DIABLOVA ŽATVA |
DIABLOVA ŽATVA |
Na malé louisianské mestečko padá desať biblických rán a Hilary Swank ich sem prichádza vedecky vyšetriť. Budeme sa báť?
Katherine Winter už z traileru pôsobí ako vedecky založená žena, ktorá sa s nadprirodzenými javmi príliš nebaví a čo najrýchlejšie na ne nájde racionálne vysvetlenie. Ale nebolo to vždy tak – kedysi dávno bola veľmi veriaca misionárka a služobnica Pána, ktorá rozširovala jeho učenie v menej dobra. Ale potom ju sám Boh či osud podrobil najťažšej skúške a v momente straty svojej rodiny (manžela a dcéry) prišla okamžite aj o snahu veriť a odvrátila sa na cestu prísne determinovaného vedeckého poznania s jednoznačnými vysvetleniami. Po svete cestuje naďalej – ale už nie s cieľom rozširovať vieru v Boha, ale práve naopak – akýkoľvek náznak zázraku chce vysvetliť po vedeckej stránke. Ako nedávno v Chile, kde vyliezol z hrobky mŕtvy kňaz, no v skutočnosti bola v blízkosti hromada rádioaktívneho odpadu, ktorá vdýchla kňazovi nové chvíle života.
![]() |
![]() |
A tak sa zrazu objavuje Katherine v malom louisianskom mestečku Haven, kde spolu so svojím kolegom začínajú vyšetrovať, prečo je voda sfarbená farbou krvi a sfanatizovaní domáci stále opakujú príchod desiatich biblických hrán, ktoré ich majú postihnúť, ako kedysi Egypťanov strestaných Bohom za utláčanie izraelského národa. Samozrejme, jedna zvláštna rieka ešte nerobí z Haven miesto pre desiatku rán, ale keď začnú pršať žaby, objaví sa roj kobyliek a aj dobytok začína byť viac hnilý ako živý, možno Katherine precitne z vedeckej letargie. Do akej miery môže dianím hýbať aj malé blonďavé dievčatko zo satanistickej rodiny, to už je otázne, a vzhľadom na žáner nie úplne neprirodzené...
Diablova žatva spadá do portfólia spoločnosti Dark Castle, za ktorou stojí dvojica Joel Silver – Robert Zemeckis. Vytvorili už Dom hrôzy, 13 duchov, Loď duchov, Gothiku i Múzeum voskových figurín. Ako vidno, zväčša sa tu rysujú remaky známych filmov, občas pokus o nejakú inú látku, ale s jasne vytýčenými pravidlami a šablónovitým dejom. Diablova žatva samozrejme nie je výnimkou – sú tu nadprirodzené javy, dievčatko s údajne diabolskými schopnosťami a napokon aj očakávaná pointa, ktorá doterajšie sledované minúty postaví úplne naruby. Tento kúsok má dokonca také pointy dve.
![]() |
![]() |
Prvá polovica je priemerným kúskom, ktorý vás zavedie na miesto činu, zoznámite sa s obyvateľmi a prepadnete atmosfére mestečka. Katherine začínajú čoraz častejšie prepadať nočné mory a nie je núdza o napínavé scény, v ktorých sa môžete slušne zľaknúť či myknúť tak, aby ste rozsypali časť vrecka s popcornom. Budovanie atmosféry nie je príliš originálne – ale dlhé prechody v tme, nenápadné sledovanie určitého diania kamerou a najmä výborná zvuková stránka, kde niečo neďaleko šmátra či zrazu sa rozbije, slúžia svojmu účelu. No potom sa začnú množiť biblické rany a s nimi prichádza určitá bezmocnosť scenáristov, vrcholiaca v prvý dejový zvrat, po ktorom naskočí pasáž dokonale vyciciavajúca stanovený rozpočet, a napokon relatívne primitívne finále, po ktorom ostanete rozčarovaní s vetičkou „A to je všetko?“. Áno.
Diablova žatva má určité medzery v obsahu. Neprináša prakticky nič nové, prvú polovicu hororu, keď sa deje málo strašidelného, zvláda a potom chce všetko zvaliť na efekt, malé dievčatko a dva nie veľmi logické zvraty. Je zrejmé, že celý tím tu stavil predovšetkým na formu, no pri nej bojuje s malým rozpočtom. Osobne mi vadí, že množstvo napätia sa tu buduje lacným spôsobom nastavenia nočnej mory, z ktorej sa Katherine akože efektne prebudí do reality. Opakovaný vtip, alebo v tomto prípade sen, nie je veľmi účinný. Samotná stránka formy čiastočne poteší – trošku labilné povahy sa môžu ľakať pomerne často (a aj silnejšie so sebou sem-tam trhnú), práca s tajomnom pôsobí prvú hodinu celkom sugestívne. Lenže so zníženou vierohodnosťou a logickosťou obsahu prichádzajú nepochopiteľné scenáristické kľučky, ktoré už nezachráni roj kobyliek, ani pár mierne nechutných scén. Ide o typické zlyhanie hororu, ktorý dokáže v prvej polovici mnoho sľúbiť, no v druhej má obrovský problém všetko splniť.
![]() |
![]() |
Hilary Swank je zvláštny typ ženy, ale v tomto prípade pochopili tvorcovia, že majú v rukách veľké dvojoscarové eso, a tak sa ju snažili urobiť dostatočne príťažlivou. S jej výkonom je to už horšie, pretože hoci na 80% nezlezie z plátna, okrem niekoľkých zhodných pozícií tu vlastne nemá čo hrať. Vedľajšie roly sú prakticky do počtu, akurát AnnaSophia Robb po Moste do krajiny Terabithia a Charlieho továrni na čokoládu ukazuje slušný potenciál, ktorý možno ďalej zveľaďovať.
Ísť či neisť? Záleží na vašej chuti a záujmu o horory z produkcie Dark Castle. Ak ste si pochutili na Múzeu voskových figurín, Gothike či Lodi duchov, ste opäť na správnej adrese a Diablova žatva vás nesklame. No pre ostatných ide o pôvodne priemerný a vďaka finále ľahko podpriemerný kúsok, ktorý vás zaujme iba vtedy, keď máte po ruke zvukovo i obrazovo dobre vybavené kino nehrajúce nič iné.
The Reaping (USA, 2007)
Réžia: Stephen Hopkins. Scenár: Carey Hayes, Chad Hayes. Kamera: Peter Levy. Hudba: Colby Parker Jr.. Hrajú: Hilary Swank, David Morrissey, AnnaSophia Robb, Idris Elba, William Ragsdale, Burgess Jenkins