FAUNOV LABYRINT |
FAUNOV LABYRINT |
Je fantasy únikom od ťažoby reality? Alebo je to labyrint snov v ktorom má odvaha a nádej svoje pevné miesto?
Konečne! Jeden z pozoruhodných zjavov roka 2006 sa prebil labyrintom času, peňazí a rozhodnutí, aby došiel tam, kam patrí – na plátna slovenských kín. Guillermo del Toro, predstaviteľ silnej mexickej režisérskej vlny, bol doteraz nášmu divákovi známy, ako fanúšik úpadkových, či tak povediac „detských“ filmov. Jeho Blade (druhý v poradí) sa spája s upírmi v boji proti spoločnému nepriateľovi a Hellboy (druhý sa chystá) bojuje s peklom na strane ľudí. Jednoducho, del Torovi je vlastné detské nadšenie pre tajomstvo a pre hru. Rád sa necháva opantávať predstavami, ktoré dospelí pohrdlivo prejdú mihnutím oka. V tomto kontexte s potešením konštatujem, že práve film o dieťati plnom fantázie sa stal príbehom, ktorý tomuto Mexičanovi vydobyl „dospelú“ slávu v podobe uznania kritiky, množstva nominácii a troch zlatých sošiek Oscara.
Španielsko v roku 1944. Vo veľkých zverstvách druhej svetovej vojny niet malých bojísk. Španielsko krvácalo revolúciou ešte pred vojnou a krváca ďalej. Víťazný fašistický systém generála Franca zďaleka nie je milovaný všetkými a občianski odporcovia bojujú za svoju pravdu formou partizánskej vojny. V tomto svete nepokoja a smrti žije desaťročná Ofélia. Vie svoje o smrti, zomrel jej otec, a vie svoje o nepokoji. Svadba jej matky Carmen s vplyvným a tvrdým frankistickým kapitánom Vidalom hrozbu chaosu a strachu odkladá iba zdanlivo. Ofélia a tehotná Carmen prichádzajú za novou hlavou rodiny do hôr, kde kapitán Vidal bojuje s rebelmi. V hlbokých lesoch sa však neskrývajú iba partizáni, je tam i starodávny kamenný labyrint, strážený podivným Faunom s legendou na perách. V ťažkých časoch nie je ľahké zistiť komu veriť a komu nie. Jedna chyba a ste stratený navždy...
Faunov labyrint patrí k filmom, ktorým svedčí označenie autorský projekt. Del Toro si ho napísal, režíroval i produkoval a je jasné, že doň vtlačil kus svojej osobnosti. Je to film stavajúci na ľudskej fantázii (obrazovej i príbehovej) a o ktorom čím menej viete, tým lepšie sa vám bude vnímať. Stačí sa jednoducho poddať príbehu a nechať sa viesť. Táto mexická cesta do fantázie je o to silnejšia, že nám ju pripravil šikovný rozprávač príbehov a na cestu nám prizval skutočne výnimočných sprievodcov.
![]() |
![]() |
![]() |
Veľkou výhodou pre slovenského diváka je (predpokladaná) neznalosť hercov. Na rozdiel od prevarených amerických prototypov, nie je najmenší problém prijať každú jednu úlohu za skutočnú postavu, ktorá sa postupne otvára. Tým skôr, že pred nami budú defilovať veľmi dobré výkony. Je jasné, že im dominujú mladučká Ivana Baquero, ktorá je na plátne najčastejšie a despotický Sergi López. Hrať expresívne negatívne charaktery - než dobrákov, je asi výrazovo vďačnejšie, ale ak platí, že kvalitu filmu robí charizma „záporáka“, tak je od začiatku „vymaľované“. López svojho kapitána Vidala buduje veľmi presvedčivo, jeho ambície a najmä túžba po vlastnom synovi sú zrejmými motiváciami nastávajúcich konaní. Dôležité však je, že týmto hlavným postavám veľmi zdatne sekundujú ďalšie a vytvárajú tak veľmi hodnoverné prostredie.
