PARÍŽ, 13. OBVOD

PARÍŽ, 13. OBVOD

7.5

Filmová recenzia



Emilie, Camille a Nora. Traja tridsiatnici, ktorých životy sa náhodne, ale osudovo pretnú v parížskej štvrti Les Olympiades. Filmová novinka Jacquesa Audiarda (Prorok, Dheepan, Z hrdze a kosti) vychádza zo svojskej poetiky multikultúrnej betónovej džungle na juhovýchode francúzskej metropoly. Inšpiruje sa generačnými strasťami svojich hrdinov, ktorých napriek slobode a otvoreným možnostiam trápi pocit večnej nedostatočnosti a neschopnosť nadväzovať hlbšie vzťahy.

Paríž, 13. obvod je pôvabný čiernobiely film s krásnou kamerou, šmrncovou hudbou, výbornými hercami a scenárom, ktorý síce neobjavuje žiadnu Ameriku, no stále má čo povedať. Film nakrútený na motívy komiksových príbehov tento týždeň vstupuje aj do našich kín. Ponúka svieži divácky zážitok, ktorý si netreba nechať ujsť.

Les Olympiades je jedným z architektonicky najvýraznejších parížskych sídlisk. Modernistické „mesto v meste” vzniklo v 70. rokoch minulého storočia ako urbanistický projekt s unikátnym konceptom: Ako napovedá už jeho názov, inšpiruje sa olympijskými hrami. Každá z budov nesie názov jedného z miest, kde sa olympiáda v minulosti konala a mnohé z ulíc majú mená po olympijských športových disciplínach. Po polstoročí od vzniku sídliska sa už však môže zdať, že tieto názvy odkazujú skôr na pestrú skladbu miestneho obyvateľstva.

Vďaka blízkosti univerzít aj relatívnej cenovej dostupnosti miestnych bytov sa v panelákoch s menami ako Mexico City, Sapporo či Montreal stretáva doslova celý svet. Žije tu aj Emilie (Lucie Zhang), mladá Aziatka so svojským zmyslom pre humor, ktorá napriek štúdiám politológie pracuje ako telefonistka. K dobru si privyrába prenájmom jednej z izieb v byte po babičke, kde býva. No a práve cez inzerát na spolubývajúceho Emilie po prvýkrát stretne mladého sebavedomého profesora Camillea (Makita Samba) – a okamžite to medzi nimi zaiskrí.

Paríž, 13. obvod

Žiaľ, kým s vášnivým sexom im to ide celkom samé od prvého dňa, vybudovať si skutočný vzťah bez sarkazmu, urážok a podozrievavého odstupu sa im akosi nedarí. Navyše, Camille celkom neskrývane nadväzuje aj ďalšie vzťahy – napríklad s tajomnou a nedostupnou Norou (Noémie Merlant).

Húževnatá realitná maklérka však má svoje vlastné sny aj starosti: Len nedávno sa musela vzdať štúdií práva kvôli hlúpej zámene s nápadne podobnou erotickou cam girl Amber Sweet (Jehnny Beth). Kým Camille sa do Nory stále viac zamilováva, ona hľadá spôsoby, ako sa priblížiť práve k žene, s ktorou si ju pletú. A tak vzniká dynamický pletenec vzťahov a situácií, v ktorých sa jednotlivé postavy občas celkom míňajú, hoci majú spoločného viac než dosť.

Základná schéma snímky Paríž, 13. obvod nie je ničím prevratným či nevídaným: Je to taká malá dômyselná spleť poviedok, ktoré síce majú niečo do seba aj samostatne, no ten pravý zmysel získavajú až pokope. Videli sme to už mnohokrát a neraz aj v podobnom lokálne rámcovanom prevedení. Viacero poviedkových filmov s obdobnou tematikou sa už dokonca odohrávalo aj priamo v Paríži. Nápad teda nie je nijako originálny. Patrí však k tým, ktoré ak klapnú, potešia aj po stý raz – no a v tomto prípade to klape celkom slušne, či už ide o formu alebo obsah.

Paríž, 13. obvod

Film hneď na prvú zaujme krásnym čiernobielym vizuálom, ktorý dodáva atmosféru a šarm aj inak vcelku bezútešným exteriérom (na Eiffelovku a Montmartre tentokrát môžete zabudnúť, Paríž 13. obvodu je charakteristický prísnymi pravými uhlami a betónovou šeďou). Nezaostáva ani audio, v ktorom sa mieša dunivá klubová elektronika s príležitostným karaoke, vytvárajúc výstižný mileniálsky soundtrack k všedne-nevšednej každodennosti.

