsky stôl" nenechajú ujsť, no osobne by som bol radšej, keby v podobnom formáte dostali priestor skôr menej známi tvorcovia. Desaťminútový film stačí akurát tak na povrchnú "vizitku", ktorú vlastne žiadny zo zúčastnených režisérov nepotrebuje. Pokiaľ ide o spracovanie "času", žiadne oslnivé záblesky génia sa nekonali a obávam sa, že moje vnímanie tejto témy sa nijako podstatne neobohatilo. Aj tak si však myslím, že Ďalších desať minút II predstavuje pomerne záživný spôsob, ako stráviť 95 minút. Celkom príjemný čas sa dá stráviť aj na web stránke filmu.

Ten Minutes Older: The Cello (Nemecko/V. Británia, 2002, 101 min.)
Réžia: Bernardo Bertolucci (Histoire d'eau/Príbeh vody), Claire Denis (Vers Nancy/Do Nancy), Mike Figgis (About Time 2/O čase 2), Jean-Luc Godard (Dans le noir du temps/V černi času), Jiří Menzel (One Moment/Okamih), Michael Radford (Addicted to the Stars/Závislý na hviezdach), Volker Schlöndorff (The Enlightenment/Osvietenie), István Szabó (Ten Minutes After/Desať minút po).

 


autor Ján Hušták 17.5.2004
Kinema
6.0
Diváci
-
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Muzikál
Minutáž˝: 101 min
Krajina: UK Nemecko
Rok výroby: 2002

Premiéra:
Premiéra SK:
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
-
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Muzikál
Minutáż˝: 101 min
Krajina: UK Nemecko
Rok výroby: 2002

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.