OPIČÍ ČLOVEK |
OPIČÍ ČLOVEK |
Pred videním Opičieho človeka rezonovali dva postrehy. Že ide o vydretý režisérsky debut Deva Patela (herca, čo začínal v Milionárovi z chatrče) a že by to mal byť „taký indický John Wick“. Výsledok je trošku inde, je to zaujímavý akčný film, ktorý skutočne mieša rýchle akčné scény ako z populárnej série, no zároveň hrá veľkú rolu aj indická mytológia. Tú Patel celkom umne vložil do deja a vďaka tomu má film svoj štýl.
V Indii je známa legenda o Hanumanovi, opičom kráľovi, ktorý pomáhal slabým a bezmocným. No Chalan dlho tejto legende príliš neverí a v živote si prešiel vlastným peklom – keď ako malý prišiel o mamu, musel sa začať spoliehať na seba, nie na legendy. Dnes si privyrába rôznymi fuškami v obrovskej metropole a po nociach v maske opičieho človeka dostáva na držku od silnejších súperov – nie je to extra život, občas si čosi zarobí, ale stále pripravuje svoj plán: že raz sa po rebríčku spoločnosti dostane až nahor a stane nástrojom vlastnej pomsty. K tomu bude potrebovať viaceré okolnosti a prejde vlastným očiscom, ale...
Keď som videl Opičieho človeka po prvý raz, išiel som naň nepripravený. Žiadny zbehnutý trailer, ani čítanie dejového náčrtu. Len som tušil, že ideme na nového Deva Patela a akčný film odohrávajúci sa v Indii. V tom je jeho čaro: výprava v najľudnatejšej krajine sveta, jej kasty a špinavé ulíce dýchajú z plátna a pridávajú filmu obrovskú pridanú hodnotu. Je natoľko odlišný a balansuje až na artovej hranice, že forma si vás získa od prvých minút a potom začnete vstrebávať obsah.
A je to pomerne živelný film – napríklad scéna krádeže a pohyb čmajznutého predmetu nádherne ukáže fakt premyslený systém lopkárov z indických ulíc. Neskôr príde prvý súboj v aréne Chalana v opičej maske, čo je drsná krvavá prehliadka úderov, resp. riadna nakladačka, po ktorej Chalan ráta šrámy – až sa čudujete, prečo to vlastne robí. Ale scenár filmu je mozaika, ktorá postupne dá zmysel. Osobne sa mi páči, že pôvod pomsty a životnej náplne Chlapca neservíruje postupne, ale v útržkoch a až niekde okolo polovice vám to celé cvakne a potom sa už budete sústrediť na finálnu náplň.
Preto neradno škatuľkovať Opičieho človeka ako indického Johna Wicka hneď na začiatku – prvé dve tretiny ním nie je, kráča si vlastnou cestou, servíruje beznádejnú Indiu a neľahké chvíle, zapľuvané lokály (aj taký bordel na rýchlovky má svojskú atmosféru). V istej fáze prepne na úplnú lekciu mytológie a takmer reštartne hrdinu a jeho púť. Spôsoby flashbackov sú tiež svojské – roztrieštené, nesúrodé a chvíľu vám trvá pochopiť, čo sa vlastne snažia povedať. No len čo dopovedia traumu, všetko dá zmysel a poslednú tretinu si budete už môcť užiť naplno s plnou znalosťou.
A tá akoby prišla z iného filmu, resp. deľba filmu na tri tretiny je silná. V prvej netušíte, čo sa deje, ale už si zvykáte. V druhej sa pár vecí zamotá, hrdina sa štverá po istom rebríčku nahor, do seba zapadne minulosť, legenda i aktuálne dianie. A tretia poslúži ako katarziu, vyvrcholenie a Dev Patel sa prepne na choreografa brutálnych akčných scén, za ktoré by sa ani ten John Wick nemusel hanbiť. Paradoxne, tá dravosť je možno ešte lepšia ako dlhočizné strieľanie desiatok cieľov ako nám pred rokom John ukázal v Paríži...
Na režisérsky debut je to silný kúsok, kde sa máte kam pozerať a čo obdivovať. Azda je miestami neotesaný, aj pár minút pri finálnom strihu by vedel oželieť a občas mám pocit, že jednotlivé časti sú lepšie ako celok. Na druhej strane sú tu momenty či pasáže, kde nepochopíte formálne vyznenie filmu. Napríklad roztrasená kamera a nonstop detailné zábery sú dosť miestami rušivé. Sledovanie nemá za následok síce bolesť hlavy, ale oči vám budú pekne poskakovať – najmä je to dané tým, že veľa scén sa odohrá v tme, šere alebo pri umelom osvetlení. A detailné zoomy spôsobujú aj rozbitie obrazov akoby na videohru s nižším rozlíšením.
Je mi zrejmé, že Dev Patel sa na filme mimoriadne nadrel (a sám odovzdá výborný herecký výkon). Ešte aj voľba niektorých záberov, kedy kamera akoby pozerala úplne mimo zorného poľa hrdinu, má svoj význam. No nesleduje sa ľahko, a tak sa tento film o pomste presúva neraz do roviny artového filmu. A občas nie je ani rozumieť dialógom (čo u nás suplujú titulky). Ale celkovo je to originálny kus, čo patrí do kina, nie na sledovanie vo vlaku či stream za pár šupiek.
Monkey Man (USA / Kanada / Singapúr / India, 2024, 121 min.)
Réžia: Dev Patel. Scenár: Paul Angunawela, John Collee, Dev Patel. Hrajú: Dev Patel, Sharlto Copley, Pitobash, Vipin Sharma, Sikandar Kher, Adithi Kalkunte, Sobhita Dhulipala, Ashwini Kalsekar, Makrand Deshpande, Jatin Malik, Zakir Hussain, Joseph J.U. Taylor ...