TVORCA |
TVORCA |
Najnovšie sci-fi Tvorca prichádza do kín so zaujímavým prísľubom – má to byť trošku inteligentnejší kus a promo sa točí aj okolo jeho režiséra. Gareth Edwards stojí za filmami Monsters, Godzilla 2014 i Rogue One a toto je jeho nový počin po siedmich rokoch. Určite je lepší ako akčné sci-fi strieľačky vo vedľajších sálach, no zväzuje ho určitá ťažkopádnosť, nejedno klišé a fakt, že hoci aj držíte hrdinom palce ... dramaturgia vás nejako brzdí, aby ste si ho vychutnali naplno. Ale po poriadku.
Námet nás katapultuje o pár dekád vpred – o necelé polstoročie bude Zem mentálne rozdelená na dve časti. Jedna odmieta robotov a AI (západný svet), druhá (Nová Ázia) jej holduje stále naplno a žijú v symbióze. Američania po zdecimovaní metropoly sľubujú pomstu, chcú vykynožiť robotov nadobro. Mocný nástroj Nomád sonduje nad ázijskými krajinami a útočí, kde môže. Druhá strana má vraj novú zbraň, čo by mohla ukončiť vzájomnú vojnu a má nečakanú podobu malého dievčatka. Príde dilema kam ho zobrať a šéf tímu Joshua (kedysi prišiel o tehotnú manželku) sa snaží nájsť titulného Tvorcu...
V ére zástupu komiksových filmov, prepálených blockbustrov a malých sci-fi na streamoch pôsobí Tvorca ako pomerne svieži pokus. Stredne veľký projekt, do ktorého sa ani veľké štúdio nebálo ísť (Disney/20th Century cvakli zaň 80 miliónov), má nemalé ambície. Šepot o oscarových nomináciách v hlavných kategóriách sa však rýchlo rozplýva – hoci forma vzdáva poctu starým filmom (vrátane netradičného formátu 2,76:1, tak sa neľaknite, prečo je film široký a nízky), obsah je dosť konvenčný.
Pôsobivý prológ s nastolením budúcnosti a rozložením kariet vyvolá očakávania na ďalšie dianie. Prvá akcia v Novej Ázii je efektne natočená, v stávke je veľa: odhodlaný hrdina, tehotná manželka, ničivá zbraň na oblohe, rýchle prestrihy. Výborné tempo i kvalitu však začnú striedať pomalšie scény, do diania prídu militantné tímy, vydáme sa na misie, kde sa treba obracať, páliť po neznámom, sužovať civilistov, pritvrdí sa miera násilia a tempo opadne. Netrvá dlho, kým je nájdená očakávaná zbraň a aj dilema čo s ňou sa mení na eskort postavy z bodu A do ďalších miest. A pridá sa aj množstvo náhod a klišé záchran na poslednú chvíľu.
Je to škoda, lebo z dobre rozohraného sci-fi je skôr projekt pripomínajúci videohru, kde sa postavy po vytýčenej trase hýbu vpred, odohrajú akčnú scénu a opäť idú ďalej. Sú tu však aj väčšie filmové ambície, aj nádherné prestrihy, atmosférické flashbacky, prepájanie časových línií, ktoré vás držia v napätí. Ale napríklad hľadanie mýtického titulného tvorcu vypáli podivne naprázdno.
Preč je aj pôvodné rozdelenie sveta – gro sa odohráva v Novej Ázii, ktorá je stvárnená precízne, miešajú sa tu tibetskí mnísi v symbióze so všakovakými robotmi a vizuál je veľmi ambicíozny. Kvôli nemu sa do kina oplatí prísť. Gareth Edwards vytvoril osobitú víziu a Nová Ázia má príťažlivé prvky, kamera sa na ne zameriava z veľkých celkov a rovnako aj detailne pri akčných sekvenciách.
Akcia nie je síce veľmi originálna, ale občas sa objaví dobrý prvok ako napríklad bežiaci roboti, ktorí náramné pripomínajú R2D2 (až máte pocit, či si Edwards nejakého z nakrúcania Star Wars nepožičal). A keď sme pri inšpiráciách, asi nebudeme s kolegom jediní, ktorým Nomád pripomína vesmírnu stanicu zo sci-fi Elysium. Je ťažké vytvoriť úplne nové sci-fi a Tvorca ostal niekde na polceste. Snaha tvorcov priniesť orignálnu scenáristickú a vizuálnu výpoveď je nostalgicky pripútaná ku kvalitnému sci-fi minulého storočia.
Ale určite má kvalitné herecké obsadenie – John David Washington si opäť na seba naložil ťažkú rolu, Gemma Chan je vo svojich scénach pôvabná, Ken Watanabe v epizódach nesklame a Allison Janney zase mrcha ako ju poznáme. Aj malé dievčatko podáva solídny výkon a zapamätáte si ho.
Tvorca má výborný štart, ale čím sme v príbehu ďalej, tým viac sa stráca vaša pozornosť a celkový dojem. Každým dňom od návštevy kina miznú spomienky a toto na novodobú komerčnejšiu klasiku nevyzerá. Ale najviac to zosobňuje hudba. Celý čas vám čosi pripomína, dokonca aj ázijské motívy Posledného samuraja v nej čiastočne počuť, tak si poviete, že partitúru skladal asi žiak Hansa Zimmera. A v záverečných titulkoch príde prekvapenie, že hudbu zložil Zimmer sám, no je taká nevýrazná... pritom Hans vie vytvoriť polovicu úspechu filmu a na jeho prácu sa tešíte aj samostatne (no šípim, že skôr vyhodili iného skladateľa a zavolali ho na poslednú chvíľu).
PS – Hodnotenie platí pre IMAX či Dolby Atmos verziu. Pre menšie kiná odrátajte pol boda.
The Creator (USA, 2023, 133 min.)
Réžia: Gareth Edwards. Scenár: Gareth Edwards, Chris Weitz. Hrajú: John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Gemma Chan, Allison Janney, Ken Watanabe, Sturgill Simpson, Amar Chadha-Patel, Marc Menchaca, Robbie Tann, Ralph Ineson, Michael Esper, Veronica Ngo, Ian Verdun...