Popri príbehu, ktorý nám režisér predkladá skrz svojich hercov, je ďalším mimoriadnym lákadlom vizuálna stránka. Bez preháňania ju možno označiť za jeden z rozhodujúcich dôvodov, prečo si Faunov labyrint vyslúžil svetovú pozornosť. Veľmi zaujímavá kamera (Oscar pre Guillerma Navarra) a strih, ktoré vedia vyťažiť mágiu aj z najcivilnejšej scény, naplno preukazujú svoje kvality v okamihu kedy Ofélinu fantáziu napĺňa predstavivosť maskérov, artdirectorov a kostymérov. V týchto chvíľach je Labyrint nezabudnuteľný a naplno prezentuje del Torovu vizuálnu imagináciu, ktorá čo sa týka homogénnosti i svojprávnosti vo svete farieb a kulís, získava priestor podobný pokrúteným tvarom Tima Burtona. Možno si všimnete spojitosť medzi „šrafovaním“ Fauna a Hellboya, možno vám bude pripadať, že oči odjakživa patrili do dlaní a možno nájdete ďalšie (svoje vlastné) zákonitosti tohto sveta.
![]() |
![]() |
![]() |
Atmosférická a na príbeh ušitá hudba (Javier Navarrete) starostlivo sleduje dej príbehu a veľmi plynulo prechádza medzi scénami, ktoré od seba často delia celé svety. Práve zručnosť spájania jednotlivých línii príbehu mi príde ako ďalším drobným kúzlom na ceste labyrintom. A hoci sú svety reality a fantázie rozčesnuté od začiatku po koniec, autorom filmu sa ich neustále darí radiť vedľa seba. Podobne ako dokážu spojiť poetiku rozprávky s drsnotou reality. Jedno i druhé totiž dokáže naozaj bolieť.
Faunov labyrint je najlepší film, aký som od Guillerma del Tora videl. Je to jeden z najlepších filmov, aké som videl minulý rok a som veľmi rád, že konečne doblúdil aj na Slovensko. Svoj boj o Oscara v kategórii – Najlepší zahraničný film – prehral s nemeckým Životy tých druhých, ktorý sa stal Kinema Filmom roka 2007. Boj o priazeň slovenských divákov však ešte len začína. Choďte naň. Uvidíte krásne kino a možno i Kinema film roka 2008. Ktovie? Vo svete fantázie je možné všetko.
El laberinto del fauno (Španielsko/Mexiko/USA, 2006, 112 min.)
Réžia: Guillermo del Toro. Scenár: Guillermo del Toro. Kamera: Guillermo Navarro. Hudba: Javier Navarrete. Hrajú: Sergi López, Maribel Verdú, Ivana Baquero, Álex Angulo, Doug Jones, Ariadna Gil, Roger Casamajor
|
![]() | 31.5.2011 8:25
podla mna sa k tomuto filmu oznacenie rozpravka/sci-fi alebo nieco podobne vôbec nehodi.. je to vojnovy film s cca 15-timi minutami nejakeho fantazijneho deja.. pre mna dost sklamanie a nuda, jedine co by som ocenila je kvalitna hudba a podivna atmofsfera, ktora sa tiahne celym filmom.. (musim vsak uznat, ze v tom filme je nieco zvlastne tajomne, no mne sa tento druh tajomna osobne nepaci.. stale si mozem vybavit niektore pocity z filmu, nie vsak tie pozitivne... jednoducho-nemala som z toho dobry pocit :D..)
|
![]() | 13.2.2010 22:40
film som pozerala po spanielsky (tzn stvrtinu som si iba domyslala) a este k tomu na ntb /a to nas bolo 16/, takze som polovicu nevidela uplne ostro a aj tak sa mi ten film velmi pacil, najlepsi aky som za posledne obdobie videla. Myslela som ze to bude obycajna rozpravka s krasnym koncom, ale prijemne ma prekvapil dej filmu :)
|
![]() | 7.5.2009 10:59
Tento film som videla uz asi 3x a stale ma na nom nieco laka:) je velka skoda ze o nom ludia vedia v minimalnej miere, pretoze patri ku skvelym kinematografickym kuskom. ale tak svojich priaznivcov si aj tak nasiel;)
|
![]() | 5.4.2008 10:52
Sklamanie. Depresívna alegória fašizmu a vojny. V priebehu prvých 15 minút som presne vedela, o čom to bude - maximálne predvídateľné. Aj ľutujem, že som sa vtedy nezdvihla a z kina neodišla. Tento film mi nedal vôbec nič. V poslednom čase mám pocit, že len heavy fantasy bývajú nadpriemerne hodnotené.
|
![]() | 24.2.2008 23:47
Tak a dnes sa svojej "faunovskej" premiéry na veľkom plátne dočkali aj KE!
