FILM ROKA |
FILM ROKA |
Znudený starnúci milionár túži zanechať po sebe svetu niečo skutočne výnimočné. Čo trebárs film? Nie však hocijaký. Musí to byť skutočný trhák vychválený kritikou až do nebies. Recept na úspech je predsa celkom jednoduchý: Najať režisérku ovenčenú cenami a dvoch najlepších hercov v krajine, kúpiť práva na akýkoľvek román ocenený Nobelovkou a zasypať to všetko poriadnym balíkom peňazí. Alebo žeby nie...?
Argentínska režisérska dvojka Mariano Cohn a Gastón Duprat (Vážený občan) vo svojom Filme roka obracia kameru opačne a pozýva nás nahliadnuť do zákulisia vzniku festivalového trháku. Chvíľami je to absurdné a smiešne, potom zase až pichľavo priliehavé a autentické. Aj vďaka skvelému obsadeniu s Penélope Cruz, Antoniom Banderasom a Oscarom Martínezom je to, každopádne, príjemne svieži a vďačný film šikovne balansujúci medzi ľahkou satirou a hĺbavou konverzačkou. Competencia oficial v slovenskom názve Film roka, ktorý mal premiéru ešte v hlavnej súťaži festivalu v Benátkach, práve dorazil aj do slovenských kín.
Filmy môžu vznikať rôznymi spôsobmi. Niekedy sa zrodia v hlavách umelcov, ktorí potom bojujú za ich zhmotnenie strastiplným zháňaním prostriedkov. Občas však môže byť proces aj opačný – bohatý mecenáš premýšľa, kam by vrazil peniaze, no a umelcov na realizáciu svojej predstavy hľadá až neskôr.
To je aj prípad snímky Rivali, ktorú sa rozhodne produkovať 80-ročný obchodník s nádejou, že si ho tak ľudstvo zapamätá aj pre niečo iné než jeho nechutné bohatstvo. Na radu asistenta kúpi miliónové práva na slávny román, i keď ho sám ani nečítal. Na jeho sfilmovanie najíma excentrickú, no ospevovanú režisérku Lolu Cuévas (Penélope Cruz), hoci o nej dosiaľ nikdy nepočul, a necháva jej voľnú ruku, aby urobila všetko potrebné pre vznik jeho životného diela.
Lola má od začiatku jasno v tom, kto by mal v dráme o bratoch súperiacich na život a na smrť stvárniť hlavné postavy. Félix Rivero (Antonio Banderas) a Iván Torres (Oscar Martínez) patria k najslávnejším španielskym hercom a dosiaľ sa ešte na plátne nestretli. Navyše, sú tak diametrálne odlišní, že by ich konfliktná chémia mohla do filmu priniesť presne tú iskru, ktorú potrebuje.
Iván je umelec zo starej školy zakladajúci si na poctivej práci a pohŕdajúci komerčnou slávnou. Félix je, naopak, povrchná superstar pristupujúca k herectvu ako k rutinnému remeslu, ktorého jedinou úlohou je baviť davy. Samozrejme, netrvá dlho a medzi súťaživými hercami to začína poriadne vrieť.
Lola im to tiež dvakrát neuľahčuje s bizarnými cvičeniami, ktoré v hercoch majú vybičovať tie správne emócie pre autentické stvárnenie ich postáv: Repliky musia opakovať dookola hoci aj dvadsaťkrát, napríklad aj posadení pod obrí balvan visiaci zo žeriavu. Inokedy sa zase musia poriadne krutým spôsobom vzdať lipnutia na svojich životných úspechoch.
Film a realita sa však pri nekonečných skúškach stále viac prelínajú a čoskoro už jedno od druhého nedokážu rozlíšiť herci ani režisérka. Podarí sa im svoje veľdielo vôbec dokončiť..?
Film roka je hravou a odľahčenou dekonštrukciou umeleckého procesu, ktorý sa skrýva za vznikom hraného filmu. Je celkom komorný, vystačí si s niekoľkými (zato ozaj krásnymi) lokáciami a hŕstkou postáv, ktoré zastupujú zopár vyhranených typov, s akými sa v zákulisí filmového priemyslu môžete stretnúť.
Hoci sú celkom farbistými a jasne ohraničenými karikatúrami, nejdú vyslovene za hranicu gýču a ani ich repliky nie sú zďaleka prázdne a povrchné. Zdá sa skôr, akoby ich ústami, hoci aj s humorom a nadhľadom, autori filmu chceli vypovedať kus vlastnej „pravdy” a životnej skúsenosti. Zľahka si pritom možno spomeniete aj na oscarového Birdmana Alejandra Gonzáleza Iñárritua o starnúcom hercovi, ktorý sa snaží prekonať stereotypy vlastnej upadajúcej kariéry.
Obrovskou devízou Filmu roka je, samozrejme, ústredná trojica hercov. Ich mená sú lákadlom samé o sebe, no v spojení so zábavnými aj celkom priliehavými postavami je to pre diváka dvojnásobne vďačný zážitok. Najväčší priestor dostáva Cruz, ktorej rola excentrickej režisérky sadne ako uliata a v jej tragikomickosti dokonale vyniká. Banderas s gráciou aj vtipom rozohráva škatuľku hollywoodskej celebrity, do ktorej, napokon, sám tak trochu spadá, zatiaľ čo Martínez, uznávaný argentínsky divadelník, oduševnene stvárňuje nabubreného umelca zožierajúceho sa pocitom nedocenenia.
Je Competencia oficial / Film roka naozaj filmom roka? To asi nie, ale je to určite jeden z najoriginálnejších a najzaujímavejších titulov, na aké v našich kinách práve teraz môžete naraziť. Je to film o filme, ktorý je, napokon, tak trochu aj o živote a každý si v ňom nájde čosi pre seba, či už je to humor, skvelí herci, krásne kulisy a kostýmy alebo hravé filozofovanie o tvorbe a umení.
Competencia oficial (Španielsko / Argentína, 2021, 114 min.)
Réžia: Mariano Cohn, Gastón Duprat. Scenár: Mariano Cohn, Andrés Duprat, Gastón Duprat. Hrajú: Penélope Cruz, Antonio Banderas, Oscar Martínez, José Luis Gómez, Manolo Solo, Nagore Aramburu, Irene Escolar, Pilar Castro, Koldo Olabarri, Juan Grandinetti ...