SLALOM |
SLALOM |
O sexuálnom obťažovaní v športe sa v posledných rokoch hovorí stále častejšie. Na verejnosť sa totiž dostalo mnoho čerstvých aj dlho zamlčiavaných prípadov športovkýň, ktoré počas svojej kariéry museli čeliť sexuálnemu nátlaku, zneužívaniu či násiliu. Vinníkmi pritom neraz boli tí, ktorí im sú zo všetkých najbližšie – ich vlastní tréneri.
Presne takýto aktuálny príbeh prináša aj belgicko-francúzska dráma Slalom debutujúcej režisérky a scenáristky Charlène Favier. Doslovne aj v prenesenom zmysle mrazivá psychologická dráma z alpských zjazdoviek mala premiéru ešte vlani, na Slovensku ju ako prvý predstavil MFF Cinematik. Po dlhšej odmlke sa film po znovuotvorení našich kín konečne dostal aj na veľké plátna, čo si, napokon, aj zaslúži. Svoju neľahkú, ale o to dôležitejšiu tému totiž spracúva mimoriadne dôsledne.
Hlavnou hrdinkou Slalomu je pätnásťročná Lyz (Noée Abita), nadaná lyžiarka, ktorá práve nastúpila do svojho prvého profesionálneho klubu. V tíme ostrieľanejších rovesníkov zahajuje tréning pred sériou náročných súťaží a má čo robiť, aby s nimi udržala krok. Navyše, trápi ju aj komplikovaný vzťah s matkou (Muriel Combeau), ktorá si na dcéru popri novej práci a známosti akosi nedokáže nájsť čas.
Pod taktovkou drsného trénera Freda (Jérémie Renier) však zo seba Lyz čoskoro na zjazdovke dostáva maximum a dokazuje tak, že má v športe naozaj budúcnosť. Odmenou jej okrem prvých víťazstiev a obdivných i závistlivých pohľadov rovesníkov je aj Fredova pozornosť – a to je pre osamelú tínedžerku hádam zo všetkého najcennejšie.
Ako sa však charizmatický tréner príprave svojej najnádejnejšej zverenkyne venuje stále intenzívnejšie, ich vzťah začína prerastať do čohosi, čím by byť určite nemal. Hoci sa Fred snaží tváriť, že o nič nejde, krehká rovnováha vzťahu trénera a mladistvej športovkyne je navždy preč...
Prostredie, v ktorom sa Slalom odohráva, bude iste lákadlom pre milovníkov zimných športov. No klasický „športový” film v tomto prípade určite nečakajte. Zasnežené alpské zjazdovky sú k Lyzinmu príbehu krásnou kulisou a názov snímky možno aj symbolickou metaforou k situácii, ktorá núti zmätenú tínedžerku kľučkovať medzi nástrahami bezohľadných dospelých v jej živote. No samotné lyžovanie sa vo filme obmedzuje na pár scénických zjazdov a skratkovitých víťazstiev v súťažiach, ktorým budeme musieť veriť aj bez podrobnejšieho vývoja a gradácie.
No i keď samotná režisérka vraj kedysi taktiež závodne lyžovala, v jej celovečernom debute tým podstatným lyže napokon nie sú. Slalom je predovšetkým sondou do duše zraniteľného dievčaťa v ošemetnej situácii, nad ktorou nemá žiadnu kontrolu.
Lyz prirodzene hľadá uznanie, a hoci o Freda sama vyslovene neusiluje, nie je ťažké uveriť ani pochopiť, že jej jeho náhly záujem lichotí. I keď sa však aj v najchúlostivejších situáciách snaží tváriť dospelo a nad vecou, pri každodennej pretvárke a protichodných signáloch od staršieho a skúsenejšieho muža Lyz rýchlo stráca pôdu pod nohami. Čoskoro sa to začne prejavovať na jej školských výsledkoch, vzťahoch s kamarátmi aj športových výkonoch. Lyz, skrátka, volá o pomoc, no nablízku nie je nik, kto by jej ju poskytol.
Film sa však na situáciu snaží pozerať komplexne aj z druhej strany. Nie, Freda ako dospelého chlapa zodpovedného za mladé dievča, ktorému práve kazí život, rozhodne neobhajuje. Aj on sám si, napokon, svoje zlyhanie evidentne uvedomuje.
Scenár však aj tohto jednoznačného antagonistu vykresľuje viacrozmerne a v niektorých ohľadoch hádam až skoro pochopiteľne, pripomínajúc tak divákovi, že sexuálni predátori zďaleka nemusia mať vždy tvár diabla. Aj keď sa z deja nedozvedáme, či je Lyz Fredovou prvou obeťou, film celkom presvedčivo vykresľuje, aká krehká môže hranica toxicity v takomto nevyrovnanom vzťahu v reálnom živote byť.
Veľkú zásluhu na efektnosti a autenticite filmu nepochybne majú obaja ústrední hereckí predstavitelia. Od Jérémieho Reniera, známeho najmä z filmov bratov Dardennovcov, to tak trochu aj čakáme. Skutočným prekvapením je však najmä skvelá Noée Abita, ktorá nás horskou dráhou emócií húževnatej a zároveň krehkej Lyz sprevádza s dokonalou presnosťou.
Slalom je na prvý pohľad neveľmi nápadný titul, ktorý sa tak trochu stratil aj zásluhou nešťastného načasovania v dobe vrcholiacej pandémie. Je to však sústredený, dôsledný a presvedčivý film, ktorý má jasno v tom, čo chce divákovi povedať – a jeho odkazu sa nedá nerozumieť. Ak máte, navyše, možnosť vidieť ho na veľkom plátne, budete sa môcť dosýta pokochať aj jeho atmosférickou zimnou estetikou.
Slalom (Belgicko / Francúzsko, 2020, 92 min.)
Réžia: Charlène Favier. Scenár: Charlène Favier, Antoine Lacomblez, Marie Talon. Hrajú: Noée Abita, Jérémie Renier, Marie Denarnaud, Muriel Combeau, Maïra Schmitt, Axel Auriant, Melle Tistounet, Gaspard Couder, Maxence Clément, Victor Senegas ...