MONSTER HUNTER |
MONSTER HUNTER |
Hollywood pokračuje v trende adaptácii videohier a nadýchol sa pre nové série. Vo veľkej miere štartuje ich produkciu Sony, má v talóne viaceré silné značky. Pre novinku si vyhliadla ďalšiu sériu od firmy Capcom, ktorá stojí aj za Resident Evil. Aby to zlepil dokopy znalý remeselník, angažuje sa opäť Paul W.S. Anderson a v hlavnej roli Milla Jovovich.
Monster Hunter má preto náročnú úlohu: ako sa odlíšiť od Resident Evil? Dobrá správa vopred: MonHun nie je iba klon ResiEvil. Anderson využíva podobné techniky, no hneď na začiatku prídu dobré správy: neustálu tmu strieda množstvo svetlých scén. Dlhé hodiny v interiéri sú nahradené maximálnymi možnosťami filmu ísť do exteriérov, púšte a fantastických reálií. To je plus, inak si tvorcovia neraz uľahčujú prácu tým, že kopa scén sa odohrá v tme. Ale väčšina Monster Huntera sa prezentuje na silnom svetle na širokouhlom obraze a pôsobí lepšie, drahšie a môžete si vychutnať jednotlivé monštrá či súboje s nimi.
Fanúšikovia hry majú nemalý problém, ktorý s nimi sčasti zdieľam: MonHun je zasadený do fantasy sveta, ktorý má vlastné tradície, jazyk a postavy. Žiaľ, filmová verzia sa s nimi veľmi nemazná, tresne vás do akcie, aby ste si z nej odniesli čo chcete a urobili vlastný dojem. Je to škoda, lebo o mytológii a systéme sa dozviete minimum – scenáristi to využívajú na postupné odkrývanie miest či beštií. No dobre, vedzte, že MonHun hry sa tiež angažujú v štýle, že partia hrdinov či dedinka sa snaží odolať nájazdu veľkých monštier a prežiť.
Pretaviť taký aspekt do filmovej podoby by bolo jednoduché: zobrali by sme poltucet búchačov a nechali ich bojovať. A prológ sa skutočne snaží o čosi podobné: banda dobrodruhov sa plaví na lodi púšťou (fantasy), no zaútočí na nich veľký Diablos. Jeden z bojovníkov vyskočí z lode v poslednej chvíli. A strih!
Príde misia v púšti, kde si Milla Jovovich a tím spieva, hľadá stratený tím a dostane sa do búrky. Na jednej strane zbytočná sekvencia, ale aspoň netrvá viac ako 10 minút. Zbytočnosť sa ukáže neskôr po teleporte do fantasy sveta, lebo prvá beštia rozmetá tím na kusy. Nemusíte si ani pamätať mená vojakov, väčšina skončí neslávne a slúži skôr zvýšenie počtu obetí. Fanúšikovia mordov si prídu na svoje, je tu aj nádejná hororová pasáž (jedovaté pľuzgiere marí kópia brlohu ako z Pána prsteňov) a neskôr sa konečne rozbehne hlavná línia.
Spočíva v prepojení Milly a vypadnutého vojaka z prológu, ktorí postupne čelia viacerým monštrám. Dobrý ťah je, že vojak nerozpráva v angličtine, ich symbióza je celkom pestrá. Občas gestá, inokedy šikovné akcie či intuícia. Tu sa prejavuje vernosť predlohe (vlastný jazyk) a stredná časť filmu je výživná. Objavia sa rôzne zbrane, bojové štýly, najprv sa však musia pobiť navzájom (ďalších zbytočných 10 minút) a potom sú skvelý tím, ktorý mieša schopnosti boja z oboch svetov. To je snáď jediné pozitívum, prečo v tomto filme figuruje Milla z nášho sveta a nevystačíme si iba s tým fantasy.
Finálna tretina sa snaží akoby na poslednú chvíľu narvať do filmu čo najviac z hry. Nabehne veľká skupina postáv, konečne sa ukážu herné chuťovky typu Palico, užijeme si pravú atmosféru akoby z dedinky i zázemia bojovníkov. Akurát si ju dlho neužijeme a už pochodujeme na veľké finále, kde je megamonštrum (Rathalos) a proti nemu skupina bojovníkov rôznych štýlov. Šľahajú blesky a všetko je efektné, netrvá to dlho.
Bolo by ideálne, keby tu film skončil. Ale neodpustíme si ďalšie prelínanie svetov, beštia sa ocitne v reálnej civilnej púšti, kde trhá tanky, ničí veľké lietadlá v lufte a robí riadnu paseku. Toto je typický Andersonov „schtick“, kde si samovoľne mieša niečo herné, niečo vlastné a hrá iba na efekt. Prečo? Lebo to bude efektne vyzerať – ale s videohrou to opäť nemá veľa spoločné. Tam sa skutočne RPG strely nepália do papule beštie.
Keď si posúdite jednotlivé pasáže, pôsobia dosť nesúrodo, nie je núdza o zbytočné scény a Andersen chce lepiť všetko moderné i pôvodné do 95 minút (potom nastúpia titulky a miniscéna). Cením si ako sa režisérovi podarilo preniesť základnú premisu hry i filmu – bojovníci vs. beštie. Pôsobia veľkolepo, srší z nich strach i hnev, podobajú sa herným predlohám. Na druhej strane majú neraz prvky z horších scén Jurských parkov a svetov – gigantické papule ohrozujú ľudí. Rozdiel je, že vedia zaútočiť naspäť a ak si chcete užiť bezduchú akciu, kopu spomaľovačiek a najmä duo Milla Jovovich-Tony Jaa v niekoľkých dobrých scénach, skúste.
Vo finále uznávam, že som čakal podstatne horší film. Andersen v posledných častiach Resident Evil nemal čo ponúknuť, nedokázal inovovať, ale tu núka aspoň trošku niečo iné. Je to stále béčko za 60 miliónov a top fanúšikovia hry budú skôr zdesení. Nenáročný divák nepríde skrátka a najmä je cítiť každý dolár – z filmu nie je cítiť streamingovú lacnosť, hoci ho mnohí budú kukať iba doma.
Monster Hunter (USA, 2020, 103 min.)
Réžia: Paul W.S. Anderson. Scenár: Paul W.S. Anderson, Kaname Fujioka (video game series). Hrajú: Milla Jovovich, Tony Jaa, Ron Perlman, T.I., Diego Boneta, Meagan Good, Josh Helman, Jin Au-Yeung, Hirona Yamazaki, Jannik Schümann, Nanda Costa, Nic Rasenti ...