KURZ MANŽELSKEJ TÚŽBY |
KURZ MANŽELSKEJ TÚŽBY |
Radek Bajgar doručil pred piatimi rokmi výbornú Teóriu tigra, no jeho ďalší počin Teroristka nezožal také ovácie. Zo vzťahovej oblasti (na ktorú sa špecializoval aj pred natáčaním filmov) prešaltoval na čiernu komédiu, ktorá nebola svižná či príjemne pozerateľná. Ale Kurz manželskej túžby ho vracia na domácu pôdu vzťahov, manželských párov a do toho pridáva štipku z krimi žánru.
Celý film sa odohráva na izolovanom mieste, kde sa päť manželských párov zišlo, aby pod vedením terapeuta Mazela do svojich stagnujúcich vzťahov vrátili vášeň i túžbu. Počas niekoľkých dní majú rôzne seansy v prírode i interiéroch rezortu staršieho majiteľa Mecha. Párom pomáha aj zdieľanie ich skúseností či sledovanie ostatných, ale Mazel kladie veľký dôraz aj na maximálnu blízkosť partnerov, tiel i duší. No keď nasadzuje cvičenie s metódou pevného objatia, dôjde počas neho k nehode – jedna manželka objíma svojho druha tak pevne, až ten odpadne.
Po premiére Teórie tigra sme sa niekoľko hodín rozprávali s režisérom Bajgarom o jeho poznatkoch zo vzťahových terapií a vyšlo mi, že sa najlepšie bude cítiť pri filmoch, ktoré sa budú snažiť skúmať, analyzovať či otáčať rôzne vzťahy. Preto vnímam Kurz manželskej túžby ako návrat do jeho výbornej formy. A filmu bodla aj scenáristická pomoc s Mirkou Zlatníčkovou, ktorá mu chýbala pri Teroristke. Už od prvých minút začneme spoznávať jednotlivé postavy a stav ich vzťahov, čo je vítaná devíza – nie je ľahké vykresliť toľko postáv a odčítať ich rozpoloženie. Niekto je na mizernej úrovni, inde je to klasicky vychladnutý manželský vzťah, niekde to chvíľkovo iskrí na počkanie.
Postáv je veľa, niektoré sú vtipné, iné otrávené a prvotné kúzlo spočíva v sledovaní metód Mazela na zúčastnené páry. Bolo by fajn vidieť, kam by sa film v rovine vzťahovej komédie dostal, no po jednom cvičení a odpadnutom účastníkovi sa žáner razantne zvrtne. A miestami som mal pocit, ako by si Bajgar zaumienil točiť českú variáciu detektívky Na nože. Kardinálna otázka, že či Helena manžela skutočne stisla len dôsledne ako mala, išlo o nešťastnú náhodu alebo nebodaj úmysel, sa tlačí vpred. Je tu v úlohe štvanej vinníčky alebo má šancu byť nevinnou obeťou, na ktorú sa valia obvinenia?
Na scénu príde dvojica vyšetrovateľov, začne procedurálny výsluch ostatných párov a divák môže pomaly nadobudnúť pocit, že Helenu niektorí aj poznajú a mohli byť pomaly v roli komplicov. Duo polišov je výborne využité – svedomitá policajtka (vždy chce niekoho zatknúť) a uvoľnený chlapík (ktorý tu robí svoj džob a chce si trošku užiť rezort, aspoň na večeru), aj ich interakcia so svedkami. Prítomnosť polišov všelijako ovplyvní dovtedajšie publikum – niektorí odhalia aj čo by nemali, iní sa pokúsia zaklamať či viesť pozornosť inam. Vtipná je postava, čo chce policajtke pomôcť aj s domom.
Ale vrcholom je zakomponovanie postavy Patriky, ktorá svojím autistickým prístupom bude vytáčať nejedného zúčastneného (i diváka), ale generuje množstvo skvelých scén i momentov. Jej zarputilá povaha i postoj k nejednému momentu (tablet a heslo) sú výborné – žije si vo vlastnom svete, kde nie je núdza o lojalitu, no zároveň sa snaží vnímať vonkajšie vplyvy. Ivana Uhlířova si berie kus filmu!
Akurát diváci, ktorí sa tešia na Jiřiho Bartošku, musia trošku krotiť apetít, lebo tu má skôr epizódne výstupy ako celistvú rolu. Ale rozhodne je zábavnejší a lepšie si užíva postavu ako u Zbožňovaného. Slovenskí herci (Lukáš Latinák, Lucia Siposová) skôr blbnú so svojimi rolami ako uletení Slováci (ale určite obaja zábavní), česká skvadra má výborné obsadenie na čele s Lenkou Vlasákovou, ktorá po mnohých filmoch ukazuje citlivú, veľmi dobre zahranú postavu. Casting zafungoval na 100 percent.
Čím sme ďalej, tým viac motívov sa nám ukáže, až sa začneme dopracovávať k pravde, cez nejeden flashback sa nám dokreslí mozaika. Fungujú vzťahy, dilemy, aj nové situácie, takže pri záverečnom check-oute všetko fajn doklapne.
Nakrúcanie v izolácii akoby podčiarklo fakt, že toto je film do éry COVID-19, ale má optimálnu dĺžku, takže za hodinu a pol sa nestačíte nudiť. Budete sa baviť, hádať, aj tipovať, čo je v centre diania. Radek Bajgar je späť vo forme, i keď časť divákov bude reptať, že tri žánre (dráma, komédia, krimi) sú nevyrovnané a ani jedného nie je dosť. Ale celok ladí solídne.
Kurz manželské touhy (ČR, 2021, 90 min.)
Réžia: Radek Bajgar. Scenár: Mirka Zlatníková, Radek Bajgar. Hrajú: Vojta Kotek, Jiří Bartoška, Lenka Vlasáková, Stanislav Majer, Šárka Vaculíková, Ondra Bauer, Josef Polášek, Eva Leinweberová, Vasil Fridrich, Petra Nesvačilová, Lucia Šipošová, Lukáš Latinák, Ondřej Nosálek, Jana Kotrbatá, Ivana Uhlířová, Jana Plodková, Radek Holub