15:17 PARÍŽ |
15:17 PARÍŽ |
Traja kamaráti, ktorí sa poznajú od detstva sa po rokoch vydajú na cestu po Európe. Netušia, že jedno rozhodnutie zmení ich životy. Rozhodnú sa navštíviť Paríž.
Alek a Spencer sa stretnú na základke. Vyčnievajú spomedzi ostatných spolužiakov, nevedia si nájsť svoje miesto. Sú jednoducho outsidermi, ktorí sa stávajú terčom občasnej šikany. Navštevujú kresťanskú školu s tvrdou disciplínou. Odvrávanie a ponevieranie po chodbe je tu neprípustné. Inak skončia v riaditeľni. Obaja sa však cez prestávky zvyknú rozprávať a zabudnúť na hlásenie nadchádzajúcej vyučovacej hodiny. A tak sa jedného dňa objavia na koberčeku.
Anthony sa chodí s riaditeľom pozhovárať takmer každý deň. Ten sa ich pred týmto kazisvetom snaží varovať. Márne. Čoskoro sa traja kamaráti stanú nerozlučnými. Neznášajú školu, zaujímajú ich zbrane, v lesoch sa hrajú na vojnu. Postupom času sa ich cesty rozídu, no nakoniec sa predsa len stretnú opäť.
Clint Eastwood sa v najnovšom filme rozhodol opäť pre spracovanie skutočného príbehu troch ľudí, ktorým jedno rozhodnutie a následné činy priniesli celosvetovú pozornosť. Eastwood je známy inšpiráciou biografickými filmami (J. Edgar, Výmena, Sully, Americký ostreľovač). No posledná snímka 15:17 Paríž je v niečom iný. Režisér sa do jednotlivých rolí rozhodol obsadiť ľudí, ktorí si týmto príbehom naozaj prešli. A tak si troch kamarátov zahrali neherci pod jedinou inštrukciou: „Ukážte mi, čo ste zažili.“ Toto gesto sa Clintovi podarilo, amatérstvo nie je z postáv citeľné. Ostatné ale Eastwoodovi veľmi nevyšlo.
Novinka sa totiž rozvíja v niekoľkých od seba oddelených úsekoch. Najskôr tu máme zaujímavo sa odvíjajúce detstvo a dospievanie trojice chlapcov. Úvod má potenciál, ak nerátame príšernú scénu naplnenú klišé motivačnými rečami o neuveriteľných schopnostiach jedinca. A práve tu sa začína snímka drobiť. Nudné, nič neprinášajúce dialógy a nezmyselné scény len mätú diváka. Ten sa zúfalo snaží pochopiť príbeh, no jeho pozornosť neustále odvádzajú nesúvisiace udalosti, ktoré film len umelo predlžujú. Tie vrcholia v ceste po Európe.
Niekoľko ľudí odchádza z kina, jedna príšerná scéna strieda druhú. Sledujeme chlapíka závislého na fotení so „selfie stick“, zvuk práve vyhotovenej fotografie sa opakuje znova a znova. Akoby sa Eastwood snažil do filmu „nenápadne“ zakomponovať svoje vlastné nepochopenie zmyslu sociálnych sietí a technologických vymožeností.
Režisér sa rozhodol pre daný príbeh po prečítaní knihy, ktorú napísali spomínaní traja kamaráti. Ich príbeh ho zaujal, nasledovalo spoločné stretnutie. Eastwooda neuspokojovali schopnosti profesionálnych hercov, chýbala im nedostatočná autenticita. Nakoniec sa preto rozhodol obrátiť na kamarátov, ktorí udalosti prežili. Nik z nich takúto ponuku nečakal. Ich reakcie boli zmiešané, no nakoniec kývli na súhlas.
Príbeh s obrovským potenciálom, zahanbujúca realizácia. To sú slová, ktoré asi najvýstižnejšie opisujú film 15:17 Paríž. Dúfajme len, že sošky Oskarov na budúci rok budú mať na pamäti aj kvalitu. Inak sa môže stať, že táto snímka sa ocitne v niektorej z hlavných kategórií.
The 15:17 To Paris (USA, 2018, 94 min.)
Réžia: Clint Eastwood. Scenár: Dorothy Blyskal (scenár), Antohny Sadler, Alek Skarlatos, Spencer Stone, Jeffrey E. Stern (kniha). Hrajú: Antohny Sadler, Alek Skarlatos, Spencer Stone, Ray Corasani, Judy Greer …