PODPAĽAČKA |
PODPAĽAČKA |
Horor Podpaľačka poznáme mnohí, ako titul z 80. rokov, kde sa v hlavnej úlohe predstavila vtedy deväťročná Drew Barrymore tesne po E.T.. Ale keď máte tak 10 rokov, je to trochu napínavé, sú tam akýsi telepati a do toho dievča, ktoré dokáže privolať oheň na počkanie, celkom vás to zaujme. Iné je však sledovať remake po troch dekádach a pozerať sčasti neveriaco, či niekto medzičasom nevymenil film v premietačke a skutočne tam pustil prerábku z tohto roku.
Vysvetlím postupne. Podpaľačka má na jednej strane jasný námet – má byť hororom o dievčati, ktoré dokáže manipulovať s ohňom. Resp. trošku inak, je to jej nadprirodzená schopnosť, ale keďže je na prahu puberty, tak ju ešte nedokáže úplne ovládať (aha, to mi pripomína sčasti Keď sa červenám od Pixaru).To vydá na sľubný štart a dal by sa pekne rozvinúť, lenže ako sa ukáže, 10-ročná Charlie nie je jedina s nadprirodzenými schopnosťami.
V prológu sa dozvieme, že vlastnosť má od raného detstva (požiar v kolíske), a to vďaka génom rodičov, ktorí dávno podstúpili experimenty a získali špeciálne vlastnosti. Ich život nie je veľmi ľahký, neustále sa sťahujú, odmietajú na sebe robiť pokusy, a preto nedovolia dcére ani smartfón či WiFi. A rozhodne nechcú, aby niekto ich malú Charlie našiel...
Lenže ako to už v prostom deji býva, ani posledný úkryt nie je príliš bezpečný a Charlie stráca nervy čoraz častejšie. A keď doslova emočne vybuchne na školskom WC, spustí sa séria udalostí, ktorá ju s otcom opäť pošle na cesty a skrížia si cestu s nečakanými protivníkmi.
Ak by ste ako našinec čakali variant na horor 80. rokov typu Scanners či iné chuťovky, kde by Charlie zosnovala napríklad poriadnu pomstu spolužiakom či učiteľom na škole, nič také sa nekoná. Lebo už predloha Stephena Kinga ráta s témami neustáleho putovania, zmeny miest a viacerých ľudí, ktorí sa vymykajú normálu. Preto namiesto hororu príde skôr taký trošku sci-fi triler. Má to azda chybu v tom, že tu nie je toľko napätia a ľakačiek ako by ste od hororu očakávali. Zopár scén sa tu nájde, nejaký ten brutálny záber na obeť tiež (mačka to schytá poriadne), ale žiadne hryzenie nechtov od hrôzy nepríde.
V roku 2022 totiž partička ľudí s nadprirodzenými schopnosťami či vládna organizácia už nenadchne nikoho. Podobný námet mali X-Meni či ďalšie komiksy – v čase vzniku knihy (1980) to mohlo byť pútavé čítanie, ale ako ľahká adaptácia filmu to dnes už nestačí. Skôr vás prekvapí minimalistický dej, ktorý lineárne od úvodných titulkov po trošku zvláštne finále ide po jedinej línii – útek, hľadanie istej formy bezpečia, neustála cesta, súboje s protivníkmi. Lebo vládna agentúra prirodzene má niekoho po ruke, ktorý by mohol ísť po krku hrdinom.
Archetypy sa tu sekajú jedna radosť: hrdinka, odhodlaný tatko, naštvaná vládna kapitánka, jej poskok či buran Irv, ktorý je možno vnútri aj dobrák, ale schováva isté tajomstvo vo vedľajšej izbe a správa sa niekedy ako hňup. V deji sa nemáte ako stratiť a jediná vec čo vás prekvapí je azda finiš – kto pozná knihu či originál, bude mať pocit, že vypadla asi tretina stopáže. To vysvetlí aj strohú dĺžku 95 minút.
Samozrejme, ak niekto originál nevidel, dopadne celkom dobre. Lebo dej nie je úplne nezaujímavý, má pár dobrých momentov a režisér Keith Thomas drží film v duchu 80. rokov, čomu prispeje kamera a najviac soundtrack Johna a Codyho Carpentra, ktorí si tu vyladili variáciu na svoj Halloween. Ak sa vám bude zdať, že to znie divne, berte to ako poctu tamojšej dekáde alebo tento film chce byť starina!
Kto vie ako by sa Podpaľačky ujal pôvodne zamýšľaný Fatih Akin (Odnikiaľ, Proti múru). Lebo nuda tu nie je, ale za 12 miliónov dolárov je to nevýrazné a poteší azda iba fanúšikov Zaca Efrona, ktorý sa už z polohy bujarého vysokoškoláka dostal do rolí starého fotra. Škoda, Kingove knihy majú na viac.
Firestarter (USA, 2022, 94 min.)
Réžia: Keith Thomas. Scenár: Scott Teems, Stephen King (román). Hrajú: Zac Efron, Ryan Kiera Armstrong, Sydney Lemmon, Michael Greyeyes, Gloria Reuben, Kurtwood Smith, John Beasley, Tina Jung, Hannan Younis, Jeremy Ferdman, Jamillah Ross ...