NEZLOMNÁ |
NEZLOMNÁ |
Do série neamerických animákov sa hlási nový príspevok z krajín Francúzsko/Kanada. V hlavnej roli odhodlané dievča živiace sen – stať sa požiarničkou po vzore otca. Drobný problém – pred 100 rokmi to nebolo úplne možné a ženy mali iné povinnosti ako sa naháňať po uliciach a zachraňovať životy. A tak Georgia aspoň pomáha otcovi, kde môže.
Lenže pokušenie presadiť sa neodchádza a keď začne v meste vyčíňať neznámy podpaľač a ešte aj miznúť hasiči, všetko sa v rodine mení. Tato je povolaný späť do akcie a ona sa rozhodne pomôcť tiež, ale inkognito – a tak si nalepí falošné fúzy, prezlečie za chlapca a hlási sa k dobrovoľníkom, ktorých zhodou okolností učí jej otec. Georgia, po novom Joe, sa však učí rýchlo a zapája do čoraz nebezpečnejších misií...
Nezlomná mieša staré dobré atribúty, ale zároveň sa snaží vyčnievať z kategórie béčkových animákov vďaka viacerým finesám. Napríklad zasadenie do New Yorku 20. rokov minulého storočia sa ukáže byť celkom dobrý nápad a ťaží z neho najmä animácia, ktorá ukazuje mesto ako veľké, pestré, hravé a dýcha na vás inou atmosférou. Navyše pomôže aj faktu, že dievča nemôže byť požiarničkou, lebo sa spoločnosť ešte na viaceré kroky vpred neodhodlala. Takže prohibícia nielen na alkohol, ale aj práva žien, ktoré do dnešných možnosti mali veru ďaleko.
Na druhej strane sa však morálne posolstvo točí okolo viac ráz videných tém a aj prezliekanie ženy za muža už poznáme z viacerých príbehov či rozprávok (Mulan a spol.), preto až tak neprekvapí. Diváka preto možno bude zaujímať viac AKO sa k nemu autori postavili. Žiaľ, v tomto smere nastúpi prostý humor, ktorý sa točí okolo triku, že Georgia uchmatne pár chlpov zo zadku psíka – a tie sa uplatnia ako fúzy. Ešteže podobných vtipov neobsahuje scenár viac – deťom sa asi budú také lacnoty aj páčiť, ale je škoda, že film neponúka viac.
Veľa vtipov vyjde z toho, že Georgia sa snaží fungovať ako chlapec, nedať na sebe poznať, že je šéfova dcéra a pod. Niektorí môžu namietať, že na požiarničku nemá hrdinka postavu a isté ťažké predmety by asi nezvládla, ale rozprávka v tom smere ide po svojom a nechce byť úplne realistická (treba to akceptovať).
Pochváliť sa dá za to, že zatiaľ čo štart je ošúchaný, postupne graduje tempo. Film má celkom dobrého záporáka, pričom jeho identita je istý čas neznáma a čaro spočíva aj v hre s divákom (kto a kedy ho odhalí). Keď sa odhalí, už nedokáže toľko ponúknuť, ale keďže ide o sčasti akčnú rozprávku, dá sa to akceptovať – autori sa rozhodne lepšie pohrali s akciou ako humorom (je silený, občas zbytočný).
Tej pomáha aj celkom dobrá animácia na dnešné pomery. Jednak New York v 20. rokoch je celkom dobre animovaný a má tu zopár nápadov ako napríklad rozostavanú Empire State Building či iné časti mesta. Akčné či požiarnické scény majú aj dobrý nápad so špeciálnymi efektmi a fialovým nádychom – veľa momentov pôsobí na veľkom plátne celkom dobre. Iste, aktuálna úroveň áčkových štúdií je už ďalej, ale dobrou štylizáciou a vhodnou voľbou miesta a času autori získali body k dobru.
Vo finálnom zúčtovaní to stačí akurát pol boda nad priemer. Štandardný animák je obohatený nielen o fajn animáciu, ale aj niektoré dobré lekcie o statočnosti, odhodlanosti a ceste k cieľu. Azda žiaden rodič by nebol nadšený, keby sa jeho ratolesť začala prezliekať a išla do rizika, ale cnostné myšlienky a záchrana nevinných sa cenia.
Fireheart (Francúzsko / Kanada, 2022, 92 min.)
Réžia: Theodore Ty, Laurent Zeitoun. Scenár: Laurent Zeitoun, Jennica Harper, Lisa Hunter. V slovenskom znení: Grétka Čisárová, Zuzana Porubjaková, Martin Kaprálik, Dušan Szabó, Michaela Šáleková, Lucia Hurajová ...