ČIERNA HODINA |
ČIERNA HODINA |
"Dej je prekvapením," sľubuje Ridley Scott súvislosti s uvedením pvého traileru na votrelcovský prequel, Prometheus. Vo vianočnom čase je do kín nasadený apokalyptický triler Čierna hodina, ktorý sa tiež zaoberá tajomnou vesmírnou hrozbou a zároveň je tak trochu temným znamením aj pre diváka. Spojivom oboch počinov je totiž scenárista John Spaihts a minimálne jeden z nich je poznačený príšerne fušerskou robotou. Mmozemšťania sa (opäť raz) pokúšajú dobyť našu planétu a naivná je myšlienka, že keď tentoraz zaženú skupinku mladých Američanov do neznámych ruských končín, tak uspejú.
"Prežiť prázdniny" je motto filmu, ktorého premiéra bola presunutá z augusta na december a s rozpočtom 40 miliónov dolárov vyzýva na súboj vianočné megablokbastre. Podľa Rotten Tomatoes Čierna hodina nebola kritikom včas premietnutá, zrejme by sa totiž s hodnotením 20 % mohla zaradiť do výročného rebríčka najhorších filmov. Producentsky ju zastrešil ruský tvorca Timur Bekmambetov (Nočná hliadka, Wanted), ktorý ju invenčne zasadil do prostredia Moskvy. Tu ale všetka originalita končí. Samozrejme okrem faktu, že výnimočne nejde o žiadnu adaptáciu, sequel, či prequel.
Hlavné postavy stvárnené Emileom Hirschom (Into the wild, Milk) a Maxom Minghellom (Sociálna sieť) sú hrdinovia nového tisícročia. Počítačoví geekovia, ktorí prišli do Európy predať novú internetovú aplikáciu. Svoj žiaľ z neúspešného pokusu zapíjajú v moskovských baroch. Zoznamujú sa s bezstarostnými turistkami, fotia, zabávajú sa a zrazu nastane masívny výpadok elektrického prúdu. Z neba padajú na ulice svietiace chuchvalce, ktoré sa po dopade zneviditeľnia. Bolo by to vtipné, keby nemenili ľudí na popol. Nepripomína vám to Predátora v kombinácii s Vojnou svetou? Nebojte sa, Londýn, Paríž, Tokyo, New York sú tradične napadnuté tiež.
Pobehovanie po ľudoprázdnych moskovských lokalitách je síce efektné a pre Američanov zrejme aj exotické, ale pulzujúce klbká elektriny mi veru adrenalín nezvýšili. Nepomohla tomu ani plechová hudba Tylera Batesa a vizáž mimozemšťanov odhalená v posledných minútach. Dejovo je Čierna hodina vata pozostávajúca z viac-či-menej rozumných dialógov, občas zábavných postáv a klišoidnej zápletky. Námet príbehu by pred niekoľkými rokmi uspokojil možno jednu epizódu Aktov X.
Aktéri sa pohybujú v slede scén typu: niekam prídeme, niekoho spoznáme/niečo hľadáme, niečo sa dozvieme, niečo nás napadne, niekto sa rozpadne na prach. Medzi tieto potenciálne výhodné zoznámenia sa s domácimi patrí vyšinutý vynálezca, ktorý zhodou okolností pozná spôsob zničenia votrelcov, alebo skupina ruských partizánov.
Nudné sú tiež neustále zábery z pohľadu nepriateľa, či náhody, ktoré zachráňujú hrdinom život. Možno zaujme občasná schopnosť tvorcov šikovne poukázať na to, že ich zloduchovia požierajú elektrinu- poplašný systém v podobe stoviek žiaroviek, byt zavretý vo Faradayovej klietke. Za zmienku tiež stojí, že herci na čele s Emileom Hirschom sa skutočne snažia.
Film je skutočna čiernou hodinou a pol pre milovníkov novátorskej a inteligentnej zábavy, na ktorú sa chce hrať. X-tá variácia mimozemskej invázie pôsobí rovnako rozožrane ako väčšina predošlých. Atmosférou a mierou nekvality pripomína najskôr tohtoročné kusy Skyline a Svetovú inváziu.
"Svieži zážitok," povedal režisér Chris Gorak o svojom filme a spolu s hercami sa v propagačných materiáloch zúfalo predháňa v chválení originality. Za také zavádzanie by si v časoch ZSSR zaslúžil pobyt vo väzení na Sibíri.
The Darkest Hour (USA, 2011, 89 min.)
Réžia: Chris Gorak. Námet: Leslie Bohem, M.T. Ahern, Jon Spaihts. Scenár: Jon Spaihts. Kamera: Scott Kevan. Strih: Priscilla Nedd-Friendly, Fernando Villena, Doobie White. Hudba: Tyler Bates. Hrajú: Olivia Thirlby, Emile Hirsch, Rachael Taylor, Max Minghella, Joel Kinnaman, Dato Bakhtadze, Elena CarusoRéžia: Chris Gorak