3 DNI V QUIBERONE |
3 DNI V QUIBERONE |
Je v tom niečo zvláštne príťažlivé – trochu morbídne, trochu sentimentálne – vracať sa spätne k okamihom, ktoré v niekoho živote patrili k tým posledným. Akoby sme v hĺbke podvedomia dúfali, že sa nám podarí dekódovať nejaké tajné znamenia, náznaky predznamenávajúce koniec. V prípade retrospektívneho pohľadu na posledné mesiace života herečky Romy Schneider však na vytušenie blížiacej sa tragédie žiadne kryptografické schopnosti mať netreba.
Počas svojho pobytu v luxusnom francúzskom sanatóriu, kde sa odohrávajú aj udalosti snímky 3 dni v Quiberone, sa hviezda celkom otvorene trápi a upíja na smrť, hoci tá napokon prišla „až“ o čosi neskôr. Snímka Emily Atef, ktorá to dotiahla aj na nomináciu na Zlatého medveďa z Berlinale, rekonštruuje pozadie posledného interview, ktoré s ňou prišli robiť redaktor a fotograf z nemeckého Sternu. Hviezda v ňom bez okolkov odhalila dno, na ktorom sa ocitla.
Romy Schneider, rodená Rosemarie Magdalena Albach, bola na výslní od 15 rokov. Filmová postava fanaticky zbožňovanej cisárovnej Sissi z nej urobila miláčika celej Európy. Ale tiež nevyrovnanú a večne prenasledovanú ženu, ktorá nikdy nemala čas dospieť. Aj o 28 rokov neskôr sa márne snaží uniknúť opratám vlastnej slávy – krutosti senzáciechtivého bulváru, nereálnym očakávaniam, ktoré od nej majú fanúšikovia. V náručí svojho najslávnejšieho milenca Alaina Delona utiekla až do Francúzska. A ostala tam, aj keď ich vášeň časom vyprchala, iste aj kvôli hereckým príležitostiam. V tom čase však už Romy nebola len herečkou, ale aj dvojnásobnou matkou. A to pre ňu, zdá sa, bola vôbec najťažšia rola.
V snímke 3 dni v Quiberone Romy stretávame, keď sa v luxusnom rehabilitačnom centre na pobreží Atlantiku pokúša vrátiť svoj život na správnu koľaj. Jej 14-ročný syn David jej povedal, že s ňou už nechce žiť. Preferuje prítomnosť nevlastného otca, ktorý toľko nepracuje a zrejme ani nepije (čo už sa však do filmu nedostalo - práve v jeho opatere ešte v tom istom roku David zahynie, keď si pri preskakovaní plotu pretne tepnu a vykrváca). Odhodlanie zmeniť svoj život a stať sa matkou, ktorú si jej deti zaslúžia, však Romy dlho nevydrží. Nedokáže totiž odmietnuť dvojicu reportérov, ktorí za ňou mieria s odhodlaním urobiť ten najveľkolepejší rozhovor s Romy Schneider v dejinách – za každú cenu.
Interview s reportérom Michaelom Jürgsom (Robert Gwizdek) a fotografom Robertom Lebeckom (Charly Hübner) sa stalo akýmsi testamentom Schneiderovej neslávneho konca. Hviezdu opradenú fámami vďaka nemu mohol celý svet vidieť celkom bez pozlátka. Unavenú, strhanú, bez make-upu, obklopenú cigaretovými nedopaľkami a všadeprítomnými fľaškami šampanského, ktoré ako kľúč k herečkinej prostorekosti neprestáva ctižiadostivý Jürgs nonšalantne objednávať. Tomuto predstaveniu sa znepokojene prizerá Romyina celoživotná priateľka Hilde (Birgit Minichmayr), ktorá prišla kamarátku v núdzi podporiť. Jej pokusy zastaviť to šialenstvo sú však márne. Zdá sa, že Romy sa zo svojho žiaľu chce, ba priam potrebuje vyznať celému svetu...
3 dni v Quiberone je vydarená, hoci aj trochu ponurá konverzačná dráma v krásne priliehavých čiernobielych tónoch. Operuje síce na veľmi komornom priestore, ale zdatne ho napĺňa veľkými témami aj hereckými výkonmi. Hlavnú hrdinku si zahrala nemecká herečka Marie Bäumer. Nie len, že sa na Romy Schneider výnimočne podobá, ale dokáže tiež uveriteľne uchopiť jej extrémnu životnú situáciu: situáciu ženy, ktorá zúfalo potrebuje pomoc, ale má tú smolu, že je pre svoje okolie oveľa zaujímavejšia v stave vlastného úpadku.
Bezmála dvojhodinový film sa krúti výlučne okolo štyroch postáv, na priestore krátkych troch dní a v kulisách jediného hotela. Dych mu však nedochádza. Je to vlastne skôr dramatizovaný portrét, než skutočná filmová dráma vystavaná na princípoch úvodu, vyvrcholenia a záveru – veď načo aj, základnú faktografiu herečkinho života si každý za pár minút vygoogli aj sám. Otázne už, samozrejme, je, akú službu snímka preukazuje svojej hlavnej hrdinke.
Je priam nemožné nepocítiť k smutnej a zneužívanej hviezde pri sledovaní filmu nefalšované sympatie – Marie Bäumer krásne stvárňuje Romyinu nezrelosť, naivitu, ale aj dobroprajnosť a srdečnosť či neustále tápanie po spriaznenej duši. Teda priam dojemné črty, ktoré verejnosť v čase jej života zrejme nemala veľa príležitostí spoznať. Na druhej strane však film vlastne tiež tak trochu opakuje „hriechy“ tých, ktorí pri sledovaní svojej vlastnej agendy zviditeľňovali jej démonov. Nuž, ale tak už to s filmovými portrétmi tragických postáv z reálneho sveta občas býva.
Hoci 3 dni v Quiberone zrejme nie sú filmom, ktorý by nejak výraznejšie otriasol svetom kinematografie, divákovi, obzvlášť citlivému na jeho témy, dokáže s ľahkosťou zaliezť až pod kožu.
3 Tage in Quiberon (Nemecko/Rakúsko/Francúzsko, 2018, 115 min.)
Réžia: Emily Atef. Scenár: Emily Atef. Hrajú: Marie Bäumer, Birgit Minichmayr, Charly Hübner, Robert Gwisdek, Denis Lavant, Yann Grouhel...