CHLAPEC A VOLAVKA

CHLAPEC A VOLAVKA

8.5

Filmová recenzia



Osemdesiatdvaročný Hajao Mijazaki nakrútil jeden zo svojich najosobnejších filmov. V snímke o vyrovnávaní sa so smrťou matky vrství množstvo vizuálnych atrakcií a prekračuje rámec priamočiareho mytologického naratívu. V centre hutnej fantázie odohrávajúcej sa na pozadí udalostí druhej svetovej vojny stojí príbeh o utiahnutom chlapcovi snívajúcom o matke, ktorú nedokázal zachrániť. Režisér clivosť vyvažuje iróniou a pritakáva životnej premenlivosti. Vďaka tomu môže jeho Chlapec a volavka vyznieť ako neokázalé volanie k životu.

Mijazaki autobiografické motívy rôznorodo skresľuje a vracia sa k prostriedkom známym z jeho predchádzajúcich filmov. Snímke nechýba Mijazakiho rokmi osvedčená remeselná precíznosť, náznakovosť a zároveň znepokojujúca priamosť. Autor si nepotrpí len na nezameniteľnej animácii, ale aj na širokej škále zvukových detailov. Na rozdiel od predchádzajúcich filmov sa tentokrát viac odkláňa od klasických rozprávačských postupov; do nejednotného naratívu vnáša autorskú nespútanosť, čím oslabuje jeho tematickú koherentnosť.

Dospievajúci Mahito príde počas vojny o svoju matku. Obraz Tokia pohlteného ohňom je expresívnym vyjadrením tragédie hlboko zarytej v duši uzatvoreného dieťaťa. Táto hrôzostrašná spomienka sa bude niekoľkokrát navracať v Mahitových snoch, ktoré ho spolu s hlasom záhadnej volavky vyprovokujú na cestu za sebapoznaním.

Mahitov – podobne ako Mijazakiho otec – je šéfom továrne na výrobu bojových stíhačiek. Rok po tragédii sa ožení s Natsuko – mladšou sestrou zosnulej manželky. Mahito, ktorý sa so stratou milovanej matky nedokáže vyrovnať, je nútený opustiť Tokio a presťahovať sa do rodinného vidieckeho sídla. Mijazaki tu prepája prvky tradičných japonských interiérov s európskym štýlom bývania, ktorý je idylicky harmonický, no zároveň buržoázne povrchný. Je to skutočnosť, ktorú musí Mahito prekročiť, aby sa do nej mohol vrátiť ako vnútorne ukotvenejší hrdina.

Chlapec a volavka

Mahita v jeho novom domove okrem prezrievavej Natsuko a dotieravých služobných prenasleduje podivná volavka. Ladne prelietajúci a na vodnej hladine pokojne spočívajúci vták pridáva filmu punc vznešenosti. Režisér však myslí východne, odmieta stálosť a dôveruje neustálej premenlivosti. V jeho pojatí je volavka trúfala aj plachá, desivá aj smiešna. Neušetrí ju metamorfózy a jej elegantnú podobu vystrieda groteskný piadimužík s veľkým nosom.

Mahito, ktorý okrem matkinej plachosti zdedil otcovu bojovnosť, si nahromadenú zlosť vybije na volavke a v ešte v krutejšej miere na sebe samom. Sú to len zúfale úteky pred vnútornou bolesťou. Nový domov však okrem hlbokej melanchólie ponúkne Mahitovi riskantnejšie možností – prechod do magického sveta.

Chlapec a volavka

Mijazaki koncipuje cestu hrdinu ako zmes rôznorodých dobrodružstiev. Režisér sa inšpiruje v mytológii, no odmieta stálosť archetypov. Svet skrývajúci sa v zakázanej veži vzdialene pripomína podsvetie, avšak na rozdiel od predstáv známych z antiky v ňom hýria žiarivé farby, azúrové more a slnečná pláž. Nie je to stabilný časopriestor, ale svet, ktorý si každý stavia sám. Podstatnejšie než stretnutia s ľudožravými andulkami či roztomilými tvormi Warawara je to, že Mahito sa na svojej ceste ponorí do útrob vlastných nádejí, afektov a rán.

Filmu nechýba vizuálna vynaliezavosť predchádzajúcej Mijazakiho tvorby, nedosahuje však úspornosť snímky Môj sused Totoro. Dejové motívy Chlapca a volavky zostávajú v mnohých momentoch neprepojené či nevyužité. Rozvoľnene rozprávaný film si vyžaduje divákovu trpezlivosť viac než Princezná Mononoke alebo Cesta do fantázie. Napriek tomu nás dokáže očarovať svojou vizuálnou vynaliezavosťou.

Chlapec a volavka

Bez ohľadu na to, či Chlapec a volavka je alebo nie je Mijazakiho posledným filmom, vyznieva táto spoveď ako clivé lúčenie starého muža, ktorý sa nebojí dotknúť tých najhlbších rán. Pritakáva bolesti, zmieruje sa s nevypočítateľnou realitou a zároveň s obavami hľadí do budúcna. Vďaka svojej podivnej logike, pôvabnosti a desivej grotesknosti zostáva Chlapec a volavka potvrdením režisérovej neutíchajúcej „mladosti“.


Kimitači wa dó ikiru ka (Japonsko, 2023, 125 min.)
Réžia: Hajao Mijazaki. Scenár: Hajao Mijazaki. Hrajú originálne hlasy: Sóma Santoki, Takuja Kimura, Džun Fubuki, Džun Kunimura, Kaoru Kobajaši, Karen Takizawa, Keiko Takešita, Kó Šibasaki, Masaki Suda, Sawako Agawa, Šinobu Ótake, Šóhei Hino, Jošino Kimura, Nami Uehara...

Chlapec a volavka Chlapec a volavka Chlapec a volavka

autor Andrej Chovanec 20.1.2024
8.5
CHLAPEC A VOLAVKA
+ neokázalý príbeh o vyrovnávaní sa s vnútornou bolesťou
+ osvedčená animácia štúdia Ghibli, zvukové detaily a hudba Džóa Hisaišiho
+ východný pohľad zahŕňajúci neustálu premenlivosť a nestálosť skutočnosti
- množstvo motívov a postáv fantazijného sveta zostáva nevyužitých a neprepojených
Kinema
8.5
Metascore
9.1
Diváci
8.7
Ohodnotiť

Žner: Animovaný/Dobrodružný
Minutáž˝: 125 min
Krajina: Japonsko
Rok výroby: 2023

Premiéra: 14.7. 2023
Premiéra SK: 18.1.2024
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
9.1
Diváci
8.7
Ohodnotiť

Žáner: Animovaný/Dobrodružný
Minutáż˝: 125 min
Krajina: Japonsko
Rok výroby: 2023

Premiéra: 14.7. 2023
Premiéra SK: 18.1.2024
0 z 10
0 z 10
9 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
3
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.