BEZ DYCHU |
BEZ DYCHU |
Bez dychu je ako veľká skúška. Pre distribútora i divákov, ktorí si môžu otestovať svoju trpezlivosť a nervy i presvedčiť sa, akú stupídnu zápletku ešte dokážu vstrebať. Je to šablonovitý akčný film bez hraníc akceptovateľných reálií a snaží sa ukázať, že akčným hrdinom môže byť aj stredoškolský chmuľo schopný preľstiť najväčšie organizácie sveta.
Začína ako nenápadná rodinná dráma. Nathan (Taylor Lautner) so svojou kamarátkou Karen zistí, že jeho fotografia sa nachádza medzi hľadanými deťmi. Najprv začína tušiť, že v jeho živote niečo nesedí a ľudia, ktorým hovorí otec a mama budú skôr adoptívni ako skutoční pokrvní príbuzní. A potom sa udalosti odpália bleskovým tempom - jeden útok a zrazu je Taylor na úteku. Hľadajú ho vládni agenti, istotu a bezpečie nemôže nájsť ani na polícii. Je odkázaný sám na seba a rozhodne sa na vlastnú päsť zistiť, čo je vo veci a prečo ho všetci hľadajú, i najradšej by boli, keby zomrel...
Jesenná ponuka Hollywoodu dosiahla kreatívne dno. Bol som minulý týždeň v kine na vynikajúcom Drive a keď som videl všetky trailery (vrátane naivnej Colombiany a aktuálneho Bez dychu), keď sa pozriem na ponuku filmov tohto týždňa (s máličko kvalitnejšími, ale priemernými Elitnými zabijakmi a nič-moc ducharinou Dream House), nič ma nepresvedčí o opaku. Bez dychu stojí na čele kreatívne vytrieskaného statusu továrne na filmové sny. Snaží sa kombinovať nielen klišé, ale „zaručené" postupy súčasnosti a po polhodine je zaujímavé sledovať, ako na ňom všetko nevychádza. Mať v jednom filme dilemu stredoškoláka Kto vlastne som?, v strede rutinné scény i akciu a navyše končiť víťazoslávne ako keď si Bourne našiel viaceré kúsky svoje identity, to je sila.
A presne to sú elementy, ktoré si scenáristi vyberajú a naivne si myslia, že im budete veriť. Žijeme v dobe všemožných dostupných technológií, ale to neznamená, že sa s ich pomocou zrazu staneme akčným supermanom zo dňa na deň ako Nathan. No Bez dychu na to slepo stavil a verí, že cieľová skupina (asi rovnako stredoškoláci, ktorí veria, že je to cool nápad) sa s touto ideou stotožní. Je to fatálny omyl. Celá stávka na stredoškolského Bournea s hviezdičkou Súmraku je padnutá na hlavu. Bez dychu sa dostáva na hranicu vlastnej paródie asi po 15 minútach, a je zaujímavé sledovať, akým neuveriteľným vývojom má prejsť hlavná postava.
Trailer neklame, z obyčajného študenta sa má stať megamucho, ktorý za hodinku a pol bude zvládať pästné súboje, vybuchujúce vlaky a má kondičku, ktorú mu môže závidieť aj Jason Bourne. Vykrádanie skvelej trilógie spomínaného agenta je prítomné v celej stopáži - ideou mystéria, po ktorom sa všetci pachtia i niekoľkými zbesilými akciami, ktoré má hrdina prekonať. Ale ruku na srdce: skutočne sme pripravení dať na rovnaku misku váh roky trénovaného agenta a opáleného fešáka z neďalekého gymnázia? A uveriť, že obaja majú rovnaké schopnosti a dotiahnu to do úspešného konca?
Bez dychu je paralelne drahý dôkaz (35 miliónov dolárov plus marketing), že Taylor Lautner nevie hrať. Nemá šancu utiahnuť akčný film, žánrový kúsok, skrátka byť na plátne viac ako 15 minút v kuse a ešte sa snažiť o seriózny i heroický akčný výkon zároveň. Chápem snahu producentov predať ho teraz, lebo je v kurze. Etablovať ho, kým sa Twilight sága skončí. Ale ten chlapec nemá v Hollywoode budúcnosť a tým, čo stihol predviesť v Bez dychu si podkopáva ďalšie možnosti. Jeho mysteriózny kukuč je patetický, jeho akčné schopnosti prehnané, jeho dialógy toporné.
Castingu paradoxne nepomôže ani kvantum serióznych rolí a zvučných mien ako Alfred Molina, Michael Nyqvist či Sigourney Weaver. A Bez dychu zlyháva aj v remeselnej línii. Nejde iba o protichodné spájanie mladého hrdinu a neuveriteľnosti akcie, ide o nakrúcanie akcie a scén samotných. Scenáristi nezvládli základnú premisu a vo finálnej tretine ani logiku celého diania. Filmu chýba najmä dobré tempo (čo je po akože bleskovom traileri veľký paradox) a následnosť scén. Vedľajších rolí bolo dosť, ale sú trestuhodne vybíjané v prospech... ani neviem čoho. Efektnosti akcie? Nie, je ťažkopádná a zúfalo vykráda mnohé filmy ostatných 20 rokov. Odhalenia mystéria? Omyl. Nahrávania hlavnému hrdinovi? To áno, ale ten zase prihrávku nezmyselne pokazí. Režiséra Johna Singletona som mal za realizátora dobrých (nielen žánrových) nápadov, ale tu ukázal, že sa mu projekt totálne rozpadol pod rukami. Dokonca nevie ustrážiť nielen obsah, výkon hercov, ale má problém aj so základnými prvkami ako kamerou! Buď mu zasahovalo do výsledku štúdio alebo tejto naivite uveril slepo aj on.
Pamätám si, ako som pred tromi rokmi neveriaco pozeral na debilnosť finále Oka dravca (Eagle Eye). Bol to film, ktorý svojím vyvrcholením zabil všetok potenciál. Bez dychu má dobrú paralelu s Eagle Eye - jeho mizernú pätnásťminútovku natiahol na celú stopáž. Bravó, máme tu nomináciu do TOP 10 najhorších filmov roka.
Abduction (USA, 2011, 106 min.)
Réžia: John Singleton. Scenár: Shawn Christensen. Kamera: Peter Menzies Jr. Hudba: Ed Shearmur. Hrajú: Taylor Lautner, Lily Collins, Jake Andolina, Ken Arnold, Jack Erdie