CUDZÍ OBED |
CUDZÍ OBED |
Cudzí obed je debutom indického režiséra Riteša Batra. Hneď v úvode príbehu zaúraduje náhoda, ktorá spojí zatrpknutého Saajana, účtovníka, ktorý má krátko pred dôchodkom a mladú Ilu, ktorá na rozdiel od Saajana, má ešte všetko pred sebou.
Ila každý deň s láskou pripravuje pre svojho manžela obed, ktorý podobne ako iné ženy v domácnosti, posiela na pracovisko, prostredníctvom dômyselného systému fungujúceho v hlavnom meste Indie už storočie a pol. Chybička v systéme zariadi, že sa jedlo dostane k Saajanovi, ktorý síce nie je Iliným manželom a veľmi rýchlo prichádza na to, že došlo k nedorozumeniu, no opantaný chuťou výborného jedla sa rozhodne predstierať, že je všetko tak, ako má. Ila je bystrá, netrvá dlho a zistí, že jej jedlo nekončí v správnom žalúdku. Ďalší obed, ktorý putuje k vinníkovi skrýva malý odkaz, Ila a Saajan sa začnú spolu rozprávať...
Teta posiela Illi ingrediencie do jedla prostredníctvom košíka, čím jej nepriamo radí ako sa vysporiadať s manželskými problémami. Ide o ďalšiu alternatívu medziľudskej komunikácie, ktorú film ukazuje. Postavám postačuje vzájomné porozumenie, ktoré je omnoho dôležitejšie ako fyzický kontakt. Vzťah Ili a Saajana je neosobný, no aj napriek tomu pociťujú vzájomnú blízkosť, stávajú sa z nich dôverníci, prostredníctvom trefných rád demaskujú úzkosť a smútok toho druhého.
Ich vzájomná zaviazanosť a dôveryhodnosť prerastie do akejsi platonickej lásky, ktorá má v princípe psychologický a emocionálny základ. Je čistá vo svojej podstate a absolútne odpútaná od fyzického kontaktu. Pod náporom životných zmien sa odhodlajú k ďalšiemu kroku, ten je však dôkazom, že ich vzťah je v bezpečí len v sterilite napísaných slov. Očakávania sa rozbíjajú, no postavy sú obrodené vzájomnosťou, ktorá im dodala odvahu pohnúť svoj život ďalej, pokúsiť sa zmeniť smerovanie preč od toho, čo ich robí nešťastnými.
Okrem hlavnej dejovej línie je rozvíjaný i vzťah Saajana a dotieravého, no sympatického mladíka, zverenca, ktorý preberie jeho miesto v práci po tom, ako sa Saajan definitívne odoberie na dôchodok. Ich vzťah je priestorom, na ktorom tvorcovia ukazujú postupnú premenu charakteru hlavného hrdinu. Ide o rozvíjanie podobného motívu vzájomnej symbiózy a priateľstva, s počiatočným odmietavým prístupom protagonistov, ako pri hlavnom vzťahovom vzorci Ila- Saajan, ale vzťah mužov má bizarnejší a komickejší priebeh. Saajanov nový priateľ sa stáva hnacím motorom jeho motivácií, vlieva mu odvahu, na ploche tohto vzťahu sa odkrýva Saajanove vnútro, jeho trápenia, obavy, ktoré sa pred priateľom snaží vtipne maskovať.
Cudzí obed je romancou odľahčenou svižným humorom, zaujímavou zápletkou, dejom zasadeným do exotického prostredia indického Bombaja, s plastickými a sympatickými charaktermi, plynulou gradáciou deja, kde všetko podlieha logicky premyslenej štruktúre, ktorá vo výsledku pôsobí veľmi prirodzene.
Na rozdiel od krátkeho titulu slovenského režiséra Martina Repku, Tanec tigra. Film je predskokanom Cudzieho obeda a od prvého obrazu kričí vykonštruovanou formou, čo by bolo akceptovateľné ako forma štylizácie a osobného vyjadrenia snového motívu, no ideová rovina by musela byť aspoň sčasti prínosná a opodstatnená. Snímke Tanec tigra chýba hlbší presah, vo výsledku je len planým pokusom, ktorému nepostačujú ambície autora na to, aby rev tigra napokon nezanikol v hluchote temnej sály.
Dabba (Francúzsko/India/Nemecko, 2013, 104 min.)
Réžia: Riteš Batra. Hrajú: Irrfan Khan, Nimrat Kaur, Nawazuddin Siddiqui