Hoci každá z postáv je celkom iná, ako dieliky tej istej mozaiky do seba dobre zapadajú a vytvárajú celistvý obraz toho, ako režisér a scenárista v jednom vníma túto generáciu na prahu efektívnej dospelosti. Vychádza pritom, paradoxne, z postáv, ktoré vznikli niekde úplne inde – s výnimkou Camillea (ktorý ich prepája) všetky vyšli z pera amerického autora komiksov Adriana Tomineho a pôvodne boli zasadené do New Yorku. Do 13. parížskeho obvodu ich preniesol až Audiard, ktorý na tomto mieste údajne sám roky žil.

Paríž, 13. obvod

Sú to postavy, ktoré bojujú o prijatie u druhých, no nevedia prijať samé seba. Sú pod tlakom očakávaní – musia byť úspešní v kariére a zároveň dobrí bratia, pozorní vnuci a poslušné deti. Premotivovane sa vrhajú do štúdií, no pri prvom probléme vyhoria a končia v callcentrách, reštauráciách, na stavbách či v realitných kanceláriách. Túžia byť milovaní a milovať, no pritom lásku považujú za slabosť a záväzok, ktorého sa desia. Napokon si ale svoju, hoc aj kľukatú a hrboľatú cestičku každý z nich nájde.

Paríž, 13. obvod je v konečnom dôsledku celkom pozitívny feel-good film, v ktorom aj tí najväčší smoliari a odpadlíci majú nádej na šťastie. Akurát musia pochopiť, že ich často čaká úplne inde, než si sami myslia.


Les Olympiades, Paris 13e (Francúzsko, 2021, 105 min.)
Réžia: Jacques Audiard. Scenár: Jacques Audiard, Nicolas Livecchi, Léa Mysius, Céline Sciamma, Adrian Tomine ((based upon short stories by: Amber Sweet/Killing and Dying/Summer Blonde/Hawaiian Getaway). Hrajú: Lucie Zhang, Makita Samba, Noémie Merlant, Jehnny Beth, Camille Léon-Fucien, Oceane Cairaty, Anaïde Rozam, Pol White, Rong-Ying Yang, Geneviève Doang, Xing Xing Cheng, Fabienne Galula, Lilian Nze Nong, Ornella Nzingoula ...

 


autor Hana Lippová 17.5.2022
7.5
PARÍŽ, 13. OBVOD
+ zručne nakrútený, ozvučený aj obsadený film plný krásnych tvárí a umne zachytených prostredí. Po formálnej stránke, skrátka, lahodivý zážitok.
+ zápletka nepôsobí práve originálne, no film ako celok dáva zmysel a scenár má stále čo povedať.
+ svieže a dynamické tempo s akurátnou dávkou humoru aj erotiky.
– koncept poviedkového pletenca obyčajne-neobyčajných ľudí vo víre veľkomesta tu už bol hádam tucetkrát. Ťažko sa vyhnúť porovnávaniu.
– niektoré zápletky pôsobia až príliš prifarbene. V komiksovom origináli možno sadli, no v kontraste autentických sociálnych tém filmu chvíľami škrípu.
Kinema
7.5
Metascore
7.6
Diváci
8.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 105 min
Krajina: Francúzsko
Rok výroby: 2021

Premiéra: 14.7. 2021
Premiéra SK: 19.5. 2022
VAIANA 2
[RECENZIA ]
AMERIKÁNKA
[RECENZIA ]
1
Žena z…
ŽENA Z…
[RECENZIA ]
1
Hypnóza
HYPNÓZA
[RECENZIA ]
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
7.6
Diváci
8.0
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 105 min
Krajina: Francúzsko
Rok výroby: 2021

Premiéra: 14.7. 2021
Premiéra SK: 19.5. 2022
0 z 10
0 z 10
8 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|GLADIÁTOR II
4
hodnotenie 6/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|DUNA: PROROCTVO
1
hodnotenie 6/10
|HERETIK
0
hodnotenie 7/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
|ARCHITEKTÚRA ČSSR 58 – 89
0
hodnotenie 8/10
|HYPNÓZA
1
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 74795
02 |
návšt. 5818
03 |
návšt. 2980
04 |
návšt. 2064
05 |
návšt. 1576
06 |
návšt. 1493
07 |
návšt. 1313
08 |
návšt. 1232
09 |
návšt. 1162
10 |
návšt. 1096
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.