POLINA

POLINA

8.0

Filmová recenzia



Francúzska tanečná dráma Polina mapuje formujúce obdobie života mladej baletky. Nádejná ruská adeptka Veľkého moskovského divadla bojuje s princípmi klasického baletu a objavuje vnútornú silu figurálnejšieho sebavyjadrenia v tanci. S citlivou a divácky príťažlivou adaptáciou rovnomennej knihy Bastiena Vivèsa prichádza do kín debutujúci francúzsky režisér a skúsený choreograf Angelin Preljocaj s asistenciou Valérie Müller.

Začíname vo frustrujúcom vežiakovo-priemyselnom prostredí s tanečnou akadémiou profesora Bojinského (Aleksej Guskov). Jeho perfekcionizmus cítiť s každým pohybom malých slečien, v každom pohľade na váženého učiteľa, v ustráchanom obdive baletnej klasiky. V malej Poline (Veronika Zhovnytska) drieme revolta, pretože jej prirodzené pohybové sebavyjadrenie je zošnurované v stroho perfektnej tanečnej gramotnosti.

Počas uhrančivého prerodu krehkej Poliny (Anastasia Shevtsova) do vlastného výraziva sledujeme striktné pravidlá konkurzov i okolité vnímanie reality, ktorá častokrát v sebe skrýva viac prirodzenosti než predostierané emócie na javisku. V Polininom pohľade sa odráža údiv zo samostatnosti v zahraničí. Úporne sa snaží pretaviť naučený tanečný perfekcionizmus do uvoľnenejších pohybových kreácií, silno podfarbených vzťahovou symbiózou, ktorá sa však i v realite mnohokrát ťažko presadzuje.

V dráme Polina zohrávajú ústrednú rolu polarizované životy na scéne a v súkromí. Predovšetkým v jednotlivých performačných etudách vidno odraz súzvuku či nemožnosti spolupráce s daným tanečným partnerom. Ukážkové „snehulienkovské“ partnerstvo s Francúzom Adrienom (Niels Schneider) dostáva zabrať vo francúzskej etape Polininho života, keď navštevuje Liriine (Juliette Binoche) tanečné hodiny vychádzajúce z prirodzeného emočného prenosu do tanečného predvedenia. Ešte údernejšie pôsobí rozkol tanečnej dokonalosti ruskej baletnej školy a túžob intuitívne hravého dievčatka.

Polina Polina

V Polininom dozrievaní prísno dopadajú na jej osobnostný vývoj emocionálno-spoločenské vplyvy už od útleho detstva s frustrujúcou panorámou chladiarenských veží a skromného, no hrejivého, rodinného prostredia. Prechodom do zahraničia (Francúzsko, Belgicko) zisťuje, ako veľmi sú pre tanečnú expresiu dôležité fyzické a psychické danosti. Musia byť v striktnom súlade, inak na scéne vidno len drinu, naučené pohyby a nulovú vášeň. Do výsledku žiadanej komplexnej širokospektrálnej umeleckej nadstavby vedie úmorná cesta a Polina nepoľavuje, hoci si musí svoju holú existenciu zabezpečovať prozaickým zamestnaním nočnej servírky.

Výrazovo sa film prelína scénami bežného života rozporovo vyobrazujúceho umelecké cítenie a tanečnú ambicióznosť. Od strohosti a monštróznosti postavy Bojinského dochádza k pedagogickým prerodom jej neskorších učiteľov. Základy veľkej ruskej školy sú síce nepopierateľné a večné piliere základov klasického romantického baletu, no emócie moderného výrazového tanca núkajú mladej baletke šancu prehodnotiť efektívnosť prenosu emócií z pódia na obecenstvo a dosiahnuť tak žiadaný dopad na diváka.

Polina Polina

Predovšetkým v audiostránke nám dobre sekundujú jednotlivé zvuky v naučených choreografiách či spontánnych improvizáciách – raz toporný šuchot špičiek po parketách, uvoľňujúci smiech s pozadím prístavu, či vrcholné emotívne číslo na snehom zasypanom podklade.

Bravúrne zvládnuté herecké výkony nielen v tanečnej rovine vzdávajú hold performerskej kreativite hlavnej predstaviteľky Poliny, ktorá okrem dokonalých tanečných figúr ovláda i herecký background, čím sa pre snímku stala neprehliadnuteľným klenotom na poli tanečnej, ale aj životopiseckej drámy.


Polina, danser sa vie (Francúzsko, 2016, 108 min.)
Réžia: Valérie Müller, Angelin Preljocaj. Scenár: Valérie Müller. Hrajú: Anastasija Ševcova, Anastasiya Shevtsova, Niels Schneider, Juliette Binoche, Jérémie Bélingard, Alexej Guskov, Aleksei Guskov, Sergio Diaz


autor Zuzana Ondrišová 31.5.2017
Kinema
8.0
Diváci
-
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 112 min
Krajina: Francúzsko
Rok výroby: 2016

Premiéra: 3.9. 2016
Premiéra SK: 25.5. 2017
1
Černák
ČERNÁK
[RECENZIA ]
RODINNÝ POKLAD
[RECENZIA ]
NESMIERNY
[RECENZIA ]
2
Brutalista
BRUTALISTA
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 133586
02 |
návšt. 9138
03 |
návšt. 6325
04 |
návšt. 5293
05 |
návšt. 3262
06 |
návšt. 3599
07 |
návšt. 2080
08 |
návšt. 2074
09 |
návšt. 2242
10 |
návšt. 1245
REBRÍČEK US
01 |
$12,0 mil.
02 |
$8,7 mil.
03 |
$8,0 mil.
04 |
$5,5 mil.
05 |
$4,3 mil.
06 |
$3,4 mil.
07 |
$3,4 mil.
08 |
$3,1 mil.
09 |
$3,0 mil.
10 |
$2,9 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.