OROL DEVIATEJ LÉGIE |
OROL DEVIATEJ LÉGIE |
Mladý rímsky dôstojník Marcus je ťažko poranený počas bojov na britských ostrovoch. Počas rekonvalescencie na pozemku svojho strýka zachráni život otrokovi Escovi, ktorý sa zaviaže mu slúžiť. Marcusov otec sa stratil spolu s neslávne známou Deviatou légiou pred dvadsiatimi rokmi v nehostinných, severných oblastiach Anglicka. Spolu s ním zmizla aj tradičná pochodeň s orlom symbolizujúca dobyté územia. Na základe klebiet sa Marcus spolu s Escom vydáva do kaledónskych hôr, aby ochránil česť svojho otca, ale aj svoju, keďže ho v armáde považujú za mrzáka. Je ale Esca Marcusovi skutočne tak lojálny ako tvrdí?
Ich paradoxne sa vyvíjajúci konflikt motivácií a sociálneho postavenia je po psychologickej stránke najzaujímavejšou časťou príbehu. Režisér Kevin Macdonald má danú tematiku očividne rád, keďže s ňou pracoval už v Poslednom škótskom kráľovi vo vzťahu krvavého diktátora a mladého lekára. Jeho filmy si však svorne nesú aj rovnaké negatíva.
Výberom tém by mohli zápasiť o oscarové nominácie, ale ich spracovania najčastejšie kĺžu po povrchu, boja sa ukázať odvrátenú tvár problému. Zjavne z finančných dôvodov (jeho filmy nikdy neboli kasové trháky) netradičné a zaujímavo zasadené morálne otázky ustupujú ľahším žánrom.
Na odstrel mohol byť prelomovým filmom o etických otázkach žurnalistiky, Posledný škótsky kráľ presvedčivou kritikou totalitných režimov a Orol geniálnou reflexiou na tému otroctva a cti. V kine sa zmenili na ľahko nadpriemerné kriminálne trilery a dobrodružný film. Ide o podobne tragický typ režiséra akým je Edward Zwick (Krvavý diamant, Posledný samuraj). Taký, ktorý by možno aj chcel povedať oveľa viac, ale producenti mu vyrážajú tromfy z rúk. Napriek tomu mám jeho filmy rád.
Macdonaldova dokumentárna minulosť mu pomáha ukazovať prostredia a situácie z originálneho, nového pohľadu. Prechod cez Hadriánov val napríklad môže pripomínať pád do zajačej nory. Z nudných rímskych táborov sa presúvame do magických britských lesov. Divák sa spolu s hrdinami vnára do neprebádanej exotickej divočiny plnej svetiel, divochov a temnoty. Jazdci putujúci cez nekončiace pohoria, šíre pláne a búrky síce môžu niekomu pripadať gýčovito, ale v režisérovom podaní strácajú samoúčelnosť a dotvárajú atmosféru odcudzenosti. Po technickej stránke filmu niet čo vytknúť, kompozične, strihovo, ani hudobne . Mierne zbesilé akčné scény sú skôr do počtu. Musím ale varovať pred trailerom, ktorý opäť raz prezrádza vývoj deja do takmer dvoch tretín filmu.
Priznám sa, že mi v hlavnej úlohe nevadil ani obdivovaný Channing Tatum, ktorý určite pritiahne filmu pozornosť tínedžeriek, ale spoľahlivo ho preciká jemu sekundujúci Jamie Bell ako otrok Esca. Prekvapila ma aj účasť kráľa vedľajších úloh, Marka Stronga.
Orol určite nespasí zapadajúcu slávu historických filmov (dnes sa dejiny predávajú len v kombinácii s fantasy a tonami CGI trikov) ale ponúka príjemnú a napínavú alternatívu k čoraz predvídateľnejším dobrodružným filmom. Tvorcovia mu mohli dať jasnejšie zameranie obsahuje mnoho klišé, zároveň sa ale môžete v trochu patetickom závere čudovať, ako vás len mohol Orol vtiahnuť a zmanipulovať tak hlboko presvedčivo.
PS: Film narúša dve hlavné pravidlá mainstreamovej kinematografie. Viete ktoré?
The Eagle (USA / V. Británia, 2011, 114 min.)
Réžia: Kevin Macdonald. Námet: Rosemary Sutcliff – román The Eagle of the Ninth (1954). Scenár: Jeremy Brock. Kamera: Anthony Dod Mantle. Strih: Justine Wright. Hudba: Atli Örvarsson. Hrajú: Channing Tatum, Jamie Bell, Donald Sutherland, Mark Strong, Tahar Rahim, Denis O’Hare