TEMNÁ STRANA MESIACA |
TEMNÁ STRANA MESIACA |
Za ostatnú dobu zásobovala nemecká kinematografia naše kiná skôr komediálnymi pokusmi. Momentálne kraľuje vysoko cenený Toni Erdmann, no priestor zostáva aj pre iné žánre. Netradičným výberom je práve thriller, ktorý je hlavným zdrojom atmosféry pre Temnú stranu mesiaca.
Urs je úspešným karieristom a s manželkou zosobňuje prototyp bezdetného vzťahu z rozumu, nakoľko je ponorený do svojej práce právnika pri veľkých fúziách popredných farmaceutických spoločností. Jeho šéf Ott si ho natoľko cení, že mu zverí projekt, ktorým sa ich firma stane európskou veľmocou.
Avšak po vážnom incidente priamo v jeho kancelárii sa Ursovi pohne myslenie. Stráca pracovnú morálku, vieru v doterajší život a vzťahové palivo. Po stretnutí s mladou Lucille dokonca okúsi halucinogénne drogy a začne odhaľovať nové stránky svojej osobnosti.
Klišé o páde úspešného muža a prerod osobnosti v hraničnej situácii nie sú ničím novým. Scenár vychádza z knihy a na margo kritiky spoločenského rebríčka si vyberá práve tie prvky, ktoré priam zosobňujú kanón - kariéra, drogy, pád na dno, násilie, lov. Až veľmi okato to pripomína Americké psycho, ktoré tiež čerpalo z knižnej predlohy. A navyše sa o hlavnej postave toho veľa nedozvieme.
Urs síce prechádza premenou, snaží sa o nastolenie bývalej harmónie, čo zahŕňa pobehovanie po dejovej mape a zháňanie odpovedí (nevynímajúc viaceré pokusy o "hubára roka"), ale príbeh kĺže po povrchu a protagonista mu je ukradnutý. Akosi chýba dejový drive pre diváka, aby viac precítil mizériu príbehu, ale podstatnú časť zachraňujú herecké výkony Moritza Bleibtreaua a Jurgena Prochnowa.
Režisérovi Stephanovi Rickovi sa darí zapojiť publikum do deju najmä cez temnú atmosféru a vizuálnu stránku filmu. V úvode zaujme montáž prírodných záberov, majestátnych stromov a krásnych vlkov. Ak sú vizuálne symboly len klasické, aspoň ich s kameramanmi vedia spraviť ozaj luxusne a vidno obrazové precítenie mizanscény.
To platí aj pri hororovom tripe, či obyčajnom výlete do lesa. Všetko podporuje mystická hudba, ktorá ale občas až veľmi tlačí na pílu a zvýrazňuje tak topornosť príbehu. Výsledok tak pôsobí strojene a aj keď je zrozumiteľný, prechádza len zo scény do scény.
Je to však aj výhoda, pretože rýchlo ubehne a nemáte čas na nudu. V záverečnej časti mu ale nadobro dochádza šťava. V momente kedy by mal prísť dáky vhodný zvrat alebo dychberúca nadstavba k predošlému deju sa film zvrtne a ideou ukazuje na prehnité farmaceutické spoločnosti. Nie je to veľmi inovatívna hra a bohužiaľ zabíja aj náznaky dobre budovanej atmosféry.
Temná strana mesiaca obstojí len ako jednohubka. Nie je inovatívna, ale zato má hustú thrillerovú atmosféru a zbehne pomerne rýchlo. Veľmi frflať nebudete, no neočakávajte prevratné dielo. Skôr vám môže prísť mierne zle z reálnosti násilia, napríklad v scéne s mačkou.
Die Dunkle Seite des Mondes (Nemecko/Luxembursko, 2015, 98 min.)
Réžia: Stephan Rick. Hrajú: Jürgen Prochnow, Moritz Bleibtreu, Nora von Waldstätten