ZKÁZA KRÁSOU |
ZKÁZA KRÁSOU |
Padlé ženy v hlavnej úlohe - to je jedno z najvýraznejších poznávacích znamení tvorby prvej dámy českého dokumentu Heleny Třeštíkovej. Či to boli narkomanky, bezdomovkyne alebo ženy prevalcované nevyrovnanými vzťahmi s mužmi, režisérka ich vždy dokázala obnažiť z nevábnych sociálnych kategórií, ktoré im prischli a presvedčiť diváka o tom, že sú zaujímavé, hodnotné a pochopiteľné. Rovnakou metódou Třeštíková (tentoraz v spolupráci s Jakubom Hejnom) skúsila uchopiť aj príbeh Lídy Baarovej – hviezdy, ktorú turbulentné dejiny 1.polovice 20.storočia vyniesli na najvyššie výslnie, ale tiež povodili po najhlbších bažinách...
Ako krásna a talentovaná mladá herečka stála Baarová v 30.rokoch minulého storočia v prvej línii zlatej éry pražského Barrandova. Nakrúcala s najslávnejšími režisérmi aj hereckými partnermi, bola ozdobou prestížnych spoločenských podujatí. Keď prišla pozvánka na konkurz z Berlína, bol to pre ambicióznu hviezdičku začiatok splneného sna o medzinárodnej sláve. Svoje ambície si však v tom čase už v Berlíne napĺňali aj celkom iní ľudia – Adolf Hitler a jeho prívrženci.
Krásna herečka pozornosti politickej elity vtedajšieho Nemecka neunikla a čoskoro sa stala milenkou Josepha Goebbelsa. I keď ju tento bizarný pomer neskôr stál takmer všetko, pred kamerou aj ako osemdesiatnička tvrdí, že charizmatického pohlavára milovala...
Film Skaza krásou sa sústredí najmä na toto najškandalóznejšie obdobie herečkinho života a úlohu časozberu, ktorý Třeštíková trpezlivo praktizuje pri zaznamenávaní väčšiny svojich filmových tém, tentokrát museli zastúpiť filmovéarchívy. Rolu rozprávača preberá samotná Baarová, ktorá Třeštíkovej ešte pred svojou smrťou v roku 2000 stihla pri desiatkach cigariet a fľaške Becherovky, v slzách aj s úsmevom, porozprávať o vlastných prehrách i úspechoch.
Jej životná story patrí k tým, na ktoré neprestanete byť zvedavý, ani keď už o nej viete všetko. Môžete si doň totiž premietnuť hneď niekoľko priam rozprávkových scenárov. Môže to byť pre vás príbeh o pyšnej princeznej, ktorú bezohľadná cesta nahor po spoločenskom rebríku priviedla až k spravodlivému pádu. Alebo sa na ňu, možno, pozeráte ako na naivnú Popolušku, s ktorou si mocní muži žonglovali, až kým ju nezničili. V živote však, na rozdiel od rozprávok, nič nie je čiernobiele. A jednoznačný názor na Baarovú asi nebudete mať ani po zhliadnutí Skazy krásou.
Na čom sa však asi zhodneme všetci je, že to bola naozaj výborná herečka, z ktorej nadanie pre dramatickosť sršalo až do smrti. Nakoniec, ako aj ona sama vo filme tvrdí, všetko, čo pred kamerou robila aj naozaj cítila. Koľko toho, čo cítila, ale zase v skutočnosti hrala...? Túto otázku, samozrejme, Třeštíková Baarovej nepokladá. A nepokladá jej ani mnoho dôležitejších otázok, ktoré divákovi pri sledovaní filmu neodbytne napadajú.
Viac, než dokumentom je, hádam, Skaza krásou akýmsi subjektívnym portrétom. Portrétom problematickej starnúcej hviezdy, ktorá na sklonku života zľahka sebaľútostne bilancuje, „lebo staroba má už vo všetkom celkom jasno“. Třeštíková ju nesúdi ani nekonfrontuje, čo by, napokon, i tak sotva malo pre diváka akýkoľvek zmysel. Ošemetnejšie však už je, že ju ani nijak viditeľne nevedie. Skaza krásou je tak trochu „one woman show“, v ktorej Baarová sama seba striedavo chváli a karhá a voľným prúdom chrlí viac i menej dôležité historky o vlastnej legende.
S trochou skepse sa dá teoretizovať o tom, že kým iné snímky Třeštíkovej trvajú dvadsať rokov kvôli časozberu, tentoraz jej všetky tie roky trvalo, kým z nakrúteného materiálu (mimochodom, vznikal počas len trojdňovej návštevy) dokázala poskladať niečo zmysluplné. Dôveru v to, že film dokáže obstáť ako samostatný kinotitul, veľmi nepodčiarkuje ani skutočnosť, že prichádza po toľkých rokoch príprav do kín takmer súčasne s hraným filmom o Baarovej z dielne Filipa Renča...
Napriek predchádzajúcej kritike však treba povedať, že Třeštíková svojmu remeslu stále rozumie a hoci jej film asi všeobecné očakávania neprekoná, nepodlieza ani žiadnu objektívnu kvalitatívnu latku. Ak ste dosiaľ o Baarovej veľa nevedeli, budete Skazu krásou možno dokonca sledovať so zatajeným dychom. Nemožno tiež neoceniť, ako zručne film skladá koláže z Baarovej autentických výpovedí, archívnych záberov z jej filmov aj súvisiacich spoločensko-politických udalostí a predčítavaných úryvkov z herečkiných memoárov. Na to, z akých skromných surovín filmárka svoj počin varila, jej vlastne vyšiel celkom hustý a výživný. Určite však nie zásadný.
Zkáza krásou (Česko, 2015, 94 min.)
Réžia: Helena Třeštíková, Jakub Hejna. Scenár: Helena Třeštíková, Jakub Hejna