PERFECT DAYS |
PERFECT DAYS |
„Čas je rýchlejší ako spermie“ znie reklamný slogan najnovšieho filmu známej českej režisérky a scenáristky Alice Nellis - Perfect Days. S iróniou a nadhľadom spracúva totiž tému túžby zrelej ženy – štyridsiatničky - po dieťati a jej hľadanie vhodného darcu spermií, bez ohľadu na jeho sexuálnu orientáciu. I keď ide žánrovo o komédiu, v podtextoch rezonuje vážna téma psychológie vzťahov nielen partnerských, ale aj priateľských a predovšetkým rodinných - medzi matkou a dcérou..
Scenár svojho piateho filmu nakrútila Alice Nellis na motívy rovnomennej hry škótskej autorky Lizy Lochhead. Režírovala ju v roku 2003 na javisku pražského Divadla Na zábradlí, kde sa úspešne udržala až do roku 2010. (Mimochodom, túto hru, prispôsobenú slovenským reáliám, uvádza od roku 2009 aj bratislavské divadlo Aréna v réžii Sone Ferancovej). Sfilmovanie príbehu jej vraj navrhol producent Rudo Biermann a po pražskej premiére aj samotná autorka.
Meno Alice Nellis (1971) je niečo ako značka kvality, oceňovaná doma i v zahraničí. Už jej prvý autorský celovečerný film Ene bene (2000) získal Cenu za najlepší film na MFF v San Franciscu. Výlet z roku 2002 si odniesol Českého leva za najlepší scenár a Cenu kritiky, ale aj ocenenie v San Sebastiane a uviedli ho vo viac ako pätnástich krajinách. Tajnosti získali Českého leva v kategórii Najlepší film a Najlepšia kamera. Ocenenie Najlepší film si odniesol z festivalu v Bergame i v Plzni. Kým film Mamas and Papas sa môže pochváliť Hlavnou cenou a Cenou za scenár na newyorskom Hamptons International Film Festival.
Mimochodom je absolventkou štúdia hry na flautu na konzervatóriu a štúdium réžie na FAMU nedokončila. Kuriozitou je, že ju vyhodili v období, keď nakrúcala svoj druhý film Výlet a nemohla sa prísť zapísať do ďalšieho ročníka osobne. Zato ju neskôr prizvali prednášať budúcim režisérom o práci s hercami.
O prerode divadelnej hry na film hovorí „Zachovala som základnú zápletku a postavy, ale využila som možnosť filmovej a obrazovej roviny rozprávania v exteriéroch a iných priestoroch, čím došlo k istému posunu.“
Rozhodla sa aj pre úplne iné obsadenie (s jedinou výnimkou) ako v divadelnej verzii. V prvom rade vsadila na výbornú Ivanu Chýlkovú. Jej Erika Oskarová je úspešná žena - má vlasové štúdio , sledovanú televíznu reláciu a krásny priestorný byt. Len v súkromí sa jej nedarí. Zdá sa, že má smolu na partnerov a vzťahy vôbec. V deň svojich 44-tých narodenín si hovorí: „Nechápem, ako môžem mať o rok 45, keď ešte stále neviem, čím chcem byť až vyrastiem..“ Vzápätí si odpovedá: „Chcem byť mamou!“
S bývalým manželom Viktorom (Bohumil Klepl) kedysi dieťa nechcela kvôli kariére. Teraz ho on čaká so svojou mladučkou priateľkou, a ona sa rozhodne pre netradičné riešenie – požiada svojho homosexuálneho priateľa Richarda (Ondřej Sokol), aby jej daroval spermie na oplodnenie. To šokuje jej svojráznu matku (Zuzana Kronerová – Nellis s ňou pracovala už vo filme Mamas and Papas) a dôjde k zásadnému rozporu.
Situácia sa komplikuje aj vo vzťahu Eriky a jej bývalej švagrinej a priateľky Alice (Zuzana Bydžovská – v divadelnej verzii hrala Chýlkovej postavu). Na scéne sa totiž objaví Alicin dovtedy utajený nemanželský syn, atraktívny barman Adam (Vojta Kotek), ktorý má záujem o Eriku ako o ženu..
Udalosti sledujeme počas jedného roka a o tragikomické situácie nie je núdza. Ale ťažko povedať, či si ich divák dokáže vychutnať. Pražské divadelné predstavenie bolo vraj kultové. To bratislavské zaujalo nielen ako sonda do ženskej duše štyridsiatničky, ale aj do jej komplikovaného vzťahu s matkou. Filmová verzia vyznieva v niektorých smeroch plochejšie. Na druhej strane dáva šancu vyznieť obrazovej zložke. Napríklad poteší ukážka z premiéry vychyteného súboru La Putyka alebo ukážka barmanskej show, zaujmú herecké výkony, či tabuizované témy. Ale stačí to? Je túžba po dieťati vo vysokom veku egoizmom a nezodpovednosťou? Alebo sa v budúcnosti rysujú nové vzorce rodiny?
Perfect Days – perfektné dni - je názov myslený ironický. Naozaj, čo vlastne považujeme za perfektný deň a koľko ich zažijeme v živote?
Perfect Days (ČR , 2011)
Réžia: Alice Nellis. Scenár: Alice Nellis podľa divadelnej hry Lizy Lochhead. Kamera: Matěj Cibulka Hudba: Jan Ponocný – Circus Ponorka. Hrajú: Ivana Chýlková, Ondřej Sokol, Zuzana Bydžovská, Vojta Kotek, Zuzana Kronerová, Bohumil Klepl, Jiří Zeman, Jan Vondráček, Martha Issová, Rebeka Lizlerová, Igor Chmela, Linda Nývltová a ďalší.