Zaujímavá hra so žánrami dráma a fantasy (Toto som naozaj nečakal). Faunov labyrint je jednoducho brutálny - naturalistický, vizuálne podmanivý, čo sa týka hereckej stránky vyvážený - mierne nadštandardný, dojímavý, ladený do tmavých farieb. Dospelá fantasy "podívaná". Oceňujem výborné kamerové prechody pri "lesových" scénach, avšak aj tak som stále názoru, že Oscar za minuloročnú kameru mal skončiť u Potomkov ľudí. Mexická kinematografia je na pozoruhodnom vzostupe - amores perros, mexická jazda, kačacia sezóna, faunov labyrint... len tak ďalej 8-9/10 |
![]() | 26.1.2008 9:48
fincer, rataj - yakupeie 1 kopie - 50-70 tisic, viac kopic je teda viac krat 50-70 tisic. dajme tomu 300 tisic. velka marketingova kampna (to je co?) dajme tomu ze tych 300 tisc aj na kampan, to velka ale nebude. a teraz, kolko ludi rovna sa aspon 600 tisic? jeden ludko je tak 50 korun v priemre pre distributora, minus aj nejaku dan, 40 sk. 15 tisic ludi. a to sme neratali este aj ine naklady. a kebyze bola este vacsia kampan - tak aj 30,50,100 tisic ludi potrebujes. co myslis, preco u nas marketing na film je na nic? lebo na marketing proste nie su peniaze. sme VELMI VELMI maly trh a ked si myslis opak, nasiel si dieru a zaloz s kamosmi distribuciu, ja sa len budem radovat. nie z toho, ze skrachujes, ale z tych par filmov, ktore donesies.:)
|
![]() | 25.1.2008 23:51
osobne zastavam tiez fincherov nazor na reklamu. aj divak sa da oklamat reklamou.
|
![]() | 24.1.2008 9:44
Fincher: to nie je vobec iste a keby aj ciastocne vacsia bola - zisk by vacsi urcite nebol...
|
![]() | 24.1.2008 9:40
Peter- keby to dali v lete z lepšou mark.reklamou,a viac kopiami,návsteva by bola väčšia.
|
![]() | 23.1.2008 23:24
ja som bola dnes na labyrinte v auparku a jedna z tych vacsich sal bola velmi prijemne plna, tak mozno to bude aj viac ako tie tri tisicky
|
![]() | 23.1.2008 12:14
Dez./ - To su cisla za dve kopie, i ked ta druha bola nasadena az v 8. den od premiery
|
![]() | 23.1.2008 9:56
k navstevnosti Labyrintu na Slovensku za 11 dni od premiery - film videlo 1.415 divakov, celkove trzby 118.115 Sk. Konecna navstevnost bude okolo 3.000 divakov.
|
![]() | 22.1.2008 21:45
Dez./ - tak tentokrat som v tom naozaj nevinne, kedze viralny marketing je ako aj ty pises uz zauzivane slovne spojenie
![]() |
![]() | 22.1.2008 15:16
adrian, citam si tvoj koment na csfd of cloverfield, pekny terminus technikus, viralny marketing, akurat nejaki ekonomovia, ktori to takto prelozili, zabudli, ze pridavne meno od virus v slovencine nie je viral, ako v ang, ale virusovy. :)
|
![]() | 22.1.2008 13:02
Pricom v samotnom filme Cloverfield je na viralny marketing pekne pomrknutie okom viacejkrat (priam identicke ako urcita scena z Disturbie
![]() |
|