THIRTEEN LIVES |
THIRTEEN LIVES |
Text obahuje príbehové spoilery, keďže ide o film nakrútený podľa známych skutočných udalostí
O zázračnej záchrane thajských futbalistov zo zatopenej jaskyne v roku 2018 už počul každý, kto má wi-fi alebo televízny signál. Tucet chlapcov spolu s trénerom vtedy prekvapil priskorý monzúnový dážd a jaskyňa, do ktorej sa často vyberali sa rekordne rýchlo naplnila hektolitrami vody.
Spočiatku miestni dúfali, že sa podarí z podzemných útrob dostať aspoň ich telá. O to väčšie a radostnejšie bolo zistenie, že všetci žijú a sú dokonca nezranení. Eufóriu vzápätí opäť vystriedala mizéria, pretože vymyslieť, ako realizovať asi 4,5km dlhú podvodnú anabázu sa zdalo bezvýchodiskové. Cesta bola sama o sebe nebezpečná pre špičkových záchranných potápačov a Navy Seals, pridajme k tomu pravdepodobnú paniku vyhladovaných a vyčerpaných izolovaných a na myseľ všetkým zainteresovaným prichádzala jediná fráza: nemožné.
Použitie slovíčka „zázračnej“ v úvode má svoj dôvod. Ako inak by ste nazvali, fakt, že za daných drakonických podmienok sa podarilo do bezpečia dostať všetkých 13 životov? Pritom pri samotnej akcii zahynul „iba“ jediný potápač (druhý potom zahynul následkom prenosu infekcie).
Keďže ide o svetoznámu a dokola omieľanú tému, nejedná sa o spoilery. Len nedávno mal premiéru dokument The Rescue (r. 2021) pod hlavičkou National Geographic, ktorý sa celej záchrannej operácii venuje. Dva roky predtým sa dostavila aj hraná verzia príbehu, avšak dráma The Cave sa s príliš pozitívnymi ohlasmi nestretla. Nie je teda bezpredmetné, že sa režisérska legenda Ron Howard rozhodol dopriať divákovi plnohodnotnú dramatizovanú verziu.
U tvorcu Howardovho kalibru je tak trochu samozrejmosťou, že bude mať celý projekt v malíčku, t. j. že si postráži remeselnú i dramaturgickú stránku. Režisér A Beautiful Mind (r. 2001), či Rush (r. 2013) vsadil na komplexnú rozpravu. Britská potápačská dvojica hraná Mortensenom a Farrellom tu síce mierne vytŕča do popredia, nejedná sa ale o suverénne centrické postavy. Namiesto toho je k záchrane pristupované z viacerých perspektív.
Scenár Williama Nicholsona a Dona McPharsona sa adekvátne venuje nie len elitným záchranným potápačom, ale i miestnym dobrovoľníkom, ktorí pod vedením experta na vodné toky bojujú s časom a matkou prírodou, aby odklonili dažďovú vodu od stekania do jaskyne.
Priestor dostanú tiež príbuzní uväznených nešťastníkov, končiaci guvernér, u ktorého nie je úplne jasné, či sa snaží a priori zachrániť chlapcov alebo svoj mediálny obraz, a vynechaní nie sú ani thajskí Navy Seals, ktorých mužstvo sa taktiež potopilo do špinavých podzemných vôd. Pri tak košatom pojatí je až paradoxom, že jediná zanedbaná perspektíva patrí práve ohrozenému futbalovému tímu.
Páči sa mi zakomponovanie budhistickej viery a jej legiend. Spôsob, akým tvorcovia do kontrastu stavajú racionalizmus a tvrdé fakty a naivitu miešanú s fantastickosťou viery v nadprirodzeno dodáva deju šmrnc.
Herecky kraľujú Farrell s Mortensenom. Scenár bol dostatočne starostlivý, aby ich na pomerne skromnom priestore charakterovo prekreslil. Scenáristické duo u nich odviedlo dobrú prácu. Zatiaľ, čo Farrellov John je o niečo citlivejší, majúci altruistické sklony a tu a tam podliehajúci sentimentalite, Viggov Rick je životom ošľahaný cynik a pragmatik. Do vody sa neponorí, pokiaľ si nie je stopercentne istý, že z nej vyjde živý.
Svoje si odohrá aj Joel Edgerton. Jeho postava je pre záchrannú operáciu fundamentálnou. I jeho charakter ukazuje popri nutných nervoch z ocele citové pohnutie a vplyv bremena, aké prichádza po rozhodnutiach.
Bolo zrejmé, že kolosálnym lákadlom budú samotné scény zo zaplavenej jaskyne Tham Luang. Hneď prvé klesanie do blatnej, takmer nepriehľadnej tekutiny, ktorá ukrýva ostré hrany skalísk ako aj všadeprítomné stalagmity, stalaktity a stalagnáty vás núti držať dych a naširoko otvoriť oči. Pridajme zradné prúdy a neustále riziko dažďa, ktorý všetko len zhoršuje. Panika a úzkosť protagonistov sa na sledujúceho prenesie nebadane, no účinne.
Kamera a strih to celé predáva na výbornú. Žiadne prehnané strihanie. Žiadne roztrasené, zle viditeľné zábery. Len plynulý prechod, prehľadný dej, nápadité striedanie uhlov.
Občas som si vravel, že by to chcelo scény ešte trochu vyhrotiť, predsa len sa jedná o fikcionalizovanú verziu, ale to je viac puntičkárska osobná preferencia, než nosná výčitka.
Pochválim ešte genius loci thajského regiónu. Ako milovníka ďalekého východu mi urobilo vizuálne dobre vidieť tunajšiu prírodu, či zablatené ulice s myriadou kioskov. Austrália, ktorá kvôli covidu čiastočne suplovala Thajsko, tu nie je poznať.
Thirteen Lives je skvelým filmovým prevedením skutočného príbehu. Nechýba tu sebaistá réžia, komplexný scenár, dobrí herci, ani vizuálna stiesnenosť, akú prostredie zaplaveného podzemia poskytuje. Vďačný divácky zážitok je priam zaručený.
Thirteen Lives (UK, 2022, 147 min.)
Réžia: Ron Howard. Scenár: William Nicholson, Don MacPherson. Hrajú: Viggo Mortensen, Colin Farrell, Joel Edgerton, Tom Bateman, Paul Gleeson, Girati Sugiyama, Teeradon Supapunpinyo, Pasakorn Hoyhon, Tanatat Srita